هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

آموزش کامل سئوی روی سایت برای بهینه سازی محتوا

داشتن یک فهرست که بدانیم باید چه کار کنیم و به چه ترتیبی عمل نماییم، همیشه در عدم نقصان در کار ما نقش بسیار مهمی دارد. فرض کنید وارد یک فروشگاه شدید و تنها با اینکه در ذهن تان هست چه چیزهایی نیاز دارید، به سراغ قفسه ها می روید. در این حالت مطمئناً از یک چیزی کم و از یک چیز دیگر بیشتر از حد نیاز خرید می کنید. چون هیچ فهرستی از قبل تهیه نکردید که طبق آن عمل کنید. داشتن یک فهرست انجام کارهایی که باید روی سایت برای سئوی محتوا انجام دهید، می تواند شما را از هر زمان دیگری موفق تر کند.

آموزشی که در این صفحه تقدیم شما می شود، همان فهرست سئوی روی سایت یا همان On Site SEO است که برای بهینه سازی محتوای روی سایت حتماً باید اعمال گردد. با مطالعهٔ این مطلب آموزشی، دیگر چیزی نیست که خواسته باشید از نظر سئو بدانید، اما یاد نداشته باشید. پس مطالعهٔ این آموزش جامع سئوی روی سایت را از دست ندهید.

آموزش کامل سئوی روی سایت برای بهینه سازی محتوا

آموزش کامل سئوی روی سایت برای بهینه سازی محتوا

سئوی روی سایت یا Onsite SEO چیست؟

سئو شامل ترکیب سه تا عنصر متفاوت است:

  • سئوی خارج از سایت (off-page SEO) :‌ به تمامی کارهایی گفته می شود که برای بهبود سئوی سایت تان خارج از سایت شما انجام می گیرند. مثلاً فعالیت در شبکه های اجتماعی یا گرفتن بک لینک همگی جزء این دسته از SEO محسوب می شوند. این قسم سئو ممکن است تماماً به دست مدیر سایت نباشد.
  • سئوی روی سایت (on-page SEO) :‌ آن دسته از کارهایی که روی سایت خود انجام می دهید تا روی موقعیت آن در موتورهای جستجو اثر بگذارد سئوی روی سایت گفته می شود. از افزایش سرعت باز شدن صفحات سایت گرفته تا بهبود محتوای سایت از نظر فنی و رابط کاربری. این قسم سئو کاملاً به دست مدیر سایت است و خارج از کنترل وی نیست.
  • سئوی فنی (Technical SEO) : آن دسته از کارهایی که از نظر فنی در پشت صفحه کدنویسی و مواردی مثل سروری که سایت روی آن قرار گرفته است انجام می شود. که البته رابطهٔ تنگاتنگی با همان سئوی روی سایت دارد. بهبود تجربهٔ‌ کاربری برای اینکه کاربران بیشتر در سایت شما بمانند هم جزء این دسته از سئو محسوب می گردد.

پس حالا که سئوی روی سایت یا onsite SEO را برای شما تعریف کردیم، می پردازیم به تک تک کارهایی که برای بهبود این قسمت از سئوی سایت باید انجام دهید تا بازدید بیشتری از موتورهای جستجو بگیرید. باید دانست که بهبود کیفیت محتوای سایت تنها یک قسمت از سئوی روی سایت است که فعالیت‌های زیادی در این بخش از سئوسازی سایت جای می گیرد.

فهرست جامع سئوی روی سایت

وقتی که شما روی سایت تان کار می کنید، باید حواستان به این دو تا باشد؛ خزنده های موتور جستجوی گوگل یا دیگر موتورها، و افراد حقیقی ای که سایت شما را می بینند. این فهرست باید هر دوی این دو گروه را راضی کند، نه فقط یکی!

به هر حال این فهرست به دو دسته تقسیم می شود:

  • فاکتورهای SEO
  • فاکتورهای کاربرد پذیری (Usability)

اینها دو بال یک پرنده هستند. با رعایت این فاکتورها نه تنها گوگل بازدید کننده بیشتری به سایت شما ارسال می کند. بلکه آنهایی هم که گذرا وارد سایت می شوند، بیشتر در آن می مانند و به زودی بازدیدهای بیشتری از سایت به عمل می آورند.

