هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

بن یا توقیف سایت بوسیله گوگل – Google ban

چگونه از توقیف شدن سایت بوسیله گوگل مطلع شویم؟
ممکن است از خودتان بپرسید که آیا وب سایتتان توسط گوگل توقیف (Ban) شده باشد، چون ممکن است در جایی خوانده یا شنیده باشید که اقدامات و شیوه های مختلفی ممکن است این کار را برای شما انجام دهند. مثلا ساخت چندین سایت با محتوای تکراری، یا ساخت صفحات سایت با محتوای غیر اصیل مختص تبلیغات، ممکن است شما را در فهرست توقیف شدگان گوگل قرار دهد. بعضی افراد برای مثال اقدام به ساخت صفحات فهرست جعلی با استفاده از  DMOZ و Google AdSense می کنند تا فقط زمانی که کاربران روی لینکهای آنها کلیک می کنند درآمدی داشته باشند، و برخی با استفاده از برنامه های رایانه ای، تعداد زیادی از صفحات لینک را می سازند، و الی آخر…

فهرست مطالب این نوشته:

آیا با گوگل تماس بگیریم؟
آیا سایت شما واقعا توقیف (بن) شده است؟
آیا صفحه ای از سایت شما، در کنار لینکدهی گوگل به سایت شما، فهرست شده است؟
آیا سایت شما برای عنکبوت های موتور جست و جو در دسترس است؟
اگر سایت بن شده است چطور می شود فهمید؟
اگر احتمالا به وسیله گوگل توقیف شده باشم چکار باید کنم ؟

آیا با گوگل تماس بگیریم؟

ممکن است تماس با گوگل  کمکی نکند، چون کارکنان گوگل زمان کافی را برای دادن بازخورد برای اینکه چرا سایت شما از فهرست حذف شده است را ندارند. زیرا گوگل از برنامه های رایانه ای موسوم به “روبات موتور جست و جو” برای پیمایش بین سایت ها از یک لینک روی یک صفحه به صفحات دیگر استفاده می کند. در اینجا حداقل به چهار مورد از مواردی که ممکن است شما بخواهید بررسی کنید می پردازیم:
۱) آیا سایت شما توقیف شده است؟
۲) آیا صفحه ای از سایت شما، در کنار لینکدهی گوگل به سایت شما، کش شده است؟
۳) سایت شما برای عنکبوت های (روباتها) موتور جست و جو در دسترس هست؟
۴) آیا شما از فنون اسپم استفاده می کنید؟

بن شدن سایت با گوگل

این مقاله یک دستورالعمل برای این که خودتان دست به کار شوید ارائه می کند. این یک پاسخ قطعی و مشخصی نیست چون هر سایت یک مورد منحصر به فرد است و ممکن است شما خودتان نتوانید به راحتی هر تکنیک اسپم را پیدا کنید. این مقاله اشاره ای است برای اینکه این مشکلات کجا ممکن است وجود داشته باشد و چطور می توانید دلایل آن را بیابید.

۱- آیا سایت شما واقعا توقیف (بن) شده است؟

اگر در صفحه جست و جوی سایت گوگل (site:yoursite.com) توانستید یکی یا بیشتر صفحات کش شده را پیدا کنید به احتمال زیاد سایت شما توقیف نشده است.  و اگر نتوانستید صفحات کش شده بوسیله گوگل را پیدا کنید لزوماً سایت شما توقیف شده است.

۲- آیا صفحه ای از سایت شما، در کنار لینکدهی گوگل به سایت شما، فهرست شده است؟

اگر سایت خود را تازه تاسیس کرده اید، دلیلی که می تواند از فهرست نشدن سایت شما داشته باشد، این است که هنوز صفحه ای از سایت ایندکس نشده است. ولی اگر سایت شما برای مدتی چه بسا سالیانی طولانی در گوگل فهرست شده بود ولی الان دیگر نیست، در اینجا ممکن است سایت شما بن شده باشد یا بر اثر تغییراتی که در جریان سایت ایجاد کرده اید دیگر سایت برای عنکبوت های موتور جست و جو در دسترس نیست.

۳- آیا سایت شما برای عنکبوت های موتور جست و جو در دسترس است؟

مشکل دیگری که ممکن وجود داشته باشد این است که سایت برای روبات ها یا عنکبوت های موتور جست و جو در دسترس نباشد. به عنوان مثال روباتها معمولا نمی توانند ریدایرکت های جاوااسکریپت را دنبال کنند. اگر شما صفحه آغازینی دارید که با استفاده از یک شیوه غلط فقط به صفحه اصلی از سایت شما ریدایرکت شده است، رباتهای موتور جست و جو ممکن است درکی از صفحه آغازین شما نداشته باشند و این دلیلی است که چرا صفحه اصلی شما فهرست – Index نمی شود و ربات ها نمی توانند به صفحات دیگر بروند. اگر سایتتان را برای موتورهای جست و جو ساخته اید، خودتان می توانید با استفاده از مرورگر هایی بنام Lynx یا Amaya وضعیت دسترسی ربات ها را به صفحات سایتتان بررسی کنید. اگر با استفاده از Lynx نتوانستید صفحه اصلی سایتتان را مشاهده کنید و به صفحات دیگر بروید، به احتمال زیاد این امر هم برای روبات های موتور جست و جو مقدور نیست.

