هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

آموزش مدیریت سرور لینوکس با وبنولوژی

اگر در گوگل راجع به آموزش مدیریت سرور لینوکس جستجویی کرده باشید، حتماً با من اتفاق نظر دارید که در این موضوع منابع اندکی، البته به زبان فارسی، وجود دارد. اگر زبان تخصصی رایانه‌ای شما خوب باشد، بدون مشکل قادرید از منابع زبان اصلی استفاده کنید. چرا که بیشتر منابع آموزشی مدیریت سرور به زبان انگلیسی در محیط وب موجود است. اما در بیشتر اوقات همین موضوع برای کسانی که زبان خوبی ندارند، یک مانع بزرگ است که باعث می‌شود فکر مدیریت سرور را هم از ذهن خود دور کنند.

آموزش مدیریت سرور لینوکس با وبنولوژی

آموزش مدیریت سرور لینوکس در وبنولوژی

تا این لحظه هم آموزش‌های زیادی معمولاً در انجمن‌های اینترنتی فارسی‌زبان جهت آموزش مدیریت سرور لینوکس توسط افرادی منتشر شده است که واقعاً باید از آنها تشکر کرد که سعی در کمک به دیگران بدون هیچ چشم داشتی دارند. اما متاسفانه به دلیل تصویری نبودن و بعضاً کامل نبودن این آموزش‌ها، افراد مبتدی قادر به استفادۀ راحت از آنها نیستند. این شد انگیزه‌ای برای بنده که بتوانم برای مدت طولانی، یک منبع آموزش فارسی زبان خوب و کاربردی را فراهم کنم که همه بتوانند از آن استفاده کنند و سد یاد داشتن زبان بین المللی را پشت سر بگذارند.

اگر علاقه دارید یک مدیر سرور ماهر شوید و یا حتی مدیریت سرور را به عنوان یک شغل برای خود انتخاب کنید، چاره‌ای ندارید جز اینکه زمان کافی را برای یادگیری آن بگذارید. در این بخش از سایت وبنولوژی قصد ما آموزش مدیریت سرور لینوکس است. لینوکس به عنوان سیستم عامل پیشتاز در عرصۀ سرورهای میزبانی کنندۀ سایت‌های اینترنتی، از استفادۀ بیشتری برخوردار است. از طرف دیگر به دلیل رایگان بودن، افراد بیشتری را جذب خود کرده است که همین باعث قیمت پایین‌تر سرورهای لینوکسی نسبت به سرورهای ویندوزی شده است.

مدیریت سرور لینوکس علاوه بر اینکه کار سخت و زمان بری است، اما بسیار لذت بخش است که به شما پیشنهاد می‌کنم اگر می‌دانید سرور چیست و چه نیازی از نیاز دنیای مجازی شما را برطرف می‌کند، اصلاً به سختی‌های طی این مسیر توجهی نکنید و کار یادگیری سرور لینوکس را از همین امروز شروع کنید. مطمئن باشید که می‌توانید!

بهترین نقطۀ شروع آن را هم من با مقاله‌هایی که در این دسته از سایت webnology.ir خدمت شما تقدیم می‌کنم، برای شما همین جا تعیین می‌کنم، که سعی می‌شود هر روز با نکاتی کاربردی و عملی شما را گام به گام تا رسیدن به نتیجه همراهی کنم. البته نباید فراموش کنید که بنده زمان می‌گذارم و چنین محتواهایی را برای شما به رایگان تولید می‌کند. اما کار اصلی را خود شما انجام خواهید داد. حتماً باید یک مدت زمان چند ماهه‌ای را برای آموزش مدیریت سرور لینوکس کنار بگذارید و انتظارات خود را تعدیل کنید. مثلاً انتظار نداشته باشید یک هفته‌ای یک مدیر سرور لینوکس حرفه‌ای شوید.

برای شروع هم از یک محیط آزمایشی شروع می‌کنیم که به شما خواهم گفت این محیط آزمایشی را چطور و با چه نرم افزارهای در کجا بسازید. یعنی یک آموزش کامل و گام به گام، که شما در هیچ کتابی و سایتی نخواهید یافت. سعی می‌کنم هر آنچه به ذهنم می‌رسد را به صورت یک مجموعه مقاله خدمت تمامی فارسی زبانان علاقه‌مند به مدیریت سرور تقدیم کنم.

آموزش‌های مدیریت سرور لینوکس، درون یک دستۀ رده بالا در سایت قرار دارند که از نوار کناری سایت می‌توانید به این دسته با نام مدیریت سرور دسترسی داشته باشید. این دسته شامل زیر دسته‌های سطح دو و سه است که کاملاً ساختار بندی شده آموزش‌ها را تقدیم شما می‌کند. پس با این ذهنیت مستقیم می‌توانید به سراغ آموزش مورد نظر خود بروید و شروع به مطالعه کردن کنید.

دقت داشته باشید که مدیریت سرور روش‌های مختلفی دارد. یکی از روش‌های آن روش دستی است که بدون استفاده از پنل قادر به انجام چنین کاری هستید (توضیحات بیشتر را در مقالات بعدی خدمت شما خواهم داد). اما گاهی اوقات شما می‌خواهید از پنل‌هایی مثل Cpanel، DirectAdmin، Webmin، Zpanel و مثال اینها استفاده کنید که کار را راحت‌تر می‌کنند؛ ولی گاهی اوقات برای شما هزینه درست می‌کنند و در برخی از مواقع که پنلی رایگان است، معمولاً کارکرد آن ساده نیست و نیاز به داشتن اطلاعات فنی بسیار است. توضیحات همۀ این موارد را طبق تجربۀ شخصی خودم خدمت شما تقدیم می‌کنم.