فاکتورهای سئو

فاکتورهای کاربرد پذیری

قسمت اول : فاکتورهای سئو

با هم این ۱۲ فاکتور را بررسی می کنیم.

نشانی های دوست دار سئو

هر محتوایی روی شبکه اینترنت دارای یک نشانی یا URL است. صفحات و عکس های روی سایت شما هم یک چنین نشانی ای دارند. باید تا جایی که می توانید این نشانی ها حاوی کلمات کلیدی و به صورت تمیز باشند. منظور از تمیز بودن این است که ساختار سلسله مراتبی در آنها رعایت شده باشد. این باعث امتیاز بیشتر موتورهای جستجو به سایت شما می شود.

در اصل URL ها باید طوری باشند که به خزنده های این ایده را بدهند که صفحه یا محتوا راجع به چیست. یا کاربران سایت بعد از بازدید از سایت شما آن را به خاطرشان بسپارند. استفاده از حروف و علامت های بی معنی برای عام، اثر منفی خواهد گذاشت.

نشانی ها باید کوتاه و ساده باشند. کلمات اضافی از درون آنها حذف شده باشد. امروزه اکثر CMS ها دارای امکان نشانی های دوست دار سئو را دارند و از این بابت نگرانی خاصی وجود ندارد. تحقیقات نشان داده که URL های کوتاه تر رتبهٔ بالاتری می گیرند. تصویر زیر این موضوع را نشان می دهد که نشانی هایی کمتر از ۵۶ حرف (شامل نام خود دامنه) بیشتر در رتبهٔ ۳ و کمتر قرار می گیرند.

نشانی های دوست دار سئو

افزودن کلمهٔ کلیدی در ابتدای عنوان صفحه

هر چقدر کلمهٔ کلیدی شما در ابتدای عنوان صفحه باشد، احتمال اینکه گوگل آن را در صفحات نتایج خود نشان دهد بیشتر است. به نمونه کلمهٔ آموزش وردپرس در تصویر زیر نگاه کنید.

افزودن کلمهٔ کلیدی در ابتدای عنوان صفحه

اگر شما این کلمه کلیدی یا دیگر کلمات کلیدی را در گوگل جستجو کنید و یک بررسی از این بابت بکنید، متوجه خواهید شد که مقالاتی که دارای کلمات کلیدی در ابتدای آنها هستند، صدرنشین ترند.

افزودن اصلاح کننده به عنوان

عنوان باید کاملاً گویای مطلب باشد؛ این را قبول دارید؟ خوب، حالا برای اینکه این گویایی را افزایش دهید، بهتر است از عبارت های کمکی و حتی یک عنوان کمکیِ دیگر برای کسانی که با یک عبارت دیگر مقاله شما را جستجو می کنند هم وارد کنید. به این عبارت اصلاح کننده گفته می شود.

اگر عنوان مقاله ای که می نویسید راجع به سئوی روی سایت است، بعدش اشاره کنید که این یک آموزش جامع سئو هم هست! پس جستجو کننده علاوه بر اینکه مطمئن می شود این همانی است که به دنبالش بوده، این مقاله با کلمات کلیدی دیگری هم ورودی خواهد گرفت.

افزودن کلمه کلیدی در بین ۱۰۰ کلمه اول مقاله

خیلی مهم است که کلمات کلیدی را در نوشته خود قرار دهید. اما دقیقاً کجا؟ یکی از جاهایی که حتماً باید کلمه کلیدی در آنجا قرار داشته باشد، در ابتدای مقاله، در بین ۱۰۰ کلمه اول است. دقیقاً جایی باشد که هم خزنده و هم بازدید کننده بتوانند راحت آن را پیدا کنند.

البته فراموش نکنید که گنجاندن تعداد زیادی کلمه کلیدی در هر کجای مقاله اصلاً کار درستی نیست. همه چیز باید کاملاً طبیعی باشد و در اصل شما در حال نوشتن و تولید محتوا برای کسانی هستند که انسان هستند.

