هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

چگونه یک برچسب HTML بنویسیم؟

برچسب یا تگ ها HTML اجزا و واحد های تشکیل دهنده سند ما را تشکیل می دهند. به طوری که از کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی برچسب، سند ما ساخته شده و برای نمایش به مرورگر فرستاده می شود. ولی چگونه یک برچسب بنویسیم؟ شما به یک ساز و کاری نیاز دارید تا بتوانید قسمت های مختلف سند را نشان دهید. این ساز و کار استفاده از همین برچسب ها است، و این برچسب ها به مرورگر دستور می دهند که چطور محتوا را نشان دهد. آنچه که ما می خواهیم در این نوشتار به شما نشان دهیم، مقدمه ای در مورد قواعد دستوری برای نوشتن برچسب های HTML است.

همانطور که گفته شد سند html از عناصر مختلف تشکیل شده است. هر عنصر هم از اجزاء ریزتر درست شده است. که عبارتند از برچسب ابتدایی، برچسب انتهایی و محتوایی که بین این دو قرار می گیرد. در همین ابتدا یک مثال خدمت شما عرض می کنم، تا این قضیه کمی روشن تر شود. شما می خواهید در یک سند صفحه وب، یک قطعه از متن را به صورت ضخیم به بیننده نشان دهید. این کار با برچسبی به نام <b> انجام می شود، که از سرنام کلمه Bold به معنای ضخیم گرفته شده است. برای اینکه یک قطعه از متن را به صورت ضخیم در مرورگر نشان دهید، باید ابتدا با برچسب ابتدایی شروع و با برچسب انتهایی ختم کنید و در بین این دو، عبارت مورد نظر را قرار دهید. تمامی دستورات HTML به همین صورت تعریف می شوند، که در ادامه با جزئیات کار آشنا می شوید.

برای نشان دادن شروع یک عنصر، برچسب مناسب را قبل از آن قرار دهید. این برچسب متشکل از یک نماینده از یک کلمه معین است که بوسیله علامت های کوچکتر از (>) و بزرگتر از (<) احاطه شده است. ما در اینجا به شما نحوه تعریف یک پاراگراف را در صفحه وب نشان می دهیم. این موضوع از همان قاعده ی ضخیم کردن یک متن تبعیت می کند. پس برای علامت گذاری یک پاراگراف یا بند، متن مورد نظر با برچسب باز پاراگراف (<p>) مانند مثال زیر شروع می شود.

<p> This is a one paragraph ...

برای نشان دادن مکانی که عنصر ما به اتمام می رسد، برچسب انتهایی متناظر را در انتها جایگذاری کنید. این مورد مانند برچسب باز است، جز اینکه یک خط کج / به آن اضافه شده است. این همان برچسب انتهایی است.

<p>This is a one paragraph...</p>

تا اینجای کار با دو مثال ساده نحوه تعریف برچسب های HTML را آموختید. تمامی برچسب های دیگر هم از همین قاعده پیروی می کنند، جز اینکه حرف یا حروف داخل علامتهای <> برای موارد گوناگون متفاوت است. که در درس های دیگر بیشتر آنها آشنا می شوید.

مشخصه یا صفت در HTML

حال در ادامه مشخصه ای (Attribute) را برای برچسب ها تعریف می کنیم. در ابتدا باید تعریفی از یک مشخصه برای برچسب html ارائه کرد. “مشخصه” معادل کلمه لاتین Attribute است که به معنای “صفت” هم، معنا می شود. مشخصه یک سری کدهای اضافی است که در برچسب ابتدایی عنصر ما قرار می گیرد تا کنترل بیشتری را برای آن برچسب به ما بدهد. به عنوان مثال در پاراگرافی که در مثال قبل آماده کردیم ما می خواهیم متن درون آن پاراگراف از نظر تراز به صورت وسط چین قرار گیرد. این کار در ادامه توضیح داده شده است.

وقتی که می خواهید یک مشخصه برای برچسب تعریف کنید، که یک ویژگی خاص برای آن برچسب است، آن را در داخل برچسب باز قرار دهید و آن را با یک فاصله خالی از بقیه کدها جدا کنید. به یاد داشته باشید برچسب انتهایی هیچ مشخصه ای نمی گیرد. به عنوان مثال برای ترازبندی یک متن یا پاراگراف به عنوان یک مشخصه برای برچسب <p> می بایست ویژگی align را داخل برچسب باز بنویسید. مانند مثال زیر:

 

<p align >This is a one paragraph...</p>

برای اینکه به مشخصه align ، یک مقدار را نسبت بدهیم اول باید یک علامت مساوی بعد از آن قرار دهیم و سپس آن مقدار را که برابر “Center” است (به علامتهای ” دقت کنید) قرار می دهیم. با این کار متن مان را به صورت وسط چین در آوردیم. چون مقدار align برابر با “Center”، به معنی وسط است. به کد کامل شده زیر توجه کنید:

<p align="right">This is a paragraph...</p>

پس، در نمونه بالا align یک صفت یا مشخصه است و کلمه ای که در مقابل آن نوشته شده است همان مقدار مشخصه ی ما است. که می تواند مقادیر دیگری را هم بگیرد که در درس های بعدی بیشتر با این موضوع آشنا می شوید.

در این درس با ساختار کلی یک برچسب یا تگ html آشنا شدید و دیدیم که چطور یک برچسب می تواند مشخصه یا صفاتی را برای خود بگیرد.

  1. man ke chizi nafahmidam 😕

  2. توضیح جامع و خوبی بود مرسی. من برای کلاسم استفاده ش میکنم با اجازه تون. 🙂

  3. لطفا یکم واضح تر و ساده تر مطلب خودتان را بیان کنید
    با تشکر

  4. تا اینجا که خوب بود 😆

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!