هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

بررسی میزان حافظه Ram مصرفی لینوکس با دستور free

حافظۀ اصلی سرور یا همان RAM یکی از سخت افزارهای گران قیمت سروری است که شما خریداری می‌کنید. به همین دلیل مدیریت صحیح آن روی صرفه جویی در هزینه‌ها و همچنین بهینه کار کردن برنامه های کاربردی که روی سرور نصب و اجرا شدند تاثیر به سزایی دارد. دستوراتی هم برای گرفتن اطلاعاتی راجع به RAM سرور لینوکس وجود دارند که ما در این مقاله می‌خواهیم با دستور free بیشتر آشنا شویم. دستوری ساده که شاید در طول کار مدیریت سرور خود صدها بار از آن استفاده کنید. اما تفسیر نتایج آن شاید کمی مشکل باشد.

بررسی میزان حافظه Ram مصرفی لینوکس با دستور free

بررسی میزان حافظه Ram مصرفی لینوکس با دستور free

بدون اینکه کار زیادی خواسته باشید انجام دهید، خط فرمان سرور لینوکس خود را باز کرده و دستور free را درون آن بزنید. ببینید چه چیزی به شما بر خواهد گشت.

نتیجه دستور free در سرور لینوکس

نتیجه دستور free در سرور لینوکس

در تصویر بالا شما سه نوع دستور free را خواهید دید. نوع اول که همان دستور بدون مشخصه است که میزان کل حافظه RAM و همچنین میزان خالی و پر آن را می‌بینید. واحد این اعداد کیلوبایت است که به نظر می‌رسد واحدی بسیار کوچک است. برای اینکه این اعداد به مگابایت نمایش داده شود بهتر است از مشخصۀ -m به مانند دستور دوم در دستور بالا استفاده کنید:

free -m

اما ما از یک مشخصۀ دیگر هم اسفاده کردیم که آن مشخص -s به همراه یک مقدار عددی است. واحد این عدد ثانیه است. این مشخصه به لینوکس می‌فهماند که هر چند ثانیه یک بار خروجی این دستور را مجدد به شما نشان دهد. اگر خواسته باشید به طور متوالی خروجی این دستور را بدون اینکه کار زیادی انجام دهید ببینید، باید از این مشخصه به روش زیر استفاده کنید. مثلاً دستور زیر هر ۲ ثانیه یک خروجی جدید از دستور free به شما می‌دهد.

free -m -s 2

تفسیر دستور free در سرور لینوکس

اما می رسیم به تفسیر نتایج دستور free که موضوع اصلی از اینجا شروع می‌شود. پس به نتیجۀ این دستور کار داریم و خط به خط از بالا به پایین پیش خواهیم رفت. بالاترین خط که همان خط عنوان است که عنوان هر ستون را در بالاترین قسمت نوشته است.

  1. خط اول خروجی دستور free مربوط به میزان استفاده شده از حافظۀ RAM سرور است. اینکه مقدار کل RAM چه مقدار است که چه مقدار از آن استفاده شده و چه مقدار از آن هنوز خالی است. توجه داشته باشید که به هر میزان برنامه یا سرویس روی سرور شما در حال اجرا باشد، میزان RAM بیشتری هم به صورت پر شده است.
  2. خط دوم مربوط به میزان پر یا خالی بودن buffers/Cache سرور است.
  3. خط سوم هم میزان پر یا خالی بودن swap را نشان می‌دهد. swap همان حافظۀ تبادلی است که روی حافظۀ سخت شما قرار گرفته است. برای اینکه سرور لینوکس از سرعت خوبی برخوردار گردد، در خیلی از مواقع از Hard سرور شما هم برای ذخیره سازی اطلاعات RAM سرور استفاده می شود. به این قسمت از حافظۀ سخت swap گفته می‌شود.

به عنوان کاربر سرور لینوکس باید بدانید هر کدام ازاین اعداد چه معنی دارند. پس اجازه دهید بیشتر وارد عمق قضیه شویم و خط اول خروجی را ریزتر بررسی کنیم.

             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           ۴۹۹        ۱۳۲        ۳۶۶          ۰         ۲۲         ۴۱
-/+ buffers/cache:         ۶۷        ۴۳۱
Swap:         ۱۰۲۳          ۰       ۱۰۲۳
  • total: عددی که در زیر این ستون نوشته شده ۴۹۹ است که نشان می دهد کل RAM سیستم شما ۴۹۹ مگابایت است. دقت داشته باشید که ما دستور را با مشخصۀ m به کار بردیم. پس واحد اعداد MB است.
  • used: میزان حافظۀ استفاده شده یا همان پر شده از حافظۀ اصلی سیستم شما که در این جا با عدد ۱۳۲ MB مشخص شده است. این مقدار شامل حجم داده‌های buffers و cached شده روی حافظۀ اصلی هم هست.
  • free: این هم مقدار حافظۀ اصلی است که هنوز پر نشده است و مقدار آن ۳۶۶ MB است.
  • shared: این مقدار حافظۀ اشتراکی است که به نظر می‌رسد در نسخه‌های بعدی برنامۀ free حذف شود. چون کاربردی ندارد.
  • buffers: داده‌های بافر شده روی RAM را نشان می‌دهد که توسط برنامه‌های کاربردی مختلف در حال اجرا استفاده شده است.
  • cached: میزان داده‌های کش شده روی RAM را که قرار است در آینده توسط نرم افزارها استفاده شود را نشان می‌دهد.

به همین ترتیب همین اطلاعات برای buffers/cache و همچنین حافظۀ تبادلی یا swap هم وجود دارد و شما مثلاً می‌توانید ببینید که چه مقدار از حافظۀ تبادلی شما که در هنگام نصب سیستم عامل لینوکس تعیین کردید، پر شده و چه مقدار آن هنوز خالی است. هر کدام از این اعداد نکاتی را به ما یادآوری می‌کنند. مثلاً وقتی حافظۀ تبادلی یا Swap پر شود، این می‌تواند یک نشانه از کم بودن میزان حافظۀ RAM سرور شما باشد که باید به فکر ارتقاء آن باشید. یا اگر دیدید میزان داده‌های cached زیاد است، باید برنامه‌هایی که همینک در حال اجرا هستند را بررسی کنید ببینید آیا مشکلی در اجرای صحیح آنها وجود دارد یا خیر. برخی از سرویس‌ها مثل سرویس وب سرور مثل Apache ممکن است با تنظیم اشتباه باعث بالا رفتن cached شود. که باید تنظیمات آن تصحیح گردد.

به هر حال توضیحاتی مثل تفاوت buffers و cache ماند که آن را به مقالۀ بعدی موکول می‌کنم که به شما پیشنهاد می‌کنم مقالۀ بعدی را هم مطالعه بفرمایید تا به اطلاعات شما دربارۀ مدیریت سرور لینوکس افزوده گردد. همچنان با وبنولوژی باشید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!