هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

آموزش کار با Alexa

الکسا به عنوان یک سایت که معیاری را برای سنجش میزان بازدید سایت‌های مختلف مهیا کرده است، برای وبمسترها بسیار حائز اهمیت است. این سامانه سایت‌های مختلف را رتبه بندی می‌کند و امکان مقایسۀ سایت‌های مختلف را به ما می‌دهد. الکسا یک عدد از یک تا تعداد کل سایت‌های اینترنتی را به هر سایت اینترنتی اختصاص می‌دهد که هر چه این عدد کمتر باشد نشان از بازدید بیشتر آن سایت است. مثلاً اگر سایت شما دارای الکسای ۱۰۰۰ باشد، از سایتی که دارای الکسای ۱۵۰۰ است بازدیدش بیشتر است. پس طبیعتاً هر چه این عدد کمتر باشد بهتر است. وبمسترها سعی می‌کنند تا این عدد را برای سایت خود کاهش دهند.

آموزش کار با Alexa

آموزش کار با Alexa

البته همیشه این گونه نیست که عدد الکسای کمتر بازدید بیشتری را به دنبال داشته باشد. مثل هر شاخص دیگری ممکن است دارای خطا باشد که هست. اطلاعات الکسا از نوار ابزاری گرفته می‌شود که روی مرورگرهای کاربران نصب شده است. افرادی که این نوار ابزار را روی مرورگر خود نصب می‌کنند، علاوه بر اینکه می‌توانند رتبۀ الکسای هر سایتی را به صورت مستقیم مشاهده کنند، سایت الکسا اطلاعات سایت‌های بازدید شده توسط آنها را هم جمع آوری می‌کند. این گونه است که می‌تواند به هر سایت رتبه‌ای اختصاص دهد که در کل طریقۀ کار کردن سایت الکسا به این صورت است. پس از آن جایی که ممکن است افراد بسیاری که از یک سایت بازدید می‌کنند، نوار ابزار الکسا را روی مرورگر خود نصب نکرده باشند، می‌توان گفت الکسا هم دارای خطا است.

اما می‌رویم به سراغ نوار ابزار الکسا. طبق دو مقالۀ آموزشی قبلی الان شما باید نوار ابزار الکسا را روی مرورگر خود نصب کرده باشید. برای هر نوع مرورگر نسخه‌ای از Alexa وجود دارد که به راحتی می‌توانید آن را نصب کنید. پس از نصب کردن یک نماد معمولاً در نوار زیر نوار نشانی مرورگر در سمت راست، ظاهر می‌شود که با کلیک کردن روی آن یک پنجرۀ کوچک حاوی اطلاعات الکسای همان سایت باز خواهد شد. شکل و شمایل این پنجره را می‌توانید در زیر ببینید.

نمایی از نوار ابزار الکسا

نمایی از نوار ابزار الکسا

در بالاترین قسمت این نوار، نشانی و همچنین توضیحات سایت را می‌توانید ببینید. توضیحات را خود صاحب سایت زمانی که یک حساب کاربری در سایت Alexa.com می‌سازد و سایت را به حساب خود معرفی می‌کند می‌تواند اضافه کند. پس این گزینه دست خود صاحب سایت است. در سمت چپ نشانی سایت، شما یک نمودار سه میله‌ای خواهید دید که یک پیکان سبز رنگ روی آن است. این پیکان سبز رنگ نشان دهندۀ در حال رشد بودن الکسای سایت است. اما اگر این پیکان به سمت پایین و به رنگ قرمز بود، نشان از این دارد که رتبۀ الکسای سایت در حال افزایش است؛ یعنی بازدیدهای سایت در حال کاهش است. البته این معیار در یک دورۀ زمانی طولانی محاسبه می‌شود. یعنی ساعتی یا روزانه نیست!

Traffic Rank

در زیر توضیحات سایت هم دو عدد می‌بینید که مهم ترین قسمت نوار ابزار الکسا هستند. عدد سمت راست الکسای کشوری است. الکسا با تعیین موقعیت بازدید کنندگان می‌تواند بفهمد که بیشتر بازدید های یک سایت از کدام کشور تامین شده است. به همین ترتیب رتبۀ الکسایی برای همان کشور به آن سایت اختصاص می‌دهد. مثلاً در تصویر بالا الکسای ایران وبنولوژی ۵,۷۳۱ است. اما الکسای جهانی ۲۳۸,۴۵۱ است. الکسای جهانی نشان دهندۀ رتبۀ سایت در میان تمامی سایت‌های اینترنتی است. که هر چقدر کمتر باشد بهتر است.

