هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

باز و ذخیره کردن اسناد در Notepad++

مبحثی که در این نوشته قصد توضیح آن را داریم، به دو قسمت اصلی تبدیل می شود. که یکی باز کردن یک فایل که قبلا آن را ویرایش کرده و حالا قصد ادامه کار بروی آن را داریم، و دیگری ذخیره کردن سندی است که برای اینکه کار ما بیهوده نباشد و بتوانیم از آن در جهت هدف، استفاده کنیم حتما باید فایلمان را ذخیره یا به اصطلاح Save کنیم. این اعمال یا دستورات در تمامی برنامه های رایانه ای دیده می شود. اگر با نرم افزار های دیگر کار کرده باشید حتماً با مفاهیم این دو موضوع آشنا هستید، ولی افرادی هستند که آشنایی چندانی با این موضوع و انواع آن ندارند. پس در این جلسه تا آخر کار همراه ما باشید.

خوب همانطور که گفته شد این نوشته به دو بخش تقسیم می شود، که در زیر هر یک از بخش ها را به تفضیل توضیح می دهیم:

باز کردن یک سند (Open)

اگر با روند کار فایل های مختلف که برنامه های گوناگون، آنها را تولید می کنند، آشنا باشید، حتماً می دانید که هر برنامه ای یک سری فایل را تولید می کند و امکان ویرایش آن را هم در اختیار شما می گذارد. در اینجا یکی از فایل هایی که برنامه Notepad++ امکان ویرایش و ساخت آنها را به شما میدهد، همین فایل های صفحات وب است. که در این آموختار قصد آموزش این برنامه به شما را داریم.

پس شما بعد از اینکه یک فایلی از اسناد طراحی وب، مثلاً HTML، را ساختید شاید در دفعات بعدی احتیاج به آن پیدا کردید و در اینجاست که باز کردن یک سند در این برنامه معنا پیدا می کند. برای باز کردن یک سند مثلا HTML در Notepad++ شما می توانید به چندین روش گوناگون عمل کنید. که در ادامه تمامی راه ها را خدمت شما عرض می کنیم.

اولین روش استفاده از منوی بالای پنجره نرم افزار است که باید از منوی File دستور Open را انتخاب کنید. سپس برای شما پنجره ای باز می شود که می توانید از طریق آن هر فایلی که بروی حافظه رایانه خود دارید فراخوانی کنید. حتی می توانید چندین فایل را به یکبار انتخاب کنید و سپس در برنامه باز کنید. برای این کار باید کلید Ctrl را هنگام انتخاب بیشتر از یک فایل بگیرید، و بروی هر فایلی که خواستید کلیک کنید. اگر سندی را که انتخاب کردید که باز کنید، از قبل در برنامه باز شده بود، تنها اتفاقی که می افتد آن سند به صورت فعال در می آید و دوباره در Notepad++ باز نمی شود. در پنجره Open  که برای شما باز می شود هم می توانید فایل هایی را برای مشاهده انتخاب کنید که مد نظر شماست. به عنوان مثال امکان دارد که شما فقط در بین فایل های Css، به دنبال یکی هستید، که در اینجا دیدن دیگر فایل ها آزار دهنده است. پس  از منوی کشویی که در این پنجره، در قسمت  پایین وجود دارد، شما می توانید بروی یک نوع فایل خاص فیلتر بگذارید. که به طور پیش فرض بروی All Types قرار دارد، یعنی تمامی انواع فایل را در پنجره Open به شما نشان می دهد.

Open file in notepad++

یک راه دیگر برای باز کردن یک فایل در برنامه Notepad++ استفاده از آیکن آن است که در نوار تنظیمات قرار دارد. این آیکن به این شکل open File in notepad++ است. و فقط کافی است که روی آن کلیک کنید تا مانند قبل پنجره Open برای باز کردن یک یا چندین سند، باز شود. این روش از قبلی کمی آسانتر است.

ولی در روش سوم شما از کلید های ترکیبی یا میانبر استفاده می کنید که کار را خیلی ساده می کند. فقط کافی است که کلید های Ctrl+O را بفشارید.

یکی از راحت ترین روش ها برای باز کردن یک فایل در یک برنامه کلیک کردن بروی آن و کشیدن آن به داخل پنجره نرم افزار است. شما در Notepad++ هم می توانید از این روش استفاده کنید. حتی اگر یک پوشه ای دارید که میخواهید کل فایل های درون آن را باز کنید، می بایست کل پوشه را به داخل پنجره نرم افزار بیندازید.

در منوی File هم شما لیستی از اسنادی که اخیرا باز کردید را می توانید مشاهده کنید. برای باز کردن آنها هم فقط کافی است بروی آن کلیک کنید. با اینکار بدون اینکه به محل فایل برای باز کردن آن مراجعه کنید، بدون زحمت اضافی این کار را انجام دهید. دو گزینه ای که در همین منو وجود دارد و در این زمینه به کمک شما می آیند Open All Recent Files و Empty Recent Files List است. با دستور اولی می توانید تمامی این فایل ها را که قبلا آنها را باز کردید و حالا بستید را به یکباره دوباره باز کنید. و با دستور دومی هم آدرس این سند ها از منوی File شما پاک خواهند شد. می توانید این دو را خودتان امتحان کنید.

