هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

تنظیم پیوند یکتا در وردپرس

یکی از تنظیمات اولیه و مهم راه اندازی سایت با وردپرس، تنظیم پیوند یکتا در وردپرس است. به دلیل اینکه خیلی از افراد در ابتدای راه اندازی سایت با وردپرس آشنایی چندانی با این سیستم مدیریت محتوا ندارند، بعدها به دلیل تغییر پیوند یکتا، دچار مشکلاتی می گردند، که در این نوشته قصد داریم در این مورد به طور کامل بحث کنیم تا بهترین پیوند یکتا را برای وردپرس و سایت خود انتخاب کنید.

پس از این که سایت خود را با وردپرس راه اندازی کردید و آن را بروی هاست خود نصب کردید، حال وقت آن است که یکی از مهمترین تنظیمات وردپرس، یعنی تنظیم پیوند یکتا را انجام دهید. در نوشته قبلی در مورد پیوند یکتای وردپرس صحبت شد، و الان با ماهیت آن آشنا هستید.

در حال حاضر باید به قسمت تنظیمات پیوند یکتا در پیشخوان وردپرس بروید. پس به قسمت مدیریت سایت خود وارد شده و به تنظیمات –> پیوند یکتا بروید. در صفحه ای که برایتان باز می شود، پنج نوع پیوند یکتای از قبل تعیین شده وجود دارد که بسته به خواست خود می توانید یکی از آنها را برای آدرس دهی صفحات سایت انتخاب کنید. مورد ششم به صورت دلخواه با مقادیر که در ادامه توضیح داده شده است، پر می شود تا پیوند یکتای دلخواه را ایجاد کند.

صفحه تنظیم کردن پیوند یکتا در وردپرس

انتخاب انواع پیوند یکتا در وردپرس

۱- پیش فرض : اولین گزینه، پیوندی مانند http://www.example.ir/?p=123 را برای نوشته های شما می سازد. بدین صورت که یک علامت سوال پس از آدرس سایت و سپس ID هر نوشته را در ادامه می آورد. این نوع پیوند یکتا اصلاً توصیه نمی شود.

۲- روز و نام : در این گزینه سال، ماه و روز ارسال نوشته و همچنین نام نوشته درون ساختار آدرس صفحات سایت گنجانده می شود. این مورد از اولی بهتر است، ولی هنوز عالی نیست. چون لزومی ندارد که تاریخ درون پیوند یکتا موجود باشد.

۳- ماه و نام : این ساختار اندکی از قبلی بهتر است و شامل ماه و روز و نام نوشته است. منظور از نام نوشته همان عنوان آن است که در صورت قرار گرفتن در آدرس صفحه، به رتبه بندی آن در موتور جستجو بسیار کمک می کند.

۴- عددی : این مورد یکی از بدترین نوع پیوند یکتا در وردپرس است، چون فقط حاوی شماره شناسایی صفحه است و از کلمات کلیدی در آن خبری نیست.

۵- نام نوشته : این مورد یکی از بهترین نوع ساختار پیوند یکتا است که جدیداً به این بخش افزونده شده است. این نوع ساختار فقط حاوی نام یا عنوان مطلب است و بسیار کاربردی است.

۶- ساختار دلخواه : اگر این گزینه را انتخاب کنید، ساختار دلخواه خود را می توانید در جعبه روبروی آن بنویسید. ساختار ها با یک سری برچسب ها تعیین شده اند که با علامت % احاطه شده اند، که عبارتند از:

  • %year% : سالی که نوشته ارسال شده است.
  • %monthnum% : ماهی که نوشته در آن ماه ارسال شده است.
  • %day% : روزی که نوشته ارسال شده است.
  • %minute% : دقیقه ای که نوشته ارسال شده است.
  • %second% : ثانیه ای که نوشته ارسال شده است.
  • %post_id% : شماره آی دی یا شماره اختصاصی هر نوشته.
  • %postname% : نام یا عنوان نوشته. اگر عنوان نوشته همراه با فضای خالی بود، فضاهای خالی به خط تیره تبدیل می شود.
  • %category% : دسته ای که نوشته در آن قرار گرفته است. همچنین شامل زیر دسته ها هم می گردد.
  • %tag% : برچسب نوشته مورد نظر
  • %author% : نام نویسنده نوشته

