هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

مشاهده و ویرایش Cron ها در CentOS

در مقالۀ آموزشیِ قبلی راجع به Cron Jobs در لینوکس صحبت کردیم و الان شما باید اطلاعات پایه ای و مهمی را راجع به قابلیت Cron در لینوکس به دست آورده باشید. شما یاد گرفتید که چطور با استفاده از دستور crontab یک دستور خوداجراشویی را بسازید تا در زمان خاصی به اجرا درآید. اما در ادامۀ مقالۀ آموزشی قبلی و در قسمت ۷۷ از مجموعه آموزش های مدیریت سرور لینوکس می خواهیم بدانیم که چطور می توانیم Cron هایی که تا به الان ایجاد شدند را ببینیم و آنها را ویرایش کنیم. پس همچنان با وبنولوژی همراه باشید.

برای اینکه ببینید تا الان چه Cron هایی ساخته شده است باید دستور زیر را بزنید.

crontab -l

این دستور فقط Cron های حساب کاربریِ شما را روی سرور لینوکس نشان می دهد.

# crontab -l
*/۱ * * * * echo `date` "Hello world" >>$HOME/helloworld.txt

اگر در قسمت قبلی یادتان باشد، ما یک کران با دستور crontab -e اضافه کردیم. حالا همان کران را در نتیجۀ دستور crontab -l می توانید ببینید.

اما اگر شما به عنوان کاربری ریشه (مدیر سرور) بخواهید کران های کاربران دیگر را مشاهده کنید، باید از مشخصۀ u استفاده کنید.

crontab -u username -l

در بالا باید به حای username نام کاربریِ حساب کاربری را وارد کنید. کران های آن کاربر به نمایش در می آیند. فراموش نکنید که هر کاربر برای خود Cron های جداگانه دارد که سر موعد خود اجرا می شوند.

به جهت ویرایش Cron ها برای هر کاربر کافی است از دستور crontab با مشخصۀ e استفاده کنید. مثلاً دستور زیر کران های کاربر username را ویرایش می کند. پس شما به عنوان مدیر اصلیِ سرور، اشراف کاملی روی تمامی Cron هایی که تا به الان ایجاد شدند دارید.

crontab -u username -e

اگر قصد حذف کردن کل Cron های حساب خودتان یا حسابی دیگر را دارید، باید از مشخصۀ r استفاده کنید. به دستور زیر دقت کنید:

crontab -u username -r

این دستور کل کران های کاربر username را حذف می کند. اگر اصلاً از مشخصۀ u استفاده نکنید، کران های حسابِ خودِ شما حذف می شوند. آن هم به صورت یکجا و بدون برگشت! پس در زدن این دستور روی سرور عملیاتی زمانی که با حساب root وارد شدید، نهایت دقت را داشته باشید. ممکن است کل سرور شما به هم بریزد.

فراموش نکنید که پرونده های دستورات Cron در مسیر زیر ذخیره می شوند. هر کاربر یک پروندۀ کران در این مسیر دارد. به طور دستی هم می توانید آنها را ویرایش کنید. اما بهتر است از دستور crontab استفاده کنید که اگر خطایی وجود داشت به شما اطلاع داده شود.

/var/spool/cron

پس در این مقاله بیشتر با دستور crontab که رابط بین ما و Cron Jobs ها بود آشنا شدید. برای کار به صورت حرفه ای تر پیشنهاد می شود از مستندات خود لینوکس (man) کمک بگیرید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!