هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

توضیح گذاری در بین کدهای برنامه Notepad++

در همه زبان های برنامه نویسی، تکه کدی برای مشخص کردن توضیحات کدها (Comment) از کدهای قابل اجرا دارد. توضیحات در کدها حکم راهنمایی برای کدنویس و دیگر افراد را دارد. در برنامه Notepad++ هم شما می توانید بوسیله خود برنامه بسته به این که از کدام زبان برنامه نویسی استفاده می کنید، برای توضیح گذاری استفاده کنید. در اصل شما خودتان می توانید این توضیحات را علامت گذاری کنید، ولی اگر خواسته باشید می توانید این کار را به برنامه هم بسپارید، که معمولاً با کلیدهای میانبر صفحه کلید باز کار را ساده تر هم می کند.

در همین ابتدا بهتر است با انواع توضیحات آشنا شوید. یک نوع توضیحات به نام قطعه یا Block است که با علامتی که در ابتدای خط می گذارید، تا جایی که آن خط با کلید Enter شکسته نشود، جزء توضیحات به حساب می آید. یعنی علامت پایانی ندارد.

ولی نوع دیگر توضیحات در کدها به نام توضیح جاری یا Stream نام دارد که برخلاف نوع قبلی، با علامتی که در ابتدا و انتهای آن مشخص می کنید از کدهای غیر توضیحی صفحه مجزا می شوند. به عنوان مثال اگر شما بخشی از یک خط را خواسته باشید به عنوان توضیح آن خط در نظر بگیرید، با استفاده از نوع جاری می توانید این کار را بکنید، ولی از نوع قطعه برای انجام این کار نمی توانید استفاده کنید، چون قطعه کل یک خط را جزء توضیح بحساب می آورد.

ولی باید توجه داشته باشید که در برخی از زبان ها، فقط یک نوع از این علامت گذاری ها برای توضیحات وجود دارد و در بسیاری از آنها از هر دو، بسته به نوع زبان می توانید استفاده کنید. مثلاً در کدنویسی HTML، فقط می توان از توضیح گذاری به سبک دومی استفاده کرد که با علامت های <– و –!> مشخص می شوند. ولی عنوان مثال در زبان PHP شما قادر به استفاده از هر دو نوع توضیح گذاری هستید.

و اما حالا به سراغ برنامه Notepad++ می رویم که ببینیم بوسیله این برنامه چطور می توان توضیح گذاری کرد. شما توضیحات را می توانید از فهرست Edit بالای برنامه وارد کدها کنید. پس خط یا قطعه متنی را که قصد تبدیل آن به توضیح را دارید انتخاب کنید، و از فهرست Edit دستور comment/uncomment را انتخاب کنید تا دستوراتی که در زیر آن قرار دارد نمایان شود. ۴ دستور در اینجا وجود دارد که به کار هر کدام در زیر اشاره می کنم:

توضیحات کدها در برنامه Notepad++

  1. Toggle Block Comment : اگر در برخی خطوط توضیح از نوع قطعه گذاشته باشید و در برخی دیگر توضیحی وجود نداشته باشد، اگر تمام خطوط مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس این دستور را برگزینید، خطوطی که توضیح بودند به غیر توضیح، و خطوطی که توضیح نبودند، توضیح می شوند. یعنی جای موقعیت های آنها عوض می گردد، بدون این که خطوط تعویض شوند.
  2. Block Comment : این دستور دقیقاً کار گذاشتن توضیح به سبک فطعه را انجام می دهد که در HTML عمل نمی کند، چون در این زبان این نوع توضیح گذاری تعریف نشده است.
  3. Block Uncomment : اگر این دستور را انتخاب کنید، قطعه توضیحی که در قسمت قبل ساخته اید را به حالت اول بر می گرداند.
  4. Stream Comment : این دستور هم توضیح جاری می گذارد، که اول و آخر متن یا کد را با علامت هایی می بندد.

دقت کنید که در نهایت زمانی که شما متنی را به حالت توضیح در می آورید، رنگ آن به طور پیش فرض به سبز تبدیل می شود. که بدین معنی است که این قطعه قابل اجرا نیست.

همانطور که در عکس دیدید، هر دستور برای خود یک کلید میانبر هم داشت که برای راحتی بیشتر کار با توضیحات، می توانید از آنها استفاده کنید. و در آخر فراموش نکنید که این نوع توضیح گذاری را خودتان هم می توانید با دست انجام دهید.

  1. سلام
    برای پاک کردن توضیحات یک صفحه چکار باید کرد؟ منظورم حذف کد یا خطوط سبز رنگ توی پروژه های که تعداد صفحات بسیار زیاده چطوری این نوشته های سبز رنگ را انتخاب کنیم و حذف کنیم؟

    • سلام؛ راه‌کارش خیلی ساده است. توی یک نوشته امروز براتون منتشر می‌کنم توضیحاتش رو.

  2. سلام
    من می خوام با برنامه ی notpad++طراحی سایت کنم فقط کد های اماده یه فیلم اموزشی پیدا نکردم اگه داشتید یرا من بفرستید

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!