Open file in notepad++

ذخیره کردن یک سند (Save)

و اما نوبت به ذخیره یک فایل رسد. وقتی که شما شروع به نوشتن یک سری کد کردید و در آخر کارتان تمام شد، حتماً نمی خواهید که کارتان از دست برود. پس برای این کار باید کارتان را ذخیره کنید. برای این کار هم راه های متفاوتی وجود دارد که با بدست آوردن تجربه بیشتر آسانترین راه به متداول ترین آن برای شما تبدیل خواهد شد.

اولین روش ها دقیقا شبیه به باز کردن یک فایل بود که در بالا توضیح داده شد. یعنی هم می شود از منوی File اقدام کرد و دستور Save را انتخاب کرد. و هم میتوان همین کار را از طریق نوار تنظیمات انجام داد. که در هر دو صورت اگر بار اولی باشد که این کار را می کنید، یک پنجره برای شما باز می شود که باید یک نام و مکان برای ذخیره شدن آن تعیین کنید. ولی در دفعات بعدی که Save را از منوی File انتخاب می کنید یا روی این نماد دکمه ذخیره در نوار تنظیمات notepad++ کلیک می‌کنید، دیگر پنجره این برای شما باز نمی شود و تغییراتی که انجام دادید مستقیما بروی همان فایل قبلی اعمال می شود.

ولی زمانی هم هست که شما میخواهید یک نسخه دیگر در یک مکان دیگر و شاید هم با یک نام دیگر، از همین یک سند، داشته باشید. برای این کار از دستور Save as باید استفاده کنید که اختلاف آن با Save در همین است که کار ذخیره را بروی یک فایل جدید انجام می دهد، نه بروی همان فایل، یعنی یک نسخه جدید از سند قدیم. که در هر کجای کار که باشید با انتخاب این دستور همان پنجره Save as برایتان باز می شود که نام و مکان ذخیره سازی فایل جدید را از شما می خواهد. پس با پنجره ای مانند شکل زیر روبرو خواهید شد:

Save file in notepad++

ولی اگر بخواهید تمامی فایل هایی که درحال حاضر باز هستند، در مکان فعلی خود به یکباره ذخیره کنید، می بایست از دستور Save All استفاده کنید که باز هم از منوی File  قابل دسترس است، هم از نوار تنظیمات.

حالا، شاید از خودتان بپرسید فرق Save a Copy as با دیگر دستورات در چیست! فرق آن در این است که وقتی که شما با استفاده از Save as یک سند را در یک مکان دیگر ذخیره می کنید، از آن به بعد در حال کار کردن بروی فایل جدید هستید، ولی با Save a Copy as در حالی که یک فایل جدید در یک مکان جدید با یک نام جدید ساختید، ولی هنوز درحال کار بروی سند قدیمی خود هستید.

تا اینجای کار امیدوارم که با تفاوت این چهار دستور ذخیره سازی آشنا شده باشید، و گیج نشده باشید. ولی اگر کمی گیج می زنید، می توانید این کارها را خودتان با برنامه Notepad++ انجام داده تا درک آن کمی برایتان سهل تر شود.

ذخیره کردن سند در نوت پد پلاس پلاس

  1. ممنون ازمطالب خوبتون 😛

  2. آموزش هایی که قرار داده اید، برای فردی که حتی تا بحال یک خط کد هم ننوشته بسیار ساده و قابل فهم است.

  3. با تشکر از زحمتی که برای نوشتن این مطالب کشیدید

  4. خیلی ممنون از زحماتتون واقعا آموزشتون عالیه..متشکرم

  5. چرا وقتی یک فایل رو سیو می کنم بعد اجراش در firefox زبان فارسی رو این شکلی میاره: این یک پاراگراف است
    ولی توی کروم درست میاره؟
    کد خاصی داره؟

  6. چجوری سایت رو با دستگاه های دیگر باز کنیم؟ ❓

  7. من این کارارو کردم ولی اجرا نمی شه همه ی اونایی که نوشتم نشون می ده

  8. ❓ خروجی نمیده

  9. یه فایل بازی دارم که برای ویرایشش باید از نوت پد استفاده کنم
    قبلا با ویندوز ۷ راحت این کا رو انجام داده بودم
    بعد ویندوز ۱۰ رو نصب کردم و الان دیگه نمیتونم این فایل رو با نوت پد باز کنم

    قبلا اسم این فایل با CG شروع میشد و الانDefault شده

    من چطوری باید این فایل رو باز کنم
    حتی دوباره هم اسمشو زل کردم اما بازم نمیشه

    اگه میشه کمکم کنید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!