در تعیین و تنظیم پیوند یکتا می توانید از هر کدام از موارد بالا برای ساختار بندی آدرس صفحات سایت استفاده کنید. در بین هر مورد باید علامت / گذاشته شود و همچنین در ابتدای ساختار دلخواه آدرس سایت گذاشته نشود. به یک نمونه از پیوند یکتای وردپرس که حاوی دسته های نوشته و عنوان نوشته است توجه کنید:

%category%/%postname%

یکی از گزینه های خوب برای پیوند یکتای وردپرس همین مورد است که علاوه بر نام نوشته، حاوی دسته بندی آن مطلب هم است. توجه کنید که اگر دسته بندی مطالب شما متناسب و کامل است می توانید از این نوع ساختار هم به عنوان یک ساختار بهینه بهره ببرید.

پس از این که پیوند یکتای مطالب سایت خود را تغییر دادید، آدرس تمامی صفحات به مدل جدید تغییر می کند. در صورتی که سایت شما حاوی مطالب زیادی است و به تازگی راه اندازی نشده است، ضربه مهلکی به رتبه آن خواهد زد. در این صورت شما باید آدرس قدیم مطالب را به آدرس جدید منتقل کنید، که این کار با استفاده از Redirect 301 امکان پذیر است. افزونه هایی برای وردپرس وجود دارد که این کار را به راحتی انجام می دهند.

ولی اگر سایت خود را تازه راه اندازی کرده اید و هنوز پیوندهای آن در موتور جست و جو و مکان های دیگر فهرست نشده است، با تغییر پیوند یکتا مشکل عدیده ای برای سایت شما بوجود نمی آید.

  1. ممنون از بابت این مطلب مفید

  2. سلام ممنون بایت این مطلب. من چند ماهیه سایتم رو راه اندازی کردم.ولی متاسفانه پیوند یکتا رو روی”پیش فرض” تنظیم کردم. حدود 100 تا مطلب هم بیشتر نفرستادم. به نظر شما بهتره چی کار کنم. ممنونم

  3. با سلام
    با یک مشکل اساسی روبرو شدم نمی تونم جوابشو پیدا کنم لطفا اگر میدانید راهنمایی کنید.
    پیون یکتا را چنین تعریف کرده ام : /%category%/%postname%.html
    ولی در نشانی فقط دسته مادر را می آورد و زیر دسته ها را حذف میکند ولی من می خوام پست هام چنین باشند
    site/category/sub-category/postname.html
    در حال حاظر چنین است دامین/دسته مادر/نام پست .html
    زیر دسته ها را چرا نمایش نمی دهد؟
    چیکار باید بکنم؟

  4. سلام
    چرا به اخر پست های من کلمه ” خانه ” ( در گوگل ) اضافه میشه ؟

    • به احتمال زیاد سایت شما دارای قابلیت breadcrumb است. یعنی همون امکانی که به کاربران سایت شما اجازه میده که بفهمند الان کجای سایت شما هستند. مثل این: شما اینجا هستید: خانه> آموزش وردپرس > …

  5. سلام
    من پیوندهای یکتا رو رو نام نوشته تنظیم کردم
    همه چی خوب پیش میرفت ولی الان دیگه نام نوشته رو کامل نشون نمیده
    میبینی ازش یکی رو تا کلمه کم میکنه
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سلام؛ این به تنظیمات خود وردپرس بر میگرده. برای اینکه نشانی صفحات نوشته‌های شما خیلی بلند نشه، محدودیتی برای تعداد حروف درون نامک نوشته قائل میشه.
      شما در هنگام ارسال نوشته می‌تونید روی نامک، در زیر عنوان یک بار کلیک کنید تا قابل ویرایش بشه، سپس باب میل خودتون قسمتی از نامک را کم کنید که از انتهای نامک حذف نشه.