عنوان مقاله باید حتماً برچسب H1 داشته باشد

برچسب H1 برای برجسته کردن عنوان یا سرتیتر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از وردپرس استفاده می کنید، بیشتر قالب ها یک چنین کاری را برای شما انجام می دهند. اما در هر صورت برای بررسی این موضوع بد نیست سری به کدهای صفحات سایت خود بزنید و این موضوع را خودتان بررسی کنید که آیا از H1 به درستی استفاده شده یا خیر.

عنوان مقاله باید حتماً برچسب H1 داشته باشد

اگر حتی عنوان سایت درون این برچسب گذاشته شده هم خوب است. معمولاً از برچسب H2 در این مواقع برای عنوان نوشته استفاده می شود.

افزودن کلمه کلیدی در زیر عنوان ها

زیرعنوان ها، یعنی همان برچسب های h3 و h4 و … از اهمیت کمتری نسبت به h1 برخوردار هستند. اما دارا بودن این برچسب ها از کلمات کلیدی خود می تواند تاثیر خوبی در برداشت موضوع مقاله و رتبه گرفتن برای آن کلمه کلیدی داشته باشد.

برای خوانندگان هم این فاصله گذاری و گروه بندی کردن بخش های مختلف مقاله خود می تواند در مطالعهٔ آن کمک کند. پس حداقل یک بار از کلمه کلیدی اصلی مقاله خود در این زیر عنوان ها استفاده کنید.

افزودن پیوندهای بیرون رونده

پیوندهای بیرون رونده یا همان External Links پیوندهایی هستند که بازدید کنندگان را به سایت های دیگر هدایت می کنند. هر چند که استفاده از این پیوندها برخلاف نظر عام می تواند زیاد خوب نباشد، اما به دو طریق می توانند تاثیر خوبی برای سئوی سایت شما داشته باشند:

  • به گوگل کمک می کند که بفهمند موضوع صفحه سایت شما راجع به چیست.
  • اگر به سایت های مرجع با محتوای خوب و البته مرتبط پیوند دهید، سایت شما اعتبار خوبی کسب خواهد کرد. هم در بین کاربران و هم برای گوگل.

سایت شما نباید تنها یک جزیرهٔ خالی باشد! حتی اگر شما در زمینهٔ خودتان بهترین باشید، باز هم خیلی چیزها را نمی دانید. باید ارتباط مناسبی به وسیلهٔ پیوندهای خارج شونده با سایت های مرتبط و البته با کیفیت داشته باشید. البته در استفاده از آنها زیاده روی نفرمایید.

مقداری که برای تعداد آن در نظر گرفته شده است، ۲ الی ۴ عدد به ازای هر ۱۰۰۰ کلمه در صفحات سایت است.

افزودن پیوندهای داخلی

اگر پیوندهای بیرون رونده بازدید کنندگان را از سایت شما خارج می کنند، در عوض پیوندهای داخلی آنها را به صفحات مشابه از سایت شما هدایت می کند. نتیجهٔ این کار هم کاهش نرخ پرش و بهبود تجربهٔ کاربری برای افراد است.

به عنوان یک اصل از ۲ الی ۳ تا پیوند استفاده کنید که در موقعیت آنها هم سعی شود در ابتدای مقاله باشد. تا از کلیک خوری بیشتری برخوردار باشند. البته از نظر تعداد پیوند باید به این موضوع دقت کنید که طول کل مقالهٔ شما چقدر است.

اگر از پیوندهای داخلی به درستی استفاده شود، برای کاهش نرخ پرش می توان از آنها بهره برد. اگر کاربر با دیدن یک پیوند متوجه شود که صفحهٔ دیگری از سایت شما دارای مطلبی است که مکمل محتوای فعلی است، حتماً از آن هم بازدید به عمل می آورد.

افزودن کلمه کلیدی های پنهان از نظر معنایی

زمانی که گوگل صفحات سایت شما را بررسی می کند، به دنبال کلمات مترادف و هم معنی با موضوع اصلی است. با این کار کیفیت کل مقاله و یکپارچگی آن را می سنجد. این کلمات مرتبط با عنوان کلمات کلیدی پنهان از نظر معنایی (LSI) شناخته می شوند.