اگر بنا به دلایلی نتوانستید Lynx یا Amaya را دانلود و نصب کنید، حداقل اگر مرورگر شما از جاوااسکریپت پشتیبانی می کند، کوکی ها و جاوااسکریپت را غیر فعال کنید و سعی کنید با این کار ربات های موتور جست و جو را شبیه سازی کنید.

۴- اگر سایت بن شده است چطور می شود فهمید؟

اگر شخصی سعی به اسپم کردن نتایج گوگل کند، گوگل با استفاده از آلگوریتم هایش پیدا می کند.

به عنوان مثال بعضی افراد اقدام به ساخت سایت تکراری می کنند زیرا آنها فکر می کنند که با این کار موتور جست و جو آنها را راحتتر پیدا می کند.
گوگل  اظهار دارد که این کار نتایج جست و جوی مربوطه را می دهد:
“شما فقط صفحاتی را خواهید دید که مربوط به اصطلاحاتی که شما نوشتید هستند”
محتوای تکراری، محتوای مناسبی نیست بنابراین گوگل این نوع محتوا را از فهرست خود پاک می کند.

دیگر شیوه ها و روش های اسپم کردن به طور اختصار عبارتند از:
_ مخفی کردن لینک ها و متون
_ انباشتگی از کلمات کلیدی
_ رویه لینک ها برای گرفتن رتبه بالا در نتایج جست و جو
_ لینک دهی به یک سایت نامناسب
_ پنهان سازی
_ صفحات درگاهی فقط به منظور نمایش به موتور جست و جو

در اینجا به برخی از نمونه هایی که سایت شما به عنوان اسپم شناخته میشود اشاره می کنیم، به عنوان مثال در برخی مواقعی که شما خود، سایت خود را طراحی نکردید یا مطمئن نیستید که با چه برنامه طراحی سایت طراحی شده است. برخی وبسایت ها ممکن است قول دهند که استفاده از نرم افزار طراحی آنها هیچ صدمه ای به سایت شما وارد نکند، یا اگر شما از برنامه های آنها استفاده کنید آنها نمی گویند که ممکن است مشکلاتی بوجود آید. اینجا است که شما خودتان باید تمامی صفحات سایت و لینک هایی که از سایتتان خارج می شود را بررسی کنید، و این امر می تواند برای پیدا کردن موارد زیر مفید باشد:

۴٫۱ متن ها و پیوند های مخفی
شما باید بتوانید لینکها و متون مخفی را وقتی که جاوااسکریپت مرورگرتان را غیر فعال می کنید، ببینید، یا اینکه از مرورگر Lynx استفاده کنید. بروی پس زمینه صفحه سایت کلیک کنید و با کلید های ترکیبی ctrl+A تمامی متون صفحه را به حالت انتخاب در آورید. با این کار اگر متنی به صورت مخفی وجود داشته باشد، نمایان می شود.

۴٫۲ محتوای تکراری
برای پیدا کردن محتوای تکراری سایتتان، یک اصطلاح را برای قسمتی از صفحه اصلی (مانند عنوان یا سرتیتر ها) و احتمالا برای صفحات دیگر در گوگل جستو جو کنید.

۴٫۳ انباشتگی کلمه کلیدی
اگر شما صفحاتی با کلمات کلیدی پشت سر هم و مخصوصا بی ربط به موضوع مطلب دارید، این موضوع انباشتگی کلمات کلیدی نامیده می شود.

۴٫۴ توطئه لینک
اگر سایت شما از توطئه لینک استفاده می کند آن مورد را پیدا کنید، شما ممکن است به کلیک کردن بروی حتی هزاران لینک بروی سایت و در صفحات مختلف نیاز پیدا کنید تا صفحاتی که به صورت اتوماتیک لینک تولید می کنند را پیدا کنید. آن صفحات ممکن است لینک های مرتبط یا بی ربط داشته باشند. این صفحات احتمالاً به صورت برنامه های رایانه ای عمل می کنند، عوض اینکه یک فرد ابتدا آنها را قبل از لینک دادن بررسی کند.

۴٫۵ لینک دهی به یک سایت نامناسب
شما باید از لینک دادن به سایت نامناسب خودداری کنید، زیرا گوگل برای اینکه بفهمد چه کسی از کدام سایت به شما لینک داده است، پیوند ها را دنبال می کند، و با این شیوه گوگل تلاش می کند با استفاده از آلگوریتم تشخیص تقلب خود، سایت هایی که قصد اسپم کردن نتایج جست و جو را دارند شناسایی کند.

گوگل می گوید: “مطمئن شوید که سایت های دیگر به شما پیوند داده اند، پیوندها به خزنده های ما کمک می کند تا برای یافتن سایت شما بهتر بخزند و این می تواند به شما در نتایج جست و جو قابلیت بازدید بهتری را بدهد.”