توجه کنید که این آموزش‌ها به صورت کاربردی تهیه شده است. یعنی چیزهایی را من به شما آموزش می‌دهم که بدون شک مورد استفادۀ شما قرار خواهد گرفت. تا به امید خدا، زمانی که به سراغ سرور خودتان رفتید، با مشکلاتی که دیگران دست و پنجه نرم می‌کنند، شما مواجه نشوید تا سرعت کار شما چند برابر گردد!

سوالات خودتان را هم می‌توانید بپرسید. اما اگر پاسخی دریافت نکردید، ممکن است یکی از ۳ حالت زیر باشد:

  • یا قبلاً به سوال شما در قالب یک آموزش جواب داده شده است (در بیشتر موارد این مورد است).
  • یا قصد پاسخ به سوال شما در قالب یک مقالۀ کامل را دارم (که به زودی پس از آن منتشر خواهد شد).
  • یا اینکه به دلیل مشغلۀ زیاد از پاسخ دادن به آنها معذورم که باید شرایط کاری بنده را درک کنید.

نظرات اصلاحی شما را هم با جان و دل پذیرایم 🙂

طبق معمول، عزیزانی هم هستند که به دلیل نو و جدید بودن نوشته‌های این سایت، از این آموزش‌ها بدون ذکر منبع و گاهاً حتی با تغییر نشانه‌های انحصاری که در محتواهای ما وجود دارد، آنها را با نام خود در سایت خودشان منتشر می‌کنند که با کار این گونه افراد مخالفیم و امیدواریم حداقل از درج پیوند منبع دریغ نکنند! چرا که برای تولید این مقالات زمان زیادی گذاشته شده است و دوست داریم همه بتوانند از این محتویات استفاده کنند. اما حقوق وبنولوژی پایمان نگردد.

اگر آماده‌اید، آموزش مدیریت سرور لینوکس را از همین حالا با سایت وبنولوژی می‌توانید شروع کنید.

  1. سلام
    مطالبتون سرکاری دیگه
    پس این،آموزش کجاست کل سایت شما،رو زیر و رو کردم

    • سلام؛ اگر به دسته بندی سایت مراجعه کنید (در نوار کناری سایت) می تونید مورد مدیریت سرور لینوکس رو ببینید. آموزش ها دارند به طور تدریجی و گام به گام توی سایت منتشر میشن…

  2. با سلام و احترام
    مقاله مدیریت سرور لینوکس شما ناقص است ، چرا ؟ از یکسال پیش تا الان هیچ گونه پیشرفتی در مقاله های مربوط به مدیریت سرور ، به خصوص مدیریت سرور با خط فرمان چیزی اضافه نشده است ، اگر قصد آموزش و اطلاع رسانی به مردم را دارید لااقل سر حرف خود باشید ، این که یک سرور مجازی تهیه کنیم و و یک کنترل پنل وب مین ، سی پنل و… را روی آن نصب کنیم و بقیه کارها را به صورت گرافیکی انجام دهیم
    خیلی کار شق القمری نیست ، مهم این است که پس از تهیه سرور مجازی کاربر به صورت متنی و کار با خط فرمان به صورت دقیق و مرحله به مرحله راه اندازی یک سایت روی سرور لینوکسی خود را پیش ببرد ، متاسفانه نمی دانم چرا از انجام این کار منصرف شدید ؟ من چندین کتاب درباره لینوکس به زبان فارسی خواندم اما هیچکدام از اینها اصل مطلب را که راه اندازی وب سایت روی سرور لینوکسی است به صورت مرحله به مرحله توضیح نداده اند
    کتابهایی که مطالعه کردم :
    ۱-سیستم عاملی به نام لینوکس ، تالیف : مجید داوری دولت آبادی
    ۲-نصب و برپاسازی سرورهای لینوکس ، تالیف : آلن باغومیان
    ۳- کتاب قدیمی مرجع کامل لینوکس redhat ، تالیف : مهرداد توانا ، سعید هراتیان
    البته این کتاب آخری با توجه به تحریم شدید لینوکس redhat بر روی سرورهای ایران
    خیلی به درد کسانیکه سرورهای لینوکسی آنها در ایران است نمی خورد
    هیچکدام از این کتابها با وجود مرجع بودن ، اصل مطلب را بازگو نمی کنند

    • با سلام؛ اول از همه خدمت شما عرض کنم که برای تولید مقالاتِ آموزشیِ رایگان هیچ تضمیمی هیچ کس، هیچ جای دنیا نمیده؛ که ما داده باشیم!
      درثانی به دلیل پاره ای از مشکلات که بخشی از اونها مشکلات مالیه در حال حاضر امکان ادامه دادن این آموزشها نیست. اما به زودی شروع به تکمیل شدن میشه.
      شما اگر می دونستید که برای تولید چنین آموزش هایی چه زمان و انرژی گرفته میشه، حتماً کمی حق به ما هم می دادید.
      بله، منابع فارسی راجع به مدیریت سرور لینوکس کامل نیست که ما تصمیم گرفتیم یک دورۀ آموزشی راه اندازی کنیم توی سایت که همه بتونن ازش استفاده کنند. اونم از صفر.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!