اگر شما یک مقالهٔ بلند و طولانی به همراه جزئیات بنویسید، از حیطهٔ بزرگ‌تری از کلمات مرتبط میتوانید استفاده کنید. مثلاً اگر مقاله ای که می نویسید راجع به طراحی سایت است، شاید آموزش PHP و استفاده از کد CSS هم به عنوان اصطلاحات مرتبط در بالا بردن کیفیت مقاله شما کمک کنند.

برای اینکه ببینید از نظر گوگل، این اصلاحات مرتبط چطور بررسی می شوند، به گوگل مراجعه کنید و عبارتی را جستجو کنید. در پایین صفحه به شما پیشنهاداتی را بر می گرداند که اینها همان عبارت های کلیدی مرتبط یا کلمات کلیدی پنهان از نظر معنایی هستند.

افزودن کلمه کلیدی های پنهان از نظر معنایی

بهینه سازی تصاویر

جستجوی تصاویر گوگل هنوز مرجع خوبی برای فرستادن بازدید به سایت است. اگر می خواهید عکس های شما در رتبهٔ بالاتری از دیگر نتایج در صفحهٔ نتیجهٔ جستجوی عکس گوگل قرار بگیرد، در دو جا از کلمات کلیدی حتما استفاده کنید؛ یکی نام سند تصویر و دیگری در Alt تصویر.

نام سند را زمانی که آن را روی رایانهٔ خود ذخیره می کنید تعیین می نمایید. اما Alt را در زمان بارگذاری عکس روی سایت می توانید مشخص کنید. در سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس، این کار به سادگی قابل انجام است.

اگر مقاله شما حاوی چند تا عکس است، برای یکی از آنها از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. برای بقیه از کلمات کلیدی پنهان از نظر معنایی استفاده نمایید.

بررسی پیوندهای شکسته و خطاهای خزیدن خزنده

یکی از کارهایی که می توان انجام داد تا تاثیر دیگر فعالیت های سئوسازی را از بین برد، بررسی نکردن خطاهای خزیدن سایت است. منظور همان خطاهایی که خزندهٔ گوگل با آن روبرو می شود. این عامل باعث می شود سایت شما پایین کشیده شود و کاربران هم خاطر خوشی از سایت شما نداشته باشند.

خوشبختانه گوگل این امکان را مهیا کرده که با استفاده از ابزاری با عنوان Google Search Console این خطاها را یافته و آنها را برطرف کنیم. پس به بخش Crawl Errors رفته و اگر خطایی وجود داشته باشد، حتماً آن را به ما نشان می دهد.

بررسی پیوندهای شکسته و خطاهای خزیدن خزنده

سه نوع خطای خزیدن وجود دارد که باید برطرف شوند.

  • خطای سرور
  • خطای soft 404
  • خطای یافت نشد Not Found

خطای سرور که معمولاً‌ با عدد ۵۰۰ مشخص شده به دلیل کاهش حافظه ای که به سایت اختصاص داده شده یا خطاهایی مثل خطای کدنویسی سایت ایجاد می شود. که باعث می شود برخی صفحات یا کل سایت از دسترس خارج گردد.

خطای نوع دوم و سوم روی یک صفحهٔ به خصوص اثر می گذارد و به دلایل زیر رخ می دهند:

  • خطای نگارشی در نوشتن نشانی صفحهٔ مقصد، که بازدید کننده روی آن کلیک می کند به دلیل اینکه چنین صفحه ای وجود ندارد، با خطا مواجه می گردد.
  • صفحه ای از سایت حذف شده و یا تغییر نشانی داده شده و به دلیل اینکه از ارجاع ۳۰۱ برای آن استفاده نشده است، خطای یافت نشد برگردانده می شود.
  • سایت به یک دامنهٔ دیگر منتقل شده است و در این انتقال تمامی جوانب در نظر گرفته نشده است.

برای رفع این مشکلات هم بهترین کار استفاده از ارجاع ۳۰۱ یا همان ۳۰۱ redirect است. با این کار بازدید کننده به صورت خودکار به صفحه اصلی سایت یا از آن بهتر، به صفحه ای مشابه صفحه ای که وجود ندارد هدایت می شود.