Site Linking In

در بخش Site Linking in تعداد پیوندهایی که الکسا پیدا کرده است که به این سایت رسیدند را نشان می‌دهد. هر چقدر بیشتر باشد، نشان از محبوبیت این سایت است.

Wayback Machine

با کلیک کردن روی پیوند این بخش به سایت archive.org منتقل خواهید شد که نمایی از تمامی سایت‌هایی اینترنتی از زمانی که روی اینترنت پدیدار شدند تا به حال را به شما نشان می‌دهد. مثلاً شاید خواسته باشید بدانید نمای این سایت در ۲ سال گذشته چطور بوده است. از این قسمت می‌توان به این موضوع پی برد.

Search Analytics

با کلیک کردن روی پیوند این بخش، به صفحه ای از سایت الکسا هدایت خواهید شد که اطلاعات جذب بازدید کننده از موتور جستجو و همچنین کلمات کلیدی که با آنها وارد سایت مورد نظر شدند را نمایش می‌دهد. اگر سایت تازه راه اندازی شده باشد یا هنوز به بازدید آن‌چنانی نرسیده باشد، طبیعتاً شاید در این قسمت و قسمت‌های دیگر نوار ابزار الکسا داده‌ای وجود نداشته باشد که به شما نشان دهد.

Average Load Time

این بخش یکی از مهم‌ترین قسمت‌های نوار ابزار الکسا است. سرعت سایت را نشان می‌دهد. سرعت سایت به ۵ دسته تقسیم می‌شود:

  • Very Fast : خیلی سریع
  • Fast : سریع
  • Average : متوسط
  • Slow : کند
  • Very Slow : خیلی کند

این اطلاعات هم از روی نوار ابزاری که روی مرورگر کاربران نصب شده است گردآوری می‌شود. می‌توان معیار خوبی باشد که ببینید آیا نیاز است روی سرعت سایت خود کار کنید یا خیر. مثلاً در خیلی از مواقع عکس‌های زیادی که در هر صفحه از سایت شما وجود دارند، باعث کند شدن بارگذاری سایت شما خواهند شد.

Related Links

در این بخش پیوندهای مرتبط با این سایت را نشان می‌دهد که در خیلی از مواقع این پیوندها شاید چندان ربطی به این سایت نداشته باشند.

در نهایت باید در نظر داشته باشید که رتبۀ الکسا به کل یک سایت تعلق دارد و اگر شما تمامی صفحات یک سایت را باز کنید و با نوار ابزار الکسا اطلاعات آن را استخراج کنید، همگی به یک شکل خواهند بود. به طور دقیق‌تر رتبۀ الکسا مختص یک دامنه است. اما در برخی از مواقع، مثل سیستم های وبلاگ دهی ممکن است هر زیر دامنه یا وبلاگ برای خودش یک رتبۀ الکسای متمایز داشته باشد که سایت هایی چنین حالتی را دارند که دارای زیر دامنه های بسیاری هستند. مثل سرویس های وبلاگ دهی معروف از قبیل بلاگفا، پرشین بلاگ و میهن بلاگ.

این بود از آموزش کار با Alexa که البته اگر مستقیم به خود سایت الکسا به نشانی Alexa.com مراجعه کنید و نشانی یک سایت را در نوار جستجوی بالای این سایت وارد کنید و Enter را بزنید، باز هم همین اطلاعات موجود در نوار ابزار الکسا را به شما نمایش خواهد داد. به علاوه یک سری اطلاعات بیشتر که در نوار ابزار الکسا موجود نبود. به هر حال شاید لازم باشد که سایت خود یا دیگران را با این نوار ابزار برانداز کنید و برای بهبود وضعیت آن اقدام کنید. اما اینکه چطور رتبۀ الکسا سایت را بهبود دهیم (کاهش دهیم) باید با دیگر مقالات آموزشی وبنولوژی همراه ما باشید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!