هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

لایسنس اشتراکی چیست ؟

لایسنس (License) به جوازی اطلاق می شود که فروشندۀ یک کالا یا شیء اجازۀ استفاده یا فروش آن را به شخص یا شرکت دیگری می دهد. در اصل صدور جواز به منزلۀ فروش آن کالا یا شیء است. در دنیای نرم افزار، به دلیل اینکه هر نرم افزار امکان کپی شدن و توزیع گسترده و بدون محدودیت از نظر فنی را دارد، مکانیزم صدور لایسنس برای کنترل نحوۀ توزیع آن نرم افزار مورد استفاده قرار می گیرد. نرم افزارهای پولی لایسنسی دارند که برای استفاده از تمامیِ امکانات آن باید پول داده و لایسنس آن را خریداری کرد.

لایسنس اشتراکی چیست

لایسنس اشتراکی چیست

این تعریفی کامل از لایسنس بود. اما کاربرد این اصطلاح در بین نرم افزارهای رایانه ای بسیار مصطلح است. نرم افزارهای رایانه ای به دو دستۀ رایگان و غیر رایگان تقسیم می شوند. آنهایی که رایگان هستند را به هر طریقی که دوست دارید می توانید کپی کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید. اما نرم افزارهای پولی این گونه نیستند. برای استفاده از آنها باید پول پرداخت کرد که خرید و نصب لایسنس آن نرم افزار به منزلۀ خرید آن نرم افزار است.

حالا حتماً می دانید که تقریباً ما برای هیچ کدام از نرم افزارهایی که از آنها روی رایانۀ خود استفاده می‌کنیم، پولی پرداخت نمی‌کنیم. دلیل آن هم استفاده از نسخۀ قفل شکستۀ آن نرم افزار است. یا به عبارتی دیگر ما از نسخۀ کرکی نرم افزار استفاده می کنیم. شاید این کار روی رایانۀ شخصی برای ما توجیه پذیر باشد. اما اگر این نرم افزار، نوعی برنامه باشد که روی یک سرور نصب می شود، به دلیل اینکه به واسطۀ شبکه امکان دسترسی به این رایانه از هر کجای دنیا میسر است، از نظر امنیتی به هیچ عنوان موجه نیست که به سراغ نرم افزارهای قفل شکسته برویم! نباید فراموش کنیم که اطلاعاتی که روی سرور می توانند قرار گیرند، به چندین گیگابایت یا ترابایت خواهد رسید که برای ما بسیار حساس است. پس حاضریم اندکی بیشتر هزینه کنیم، اما از نظر امنیتی خاطرمان جمع شود.

معایت خرید لایسنس اصلی

پس می رویم که لایسنس استفاده از نرم افزارهایی که روی سرور وب ما نصب می شوند را خریداری کنیم. این کار در نگاه اول شاید بهترین کاری باشد که می توانیم انجام دهیم. اما دو ایراد اساسی دیگر هم دارد:

  1. هزینۀ بسیار بالای خرید لایسنس
  2. امکان غیرفعال شدن لایسنس به دلیل تحریم ما ایرانی ها

ایراد اول که کاملاً محرز است، که برای خرید لایسنس باید چند صد هزار تومان یا چندین میلیون تومان پول پرداخت کنیم. مخصوصاً اگر شما تازه کارتان را راه اندازی کرده باشید، اصلاً مقرون به صرفه نیست که در همان ابتدا یک چنین هزینه ای را به خرید لایسنس اختصاص دهید.

در ایراد دوم به دلیل اینکه چنین نرم افزارهایی عمدتاً از طرف کشورهای اروپایی و آمریکایی عرضه می شوند و آنها هم ما ایرانی ها را تحریم کردند، هر آن امکان مسدود شدن سرویس ما بدون برگشت وجه وجود دارد. مثلاً در مورد کنترل پنل cPanel اگر روی سرور از دامنه های ir استفاده شود، بدون شک بعد از مدتی لایسنس ابطال می شود و این کنترل پنل غیرفعال می شود.

لایسنس اشتراکی راه حل مشکل ما

برای حل مشکلاتی که در بالا ذکر شد، لایسنس اشتراکی از بهترین گزینه ها است. لایسنس اشتراکی به لایسنسی گفته میشود که در اصل از همان شرکت خریداری شده. اما با روش هایی امکان استفادۀ چند نفر از همان لایسنس فراهم می شود و خود شرکت سازندۀ نرم افزار هم متوجه این موضوع نخواهد شد. حداقل برای اینکه آنها ما ایرانی ها را تحریم می کنند، این بهترین راه کار برای دور زدن تحریم باشد. علاوه بر اینکه از نظر قیمتی هم برای ما بسیار ارزان تر تمام خواهد شد.

هر لایسنس اشتراکی بسته به اینکه شما آن را از کدام فروشنده خریداری کرده اید، دارای ویژگی های متفاوتی است. ممکن است یک لایسنس نیاز داشته باشد تا دسترسی ریشه داشته باشد. یا یک لایسنس امکان برگشت به حالت اولیه را از سرور شما بگیرد! که اینها همگی از معایب بزرگی محسوب می شوند. اما شما با تهیۀ لایسنس های اشتراکی وبنولوگ علاوه بر هزینۀ بسیار کمتر نسبت قیمت اصلی و کیفیت بسیار عالی، هر زمان هم که خواسته باشید قادرید لایسنس را به صورت کامل از روی سرور حذف و حتی از لایسنس اورجینال استفاده کنید. با رفتن به صفحۀ مربوطه، فهرست لایسنس ها را، به همراه مشخصات و قیمت های آنها مشاهده خواهید کرد.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!