به عنوان مثال گوگل درباره سایت هایی که رتبه یا رتبه بندی بالا را تضمین می کنند یا طرح لینک را ارائه می دهند، هشدار داده است:
“هیچ کس نمی تواند رتبه ۱ را روی گوگل تضمین کند.” “از سئوهایی که بروی قدرت لینکدهی به صورت رایگان بحث می کنند، یا طرح محبوبیت لینک دهی، یا ارسال سایت شما به هزاران موتور جست و جو پرهیز کنید.”
تضمین کردن برای گرفتن یک رتبه بالا در موتور جست و جو و گرفتن مبلغی بابت لینک دادن به یک سایت، ممکن است مشابه مثال های زیر باشد:
“رتبه بالا در موتور جست و جو”، “بهبود رتبه گوگل شما”، “افزایش محبوبیت لینک”، “تبادل لینک”، “تضمین رتبه بالا”، “برنامه های مربوطه”، “کسب درآمد با لینک دهی به ما”، “دریافت کارمزد”، “درآمد سریع” …

یک وب سایت در همسایگی بد ممکن است بوسیله گوگل بن نشود. ولی وب سایت هایی که از نرم افزار های آن استفاده می کنند، به عنوان مثال ساخت صفحات پر از لینک، می توانند بوسیله گوگل توقیف یا بن شود.

۴٫۶ لینک دادن به یک سایتی که خود توقیف شده است
سایت هایی که از حیله و حقه هایی برای گرفتن رتبه بالاتر استفاده می کنند، برای فهرست گوگل خوش آیند نیستند. اگر یک سایت بوسیله گوگل توقیف شود هیچ یک از صفحات آن در موتور جست و جو فهرست نخواهد شد. به این معنی که هیچ نتیجه ای حاصل از جست و جوی نام دامنه سایت در گوگل [site:www.siteshoma.com] پیدا نخواهد شد. از طرف دیگر این می تواند به این معنی هم باشد که سایت شما هنوز بن نشده است یا سایت، لینک های ورودی کمی دارد.

چون الزاماً نداشتن نتیجه ای حاصل از جست و جوی سایت در گوگل به این معنی نیست که  سایت شما بن شده است، این کار شیوه ای برای بررسی هر سایتی که شما در نظر دارید به آنها لینک دهید است، اگر سایت مورد نظر را شما در گوگل به شیوه ای که گفته شد جست و جو کردید. اگر شما فکر می کنید که آن سایت از تکنیک اسپم استفاده می کند یا رفتاری مشکوک را از آن مشاهده کردید، ممکن است نخواهید به آن لینک دهید. و چون بعضی سایت ها ممکن است تصمیم به استفاده از این قبیل فنون اسپم  در آینده داشته باشند، شما می توانید هر سایت را که میخواهید دو هفته یکبار برای تغییرات مشکوک بررسی کنید.
به دلیل اینکه آن سایت میخواهد خیلی ساده با لینک دادن به سایت رقیب آن را بن کند، گوگل آن سایت را بن نمی کند چون ممکن است اسپمر به شما لینک داده باشد. اما لینک دادن به یک سایت اسپم یا یک سایت نامناسب می تواند شما را به لیست توقیف شدگان گوگل اضافه کند. بنابراین شما باید نسبت که لینک دادن به دیگران هوشیار باشید.

قبلا یکی از راه های دیگری که می توانستید با آن پی به توقیف بودن سایتی ببرید، این بود که رتبه (Page Rank) تمام صفحات سایت مورد نظر هم صفر می شد. اما به احتمال زیاد روی این مورد زیاد نمی شود تمرکز کرد. بنابراین استفاده از جست و جوی نام دامنه در گوگل و بررسی سایت به دست خودتان مهمتر است.

۴٫۷ ریدایرکت مشکوک
اگر شما وارد یک صفحه وب شوید و سریعا آدرس سایت عوض شود و به اصطلاح به یک سایت دیگر ریدایرکت شوید، این می تواند به این معنی باشد که اشکالی وجود دارد (البته تمام ریدایرکت ها اشتباه نیستند). به عنوان مثال اگر سایت شما در مورد اتومبیل است و وقتی وارد یکی از صفحات آن می شوید به یک فروشگاه هدایت شوید، باید مشکوک شوید و درباره این موضوع از طراح سایت خود پرس و جو کنید. یا اگر در صفحه ای از سایت شما پیوندی وجود داشته باشد که با یک سایت سازنده اتومبیل ارتباط برقرار می کند، ولی وقتی روی آن کلیک می کنید در عوض آنکه سایت سازنده ماشین برایتان باز شود، شما به یک صفحه وب که در مورد فروش بیمه است هدایت شوید .

۴٫۸ پنهان سازی
بعضی افراد صفحاتی می سازند که برای موتور های جست و جو ظاهری متفاوت از بازدیدکنندگان دارد. ممکن است آن صفحات زمانی که در مرورگری بر پایه متن (Lynx) نمایش داده می شود، در مقایسه با زمانی که آنها با یک مرورگر با جاوااسکریپت فعال نشان داده می شود، متون مختلفی را نشان دهند. برای مثال شما می توانید جاوااسکریپت را در مرورگر