هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

تاثیر تغییر IP سرور روی سئوی سایت

هر وبمستری که برای بازدید سایت خودش ارزش قائل است، به شاخص‌های زیادی توجه می‌کند که مبادا ورودی سایتش از موتورهای جستجو کاهش پیدا کند. یکی از این شاخص‌ها IP سرور است که شمارۀ اختصاصیِ هر سرورِ وب در سطح اینترنت است. اگر با استفاده از سامانه‌های برخط اقدام به دریافت IP سایت خود کنید، معمولاً به یک عدد ۴ قسمتی دست خواهید یافت که هر عدد با یک نقطه از یکدیگر جدا شده است (مثل ۱۲.۳۴.۵۶.۷۸۹). در این مقاله می‌خواهیم بحثی راجع به تاثیر تغییر IP سرور روی سئوی سایت داشته باشیم که ترکیبی از نظریات دیگران و تجربه‌های شخصی بنده است.

چه شما یک سرور کامل را گرفته باشید و آن را برای برپاسازی سایت های خود پیکربندی کرده باشید، چه از یک هاست اشتراکی استفاده کرده باشید، در هر صورت سایت شما دارای یک IP است. روی فضای میزبانی اشتراکی، این IP به صورت اشتراکی بین سایت‌هایی که روی همان یک سرور هستند کار می‌کند. البته روی سرورهای اختصاصی هم می‌توانید چندین سایت با یک IP داشته باشید.

گاهی اوقات پیش می آید که IP سرور عوض می‌شود. اگر روی هاست اشتراکی باشید، معمولاً شما هیچ چی متوجه نمی‌شوید. مگر اینکه از اسکریپت یا افزونه‌ای روی سایت خود استفاده کنید که با IP سایتِ شما کار می‌کند که در این صورت باید IP جدید را به آن بدهید. وگرنه کار نخواهد کرد!

اما اگر سروری برای خود تهیه کردید، باز هم اتفاق می‌افتد که خواسته باشید سرور سایت‌های خود را عوض کنید. یا شرکت ارائه دهندۀ سرور قصد تغییر مکان سرورِ شما را داشته باشید. در هر دو صورت IP سرور شما تغییر خواهد کرد که حالا می‌خواهیم بدانیم این تغییر IP روی سئوی سایتِ ما چه تاثیری دارد.

آیا تغییر IP سرور روی سئوی سایت تاثیر مخرب می‌گذارد؟

یکی از فلسفه‌های استفاده از دامنه های اینترنتی، به غیر از قابلیت به یاد ماندنی‌تر آنها، مثل webnology.ir این است که اگر IP سایت هم تغییر کرد، به سبب اینکه هنوز دامنه سایت همان دامنۀ قبلی است، بازدید کنندگان و پیوندهای قبلی را از دست نمی‌دهیم. وگرنه سایتی هم می‌توان ساخت که فقط با IP قابل دسترس باشد. اما در این حالت اگر مجبور به تغییر IP شدیم چه؟! داستان مثل این می‌شود که یک سایت جدید راه انداخته باشیم!

اما طبق گفته‌های بزرگان سئو در دنیای بهینه سازی سایت، تغییر IP کمترین تاثیر را روی سئوی سایت می‌گذارد. خیلی از مواقع حتی سایت‌های بزرگ هم مجبور به تغییر IP سرورهای سایت خود می‌شوند. در این صورت اگر تغییر IP به صورت یکپارچه و بدون قعطی سایت انجام می‌گیرد، تقریباً می‌توان گفت روی بازدید و همچنین SEO سایت هیچ تاثیری نخواهد داشت.

طبق تجربۀ شخصیِ ما، که به صورت کاملاً تصادفی به ما اعلام شد که IP سرور تغییر کرده است، با اینکه سایت اندکی قعطی را تجربه کرد و مطمئناً روی اعتبار سایت از نظر گوگل تاثیر گذاشته است، اما میزان بازدید کم نشد. بلکه با جبران ضرر بوسیلۀ انتشار محتوای جذاب و نو توانستیم حتی بازدید را بیشتر از قبل کنیم.

در تصویر زیر که سایت Woorank منتشر کرده است، می‌بینید که موقعیت سایت در صفحۀ نتایج جستجو برای یک کلمۀ خاص، در زمانی که IP سایت یا سرور تغییر کرده است (Website Move)، هیچ تغییری نکرده است. اما با بهبود کیفیت سایت و اصطلاحاً بهینه سازی آن، رتبۀ سایت افزایش چشمگیری یافته است.

تاثیر تغییر IP سرور روی سئوی سایت

تاثیر تغییر IP سرور روی سئوی سایت

البته در گاهی از مواقع باید نگران این بود که IP جدید سرور، جزئی از IP های لیست سیاه موتورهای جستجو نباشد! ممکن است که قبلاً سروری با این IP اقدام به انتشار محتوای مخرب مثل ویروس یا حتی هرزنامه کرده باشد، که توسط موتور جستجو مخصوصاً گوگل اصطلاحاً Ban شده باشد.

اما اگر این مشکل هم چندان محتمل نباشد، می‌توان تاثیر تغییر IP سرور روی سئوی سایت را بسیار جزئی دانست که در مواقعی که الزام برای این کار وجود دارد، به طور کاملاً برنامه ریزی شده و بدون قطع شدن سایت، می‌توانید این کار را انجام دهید. حتی انتقال سایت به یک سرور سرعت بالاتر می‌تواند سبب افزایش رتبه و بازدید سایت هم بشود.

  1. امید خسروی

    سلام
    قلم خوب و توانایی دارید
    امیدوارم وب سایت شما همیشه جزو بهترین ها باشد
    با نهایت احترام

  2. متاسفانه ما قبلا از یک هاست به هاست دیگری منتقل شدیم و بازدید سایتمون کم شد و منتظر موندیم که به شرایط قبل باز گردیم که متاسفانه با گذشت یک سال هنوز هم نتونستیم به اون شرایط قبل باز گردیم که البته بازدیدمون برگشت اما کاملا نتونستیم به اون بازدید قبلیمون برگردیم.

    • تغییر هاست شما به دلیل قطعی سایت بوده. وگرنه به IP ربطی نداشته که خواسته باشه بازدید شما رو کاهش بده.
      در این حالت هم باید سایت رو هر چه بیشتر و بهتر به روز کنید تا به جایگاه اولیه اش برگرده.

  3. سلام ممنون از سایت خوبتون به ما هم سر بزنید.

  4. مهدی مستاجران

    تشکر از مطالب مفید و ارزنده سایتتون.

  5. www.syazerbaijan.com

    عالی بود

  6. سلام
    اگر یک سرور سایت را انتقال دادیم و بعد از دو ماه متوجه شدیم که سرور فعلی خوب نیست و دوباره به سرور قبلی بازگردانیم ایا سئو سایت افت میکند؟؟؟

    • سلام؛ همانطور که گفته شده، کلا تغییر IP به شرطی که هیچ تاثیری روی کیفیت خود سایت نداشته باشه، مثلا از دسترس خارج بشه، تاثیر زیادی نداره.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!