هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

استفاده از mailx برای ارسال ایمیل

به قسمت ۷۵ از مجموعۀ آموزش مدیریت سرور لینوکس رسیدیم. در این قسمت برنامۀ کوچک ارسال و دریافت ایمیل برای سرورهای لینوکس با عنوان mailx را خدمت شما معرفی خواهم کرد. ما به عنوان مدیر سرور لینوکس باید روشی داشته باشیم که اطلاعیه ها و هشدارهای سرور را دریافت کنیم که در حال حاضر بهترین این روش ها استفاده از ایمیل است. با تنظیماتی که در این مقاله می آموزید که انجام دهید، تمامی هشدارهایی که برای مدیر سرور ارسال می شوند به ایمیل شما فرستاده خواهند شد که اگر مشکل جدی باشد، شما از آن مطلع شوید.

استفاده از mailx برای ارسال ایمیل

استفاده از mailx برای ارسال ایمیل

ما هنوز به مراحل نصب و پیکربندیِ سرویس ایمیل نرسیدیم. سرویس ایمیل یک نرم افزار جامع تر از mailx است که کارش ارسال و دریافت حرفه ای تر ایمیل هاست. به عنوان مثال اگر خواسته باشید بر اساس یک دامنۀ اینترنتتی مثل webnology.ir یک حساب ایمیل به مانند mail@webnology.ir بسازید، حتماً باید از چنین نرم افزاری استفاده کنید که در ادامۀ این مجموعۀ آموزشی، خدمت شما آموزشش را ارائه خواهیم داد.

اما از آن جایی که به صورت پیش فرض امکان ارسال و دریافت ایمیل حتی برای کاربر root سرور وجود ندارد، ما باید فعلاً mailx را نصب کنیم و از آن بهره ببریم. پس با دستور زیر نصب mailx را انجام خواهیم داد.

yum -y install mailx

پس از آن حالا می خواهیم امتحان کنیم، ببینیم همه چیز درست است یا خیر. پس به صورت امتحانی یک ایمیل ارسال می کنیم.

echo "Test Email" | mail -s "This is a test email." mail@domain.com

از دستور بالا برای ارسال یک نامۀ امتحانی به نشانیِ ایمیل mail@domain.com استفاده کنید که به جای این نشانی، ایمیلِ خودتان را وارد کنید که همینک به صندوق آن دسترسی دارید. به هر حال ساختار دستور بالا برای ارسال ایمیل به هر نشانی کاربرد دارد که از الان به بعد قادرید از آن استفاده کنید. حالا توضیحات بیشتری راجع به آن به شما خواهم داد.

دستور بالا در اصل دو دستور متفاوت است. دستور اول که با رنگ سبز مشخص شده، کارش چاپ کردن یک متن است. متنی که در روبروی آن و در درون “” نوشته شده است. علامت | که به آن پایپ (Pipe) گفته می شود، خروجیِ دستور اول را به دستور دوم می دهد. دستور دوم همان دستور mail است که با استفاده از برنامۀ mailx ایمیلی را ارسال می کند. دستور mail خود می تواند مشخصه هایی را دریافت کند. از قبیل مشخصۀ s که عنوان ایمیل را دریافت می کند. در ادامۀ دستور mail هم باید نشانیِ صندوق هدف که قرار است نامه را دریافت کند را وارد کنید.

با درک کارایی دستور بالا، بعد از زدن آن به صندوق ایمیل خود مراجعه کنید و اگر نامه رسیده بود، به این معنا است که mailx کار خود را به درستی انجام می دهد. اگر غیر از این بود، باید بدانید که احتمالاً پورتی از سرور شما بسته است یا اینکه در جایی مشکلی وجود دارد. برای باز کردن پورت های لازمه بهتر است که با آموزش های بعدی همراه باشید که این کار را ما با دیوار آتش انجام خواهیم داد.

ارسال پیام های مدیر سرور به ایمیل شما

حال که mailx را نصب کردید و آن را امتحان نمودید، نوبت آن است که کاری کنیم تا پیام هایی که برای شمای مدیرِ سرور لینوکس ارسال می شود، به صورت خودکار به صندوق ایمیلِ شما هم ارسال گردد. مثلاً شما یک ایمیل yahoo یا gmail دارید که می خواهید هشدارهای سرور را روی آن صندوق دریافت کنید.

برای این کار پروندۀ /etc/aliases را ویرایش می کنیم. آن را درون ویرایشگر nano باز می کنیم.

nano /etc/aliases

حالا دنبال خطوط زیر بگردید:

# Person who should get root's mail
#root: marc

خط دوم را از حالت توضیح خارج کنید (با برداشتن علامت # از ابتدای آن) سپس به جای marc نشانیِ ایمیلی را وارد کنید که قصد ارسال نامه های کاربر ریشه به آن را دارید.

# Person who should get root's mail
root: yourmail@gmail.com

سند را ذخیره و ببندید. برای اعمال تغییرات هم باید از دستور زیر استفاده کنید.

newaliases

کار تمام است. برای این که امتحان کنید که ببینید آیا ایمیل های کاربر ریشه به صندوقِ ایمیلِ مورد نظر ارسال می شود یا خیر، دستور زیر را بزنید.

echo "Test Email" | mail -s "This is a test email" root

در بالا می بینید که ما به جای نشانیِ ایمیل، شناسۀ کاربر ریشه در سرور که همان root هست را وارد کردیم. در اینجا این ایمیل اول برای کاربر ریشه که باید همینک خودمان باشیم، ارسال می شود. بعد از آن ایمیل به صندوق yourmail@gmail.com ارسال خواهد شد.

این بود از آموزش استفاده از mailx برای ارسال ایمیل های کاربر ریشه به یک صندوق ایمیل خارج از سرور که در خیلی از مواقع این نیاز ما بود تا اطلاعیه های سرور را هر چه سریع تر با استفاده از ایمیل خود دریافت کنیم. با قسمت های بعدی آموزش مدیریت سرور لینوکس هم همراه باشید. کم کم به بخش های جذاب کار خواهیم رسید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!