  6. مرد ورد پرسی

    درود
    چگونه می تونم یک کلمه دلخواه رو از تمام پیوند های یکتا قسمت برچسب های سایتم حذف کنم
    به عنوان مثال می خوام کلمه عکس رو از تمام پیوند های یکتای قسمت برچسب هام پاک کنم:

    mysite.com/ta…-خواننده-ایرانی
    mysite.com/ta…س-بازیگر-ایرانی
    mysite.com/ta…-ورزشکار-ایرانی

    تبدیل بشه به:

    mysite.com/tag/خواننده-ایرانی
    mysite.com/tag/بازیگر-ایرانی
    mysite.com/tag/ورزشکار-ایرانی

    • سلام؛ به نظر نمیاد که برای این کار افزونه‌ای وجود داشته باشه. اگر تعداد برچسب ها هم زیاد باشه، دستی نمیشه اینکار رو انجام داد!
      باید بتونید از طریق phpMyAdmin و کدهای SQL اقدام به حذف یک کلمه از slug ها کنید. الان در حال حاضر کدی رو به ذهنم ندارم. ولی باید بگردید، پیداش کنید و بسته نیاز خودتون ویرایشش کنید و سپس روی جدولی از پایگاه داده سایت اجراش کنید.

  7. /product-category/%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%b2/%d8%a8%d9%86%d8%b1-%d9%88-%d9%84%d8%a7%d8%b1%d8%ac-%d9%81%d8%b1%d9%85%d8%aa/%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b0%d9%87%d8%a8%db%8c/
    چه طوری می تونم تبدیل کنم به
    btarh.ir/product-category/مناسبت-های-مذهبی/
    ممنون از شما

    • سلام؛ این نوع تبدیل در نشانی های صفحات مختلف که حاوی عبارت های فارسی است طبیعی است و منظور از شما رو از تبدیل متوجه نشدم. اگر نشونیِ اول که حاوی عبارت های نامفهوم می باشد رو به همراه نشانیِ دامنه درون نوار آدرسِ مرورگر وارد کنید، می بینید که به صورت خودکار به مورد دوم تبدیل خواهد شد.

      • سلام ممنون از شما من در سایتم زیر دسته زیاددارم مثل ابتدایی -کلاس اول -درس علوم -فصل ۱ ا شاید ۵ تا می رود من چطور می تونم دسته های بالاتر را نشون نده و فقط خود دسته رو نشون بده در ‍ییوند یکتا نمایش فقط بنویسه فصل ۱

        • سلام؛ این مورد رو می تونید از بخش تنظیمات > پیوندهای یکتا انجام بدید و کاری کنید که اصلاً اثری از نامک های دسته ها توی صفحات نوشته های شما وجود نداشته باشه.

  8. چه زور می تونم اینکار و کنم و ممنون از توجه تون

    • در بالا توضیح داده شده دیگه! یکی از ساختارهای پیوند یکتا رو انتخاب کنید که توش نامک یا آدرس دسته بندی ها (%category%) نیست.
      مثلاً نام نوشته رو انتخاب کنید. البته از تغییر مکرر این قسمت از تنظیمات وردپرس جداً خودداری کنید.

      علاوه بر این موارد می تونید در زمان ساخت دسته بندی از بخش نوشته ها > دسته ها، نامک هایی رو برای دسته بندی هاتون انتخاب کنید که کوتاه باشه و نشونی صفحات دسته بندی تون رو بلند نکنند.

  9. سلام.من پیوند یکتا را روی نام نوشته انتخاب کردم.و در برگه آدرس را ویرایش کردم ولی باز هم آدرس به صورت db%8c-%d8%a7%d9%88%d8%a روبرو نوشته میشه.چه باید بکنم؟

    • سلام؛ این روال طبیعی است. نشانی به اصطلاح encode میشن و برای استاندارد شدن نشانی هایی که عبارت فارسی توشون دارند این کار باید صورت بگیره. این مشکلی نیست که براتون بد تموم بشه!

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!