بررسی مشکلات ارجاع های صفحات

به همان اندازه که خطای ۴۰۴ برای سایت شما می تواند بد باشد، وجود ارجاع ها یا همان Redirect های اشتباه هم میتواند آسیب پذیر باشد. دو نوع ارجاع ما داریم:

  • ارجاع ۳۰۱ : که تمامی ارزش سئوی صفحه اول را به صفحه مقصد منتقل می کند. به این معنی است که دیگر صفحه اول وجود خارجی ندارد.
  • ارجاع ۳۰۲ : اما ارجاع ۳۰۲ به این معنی است که صفحه ای که الان موجود نیست و به صورت خودکار به صفحه دیگری ارجاع داده میشود، موقتاً از دسترس خارج است و بعد از مدتی موجود می شود.

در بیشتر موارد باید از ارجاع ۳۰۱ استفاده کنید که اعتبار سایت شما حفظ شود و ارزش صفحات سایت شما از بین نرود. ممکن است ابزارهای آنلاین و غیر آنلاین متعددی هم وجود داشته باشد که ارجاع های سایت شما را برای برطرف کردن ایرادهای آنها بررسی کنند. از آنها هم می‌توانید استفاده نمایید.

قسمت دوم :‌ فاکتورهای کاربرد پذیری

این دست از فاکتورها مربوط به تجربهٔ کاربر و تجربهٔ کار کردن با قسمت های مختلف سایت شما می شوند.

استفاده از محتوای جذاب چندرسانه ای

افزودن ویدیو، تصویر و اینفوگرافیک سبب نمی شود که یک شبه سایت شما منفجر شود! بلکه در طول مدت زمان باعث می شود تا مشغولیت کاربران روی سایت شما افزایش پیدا کند، احتمال دریافت پیوند برگشتی بیشتر می شود و بالا رفتن اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را سبب می شود.

به علاوه در بین متن هایی که می نویسید، استفاده از محتوای چند رسانه ای خود باعث کاهش نرخ پرش می‌شود. به این دلیل که کاربر در زمان ورود با محتوای چند رسانه ای روبرو می شود که خود باعث ماندن بیشتر در سایت است. این نرخ پرش در تعیین کیفیت محتوای سایت توسط گوگل خیلی تاثیرگذار است. به آن خیلی توجه کنید.

بهبود نمایش سایت در دستگاه هایی با نمایشگر کوچک

در سایت ۲۰۱۵ گوگل اعلام کرد که سایت هایی که برای نمایش در گوشی های هوشمند بهینه نشده اند، جریمه خواهند شد. به عبارتی دیگری ۶۶ درصد از مردم ۵۲ کشور مختلف امروزه از گوشی های هوشمند خود برای وبگردی استفاده می کنند. اگر آنها نتوانند صفحات سایت شما را به درستی ببینند، پس شما برای چه کسانی محتوا منتشر می کنید؟!

اگر از قبل سایت‌تان را از این نظر بهینه کرده اید، یعنی واکنشگرا است، می توانید توسط سرویس Google’s testing tool بررسی کنید که آیا خزندهٔ گوگل هم به همین نتیجه رسیده است یا خیر. با وارد شدن به صفحه اصلی این سایت، ابتدا نشانی دامنه سایت خود را وارد کنید و روی RUN TEST کلیک کنید. مدت زمانی را صبر کنید تا نتیجه به شما برگردانده شود.

بهبود نمایش سایت در دستگاه هایی با نمایشگر کوچک

اگر نتیجه موفقیت آمیز بود، عبارت Page is mobile friendly با رنگ سبز رنگ به شما نشان داده خواهد شد که می توانید مطمئن باشید که گوگل از این نظر به سایت شما اعتماد کرده است. البته که این ابزار گوگل ممکن است خطا هم داشته باشد و در حین انجام این بررسی، مشکلاتی را هم به شما گوشزد کند! مثلاً ممکن است به شما بگوید که فلان عکس تان دریافت نمی شود که به نظر می رسد مشکل از خود گوگل باشد!

البته به غیر از این امکان گوگل، حتی اگر هم وارد Google Search Console هم شوید، از آنها هم قادرید این موضوع را بررسی کنید که آیا سایت شما با دستگاه های با نمایشگر کوچک هم سازگار هست یا خیر.

بهبود سرعت سایت

باید همیشه به این موضوع دقت کافی داشته باشید که کاربران اینترنتی صبر کمی دارند. به همین دلیل هم گوگل به این داستان حساس است. افراد خیلی کمی هستند که زمان بیش از ۵ ثانیه ای را برای باز شدن کامل صفحه باز می کنند. خیلی از آنها فوراً صفحه را ترک می کنند یا روی دکمه برگشت کلیک می کنند. به این ترتیب نرخ پرش سایت شما افزایش پیدا می کند و به گوگل بفهماند که سایت شما یک جایی مشکل دارد.

اگر فکر می کنید نیاز به یک ابزاری برای سنجش میزان سرعت باز شدن صفحات سایت تان دارید، از Google’s testing tool گوگل استفاده کنید. البته این امکان برای کاربران ایرانی بسته شده است. پس باید با یک نرم افزاری IP خود را تغییر دهید. سپس وارد این صفحه از سایت سرویس های گوگل شوید.

بهبود سرعت سایت

نام دامنهٔ خود را وارد کرده و روی ANALYZE کلیک می کنید. گوگل نتیجه را به صورت سه حالت Good یا Average یا Poor به شما نشان می دهد. اگر Good داد، یعنی شما به عنوان مدیر فنی سایت کارتان را به خوبی انجام داده اید.

البته خود گوگل هم پیشنهادات خوبی را برای بهبود سرعت سایت به شم پیشنهاد خواهد داد که عمدهٔ آنها بدین صورت است:

  • استفاده از CDN یا شبکهٔ تحویل محتوا مثل Cloudflare
  • تغییر هاست خود به یک میزبان سریع تر
  • نصب افزونه های افزایش سرعت سایت و کش کردن محتوا و همچنین کم کردن حجم فایل ها (به خصوص که برای وردپرس یک چنین افزونه هایی بسیار کارآمد هستند).

راحت تر کردن اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

با رشد شبکه های اجتماعی که اینترنت را به تصرف خود درآورده اند، یک اشتباه بزرگی است که روی سایت خود ابزاری برای به اشتراک گذاری محتوا روی دیگر شبکه های اجتماعی ندارید! این کار باعث می شود کاربران و دنبال کنندگان سایت تان، محتواها را در صفحات خود در شبکه های اجتماعی به سادگی به اشتراک بگذارند و با این کار برای شما پیوندهای با ارزشی را تولید کنند.

چرخهٔ اشتراک گذاری معمولاً با نمایش دکمه های اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی روی سایت شما شروع می شود. حالا افراد بیشتری به مرور زمان با محتوایی که تولید کردید آشنا می شوند و به ندرت بازدید سایت افزایش پیدا می کند. بماند اینکه گوگل برای سایت هایی که در شبکه های اجتماعی فعال هستند امتیاز ویژه ای قائل است.

انتشار مقالات و محتوای بلندتر از حالت عادی

بررسی ای که روی یک میلیون نتیجه جستجوی گوگل انجام شده است، نشان داده که ارتباط نزدیکی بین طول محتوا با جایگاه آن در نتایج گوگل وجود داشته است! به طور خاص این مطالعه نشان داده که مقاله هایی که در صفحهٔ اول صفحه نتایج گوگل ظاهر شدند، دارای میانگین طول ۱.۸۹۰ کلمه بودند. البته کم هم نیستند مقالاتی که از این مقدار خیلی کمتر طول دارند و در صدر هستند. ولی عمدهٔ این جایگاه خوب مختص مقالات بلند است.

از نظر گوگل خیلی کم هستند جایگزین هایی که بتوانند اثر مقالات بلند را داشته باشند. دلایل آن هم بدین قرار است:

  • محتواهای بلند ارتباط موضوعی صفحه را بهبود می بخشند.
  • محتواهای بلند باعث درگیری بیشتر کاربر با آن می شوند.
  • محتواهای بلند معمولاً بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند. پس پیوند برگشتی بیشتری خواهند گرفت.

خیلی خوب است که تصمیم بگیریم نوشته های کمتر از ۱۵۰۰ کلمه منتشر نکنیم. باید دانست که کیفیت بهتر از کمیت است. البته مقالات کوتاه تر هم در جای خود ارزش زیادی دارند.

انتشار محتوا در راستای علاقهٔ کاربران

گوگل پیوسته در حال جریمه کردن سایت هایی است که محتوای ضعیفی دارند. امروزه محتوای ناکارآمد هیچ جایگاهی ندارد. محتوای بلند که از کلمات کلیدی به صورت طبیعی درون آن استفاده شده است بهترین حالت را دارند. اما همیشه هم مقالات بلند بهتر نیستند! شما باید چیزی را منتشر کنید که دقیقاً به درد مخاطب بخورد.

مثلاً فرض کنید شخصی به دنبال یک آموزش بلند در مورد سئو کردن سایتش است. حالا بنده آمده و یک مقالهٔ بلند راجع که اینکه تاریخچهٔ سئو از کجا شروع شده است بنویسم! خواننده حتماً خسته شده و سریع صفحه را ترک خواهد کرد. تاریخچهٔ سئو به درد او نخواهد خورد. او می‌خواهد بداند که سایتش را چطور سئو کند.

پس همین موضوع هم در تغییر نرخ پرش خیلی مؤثر است که باید رعایت شود.

درگیر شدن با اجتماعات مرتبط کاری تان

یکی از اصول سئو درگیر کردن اجتماعات مرتبط با موضوع کاری تان در جایی از سایت یا خارج از آن است. خودِ شما هم به عنوان جزئی از این جامعه باید درگیر باشید و بده بستان داشته باشید.

گاهی از مواقع محلی که این گردهم آیی شکل می گیرد، می تواند بخش دیدگاه های سایت شما باشد. بخش دیدگاه ها می تواند محلی برای بحث های مرتبط با موضوع مقاله باشد. گوگل مستقیماً به سایت هایی که دیدگاه هایشان باز است امتیاز بهتری می دهد. شما هر چقدر هم که مقالهٔ خوبی بنویسید، باز هم ممکن است برای مخاطبان شما سوالاتی پیش آید که دانستن آنها توسط شما، به شما در تکمیل مقاله کمک می کند. دانستن آنها توسط دیگران به پاسخ دادن و شکل گیری یک اجتماع مفید کمک می کند.

البته باید دید که دیدگاه های سایت چه کمکی می توانند به شکل گیری اجتماعات مرتبط کاری تان بکنند. خیلی اوقات زمان پاسخ دادن به سوالات و درخواست های کاربران را ندارید. یا ارسال پیام های تبلیغاتی و هرز بیشتر از بحث های مفید است. شاید بستن بخش دیدگاه ها برای این قسمت از سایت مفیدتر باشد.

خیلی از مواقع هم محل تشکیل اجتماعات مرتبط می تواند روی شبکه های اجتماعی باشد. یک گروه تلگرامی یا یک صفحه در فیس بوک یا اینستاگرام، محل مناسبی برای ایجاد چنین گردهم آیی است. در ضمن در اجتماعات دیگران هم سعی کنید شرکت فعال داشته باشید.

بهبود دادن داده های اضافی (meta data)

داده های اضافی یا همان Meta Data از جمله کدهای دیگری هستند که در صفحات سایت ما قرار می گیرند و اطلاعات بیشتری از صفحه را در اختیار موتور جستجو قرار می دهند. مهم ترین آنها Meta Description یا متای توضیحات است که به کمک افزونه های سئو برای سیستم های مدیریت محتوا، تنظیم آنها بسیار ساده تر از قبل شده است.

این توضیحات در زیر لینک صفحه در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو نشان داده می شود که باید بین ۵۰ الی ۳۰۰ نویسه باشد و طبق تحقیقات ۴۳ درصد از افراد تنها بر اساس همین توضیحات متا روی یک نتیجه کلیک می کنند. پس می فهمیم که چقدر این توضیحات مهم است و ما بایستی ببینیم که در مقایسه با رقبا باید از چه عبارت هایی استفاده کنیم که گوی سبقت را برباییم.

بهبود دادن داده های اضافی - meta data

از کلمه کلیدی اصلی مقاله می توانید در آن استفاده کنید. البته سعی شود فقط یکبار این اتفاق بیافتد و از کلمات مرتبط هم استفاده کنید. در کل باید این متای توضیحات طوری باشد که به قدری جذاب باشد که در کنار دیگر نتایج افراد روی لینک شما کلیک کنند.

همین موارد در انتخاب متای عنوان (Meta Title) هم باید در نظر گرفته شود.

اتصال صفحهٔ اصلی سایت با بهترین محتواهای سایت

حتماً شما هم صفحاتی در سایت تان دارید که برای تان مهم تر از بقیه هستند و می خواهید رتبهٔ بالاتری نسبت به دیگر صفحات بگیرند. یک چنین صفحاتی می تواند صفحه ای راجع به برند شما باشد یا فروش یک محصول خاص را در آن قرار داده باشید. این صفحات باید تا حد امکان به صفحهٔ اصلی سایت نزدیک باشند.

صفحه اصلی معمولاً بیشترین لینک را به خود می گیرند. هم از صفحات داخلی و هم از دیگر سایت های خارجی. پس بیشتری رتبه را در بین صفحات سایت ما دارد. اگر پیوند یک صفحه را در بالای صفحهٔ اصلی سایت خود بگذارید، اعتبار بیشتری از صفحهٔ اصلی سایت به سمت آن سرازیر شده و از طرف دیگر بازدید کنندگان هم زودتر آن را پیدا خواهند کرد.

افزودن اطلاعات الگویی (schema markup)

اطلاعات الگویی کدهایی هستند که به صفحات سایت شما افزوده می شوند و باعث می شوند تا گوگل بهتر سایت را بررسی کند. علاوه بر آن همین سبب می‌شود تا گوگل برای شما یک کارت ویزیت مجازی بسازد و در صفحهٔ نتایج نشان دهد. البته همیشه هم این طور نخواهد شد! به خواست خودِ گوگل بر می‌گردد.

به غیر از عکس مرتبط با حیطهٔ کاری، فیلم، نشانی، شماره تلفن و حتی ایمیل تان را هم ممکن است در این کارت ویزیت نشان دهد. که در حالت عادی در صفحهٔ نتایج جستجو نشان داده نخواهد شد.

افزودن اطلاعات الگویی schema markup

این نوع نمایش در گوگل باعث افزایش ۳۰ درصدیِ احتمال کلیک خوری یا همان CTR خواهد شد. برای جلب توجه مخاطبان، سایت هایی که به صورت فروشگاهی فعالیت می کنند یا خبری هستند، به راحتی از این قابلیت می توانند استفاده نمایند.

جمع بندی

Onsite SEO یا سئوی روی سایت فقط یک قسمت از بازاریابی محتوا است. برای کسانی که راجع به این مبحث اطلاعاتی ندارد، این مقاله میتواند بهترین نقطهٔ شروع باشد.

سئوی خارج از سایت یا همان Offsite SEO هم که بیشتر به دریافت لینک اختصاص دارد، از دیگر جنبه های سئو است که در کنار سئوی روی سایت به خوبی جواب خواهد داد.

پس ترکیب این دو اصل با هم، می تواند شما را در برنامه ای که برای پیشرفت سایت خود ریخته اید یاری دهنده باشد. فقط فراموش نکنید که سئو چیزی نیست که نتیجهٔ آن یک شبه حاصل شود. باید ماه ها تلاش کنید و نتیجه را رصد کنید. پیگیری نتیجهٔ کار در خیلی از مواقع از انجام خودِ سئو مهم تر است.

  1. سایت من shop-intex.com خیلی اررور notfound داره باید چی کار کنم ؟

    • اسناد گزارش سایت یا هاست یا سرورتون رو باید بررسی کنید و ببینید که این خطاها به چه دلیله.
      حالا از طریق روش های مربوطه اقدام به حذف این خطاهای ۴۰۴ کنید.

  2. خسروی

    سلام. از مطالب این مقاله استفاده کافی بردم. در صورت امکان اشکالات سئوی سایت را بگویید:

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!


هاست فوق العاده وبنولوگ