هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

تعریف متا تگ کلمات کلیدی

قسمت head یا سرصفحه سند معمولاً شامل اطلاعات توضیحی در مورد سند HTML ما است که موسوم به metadata می‌باشد. با استفاده از برچسب <meta> و صفت‌هایی که می‌گیرد، شما می‌توانید برای سندتان مشخصاتی نظیر نام نویسنده، تاریخ انقضا، کلمات کلیدی سند، توضیحی کوتاه در مورد صفحه و غیره را تعریف کنید. این اطلاعات بیشتر برای موتورهای جستجویی مفید خواهد بود که شما می‌خواهید از آنها ترافیک جذب کنید. در گذشته متا تگ کلمات کلیدی برای موتور جستجو اهمیت زیادی داشت، ولی امروزه از اهمیت آن کاسته شده و بعضاً دیگر اهمیتی ندارد. این برچسب برای نشان دادن کلمات کلیدی و در نتیجه نوع محتوای سایت شما مفید است. هر چند تعریف متا تگ کلمات کلیدی دیگر برای موتور جستجو اهمیتی ندارد، ولی به کار بردن آن ضرری هم ندارد، به جز اینکه شاید زمان شما را بگیرد.

برچسب Meta چه کاربردی دارد؟

در طراحی سایت و تولید محتوای سایت، شما با این کارها می‌خواهید بازدید کنندگانی را به تارگاه خود جذب کنید. یکی از مهمترین شیوه‌های جذب افراد هم از طریق موتور جستجو است که کاربری که خواستار دریافت اطلاعات است، کلیدواژه خود را در موتور جستجو وارد کرده و صفحاتی که متناسب با آن کلیدواژه است را دریافت می‌کند. از طریق همین طرزکار است که شما از موتور جستجو بازدید یا ترافیک می‌گیرد.

در همین جا است که کلمات کلیدی سایت شما دارای اهمیت می‌شوند. چون موتور جستجو از طریق همین روش است که صفحه سایت شما را برای کاربری که محتوایی را جستجو می‌کند، نشان می‌دهد. یکی از روش‌هایی هم که کلمات کلیدی سایت را به موتور جستجو نشان می‌دهد، استفاده از همین متا تگ کلمات کلیدی است. که این کار را ما برای موتور جستجو انجام می‌دهیم. ولی امروزه به دلیل تقلب‌هایی که می‌شود، این کار دیگر به وسیله خود موتور جستجو و خزنده آن انجام می‌شود. یعنی کلمات کلیدی سایت توسط خود موتور جستجو تشخیص داده می‌شوند.

تا اینجا، با اهمیت متا تگ یا برچسب Meta به طور نسبی آشنا شدید. برای وارد کردن اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی که به نام Meta Tag شناخته شده است به ترتیب زیر عمل می‌کنیم. در قسمت سر صفحه سند (head)، درست در زیر عنوان سایت برچسب <meta> را وارد کنید. تا اینجا نشان داده‌ایم که این برچسب، یک برچسب از نوع Meta یا اطلاعاتی است و همانطور که می‌دانید چون در قسمت سرصفحه سند واقع شده است در صفحه‌ای که مرورگر به بازدیدکننده نشان می‌دهد، دیده نخواهد شد.

<meta>

در این مرحله، یک ویژگی یا صفت به نام name به برچسب اضافه کنید و آن را برابر Keywords قرار دهید. این کار را مانند زیر انجام دهید. فراموش نشود که مقدار یعنی کلمه keywords را حتما داخل علامت نقل قول (“) قرار دهید.

<mata name="keywords">

بعد از تمام اینها یک فاصله خالی یا space گذاشته و مشخصه content را مانند مثال زیر، به دنباله آن اضافه می‌کنیم.

<mata name="keywords" content>

پس از تمامی این کارها حالا زمان آن است که کلمات کلیدی صفحه خود را با توجه به محتوایی که دارید انتخاب کنید و پس از قرار داد یک علامت مساوی بعد از content ، داخل علامت نقل قول کلماتی که به عنوان کلمات کلیدی انتخاب کردید را قرار دهید. فقط فراموش نشود که بین کلمات کلیدی یک ویرگول لاتین بگذارید.

<mata name="keywords" content:"طراحی، سایت، آموزش، html">

به این ترتیب متا تگ کلمات کلیدی را در صفحه وارد کرده‌ایم. با این کار همانطور که گفته شده اگر موتور جستجو از این قابلیت استفاده کند، می‌تواند کلمات کلیدی صفحه‌ای از سایت شما را تشخیص دهد و بر مبنای آن، صفحه مورد نظر در نتایج خود نشان دهد.

نکته: کلمات کلیدی یا برچسب، در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف معانی و کاربردهای مختلفی را از خود نشان می‌دهد. در این نوشته ما در مورد کلمات کلیدی صحبت کردیم که به عنوان طراح صفحات ایستا، باید در لابلای کدهای HTML قرار می‌دادیم، که در اصل مربوط به مبحث کدنویسی صفحات وب است.

  1. سلام
    خیلی بکارم اومد مرسی

  2. 😀
    ممنون

  3. یه سوال برای نوشتن متا تگ حتما باید داخل attribute تعریف شده برای متا کلمه keywords رو نوشت؟
    اگه نه دیگه چه کلماتی هست و چه ویژگی را سبب میشه؟
    و دیگه چ attribute هایی وجود داره برای متا جز name ?

    • نام meta درون مشخصۀ name قرار می گیره و مقدارش درون مشخصۀ content. به همین سادگی! متاهای زیادی وجود دارند که کم کم با آنها هم آشنا خواهید شد.

  4. سلام. من وقتی در قسمت content میخوام کلمات کلیدی رو برای سایت قرار بدم و فارسی مینویسم
    بعد که کدهای سایت رو میبینم همه ش عدد شده و خرچنگ قورباغه نشون میده و دیگه کلمات فارسیم نیست. ایراد از کجاست؟

    • با سلام؛
      Encoding سایت یا فایل های سایت یا دیتابیس سایت شما به درستی تنظیم نشده. باید اونها رو روی UTF-8 قرار بدید.

  5. سلام چطوری وقتی داخل گوگل سرچ میکنند مثلا اب سایت من بیاد اول؟!

  6. با سلام و احترام خدمت اساتید گرامی
    من ۲ تا پرسش داشتم و آن اینکه :
    ۱ ابزار کلمات کلیدی کجاست ؟ متاسفانه من وقتی میخواهم پست بگذارم قسمتی به نام کلمات کلیدی برایم وجود ندارد.و فقط برچسب هست.
    ۲ چگونه میتوانم صفحه نخست را تنظیم کنم که فقط مطالبی که میخواهم باشد ونه پستهای روزانه. و پست ها در آرشیو وبلاگ برود.
    پیشاپیش از بذل توجه و محبت شما سپاسگزاری میکنم. ممنون بابت امکانات عالی که در اختیار ما قراردادید.

    با تقدیم احترام
    سمانه سیادتپور
    وبلاگ من : ali-mokhtarian.blogfa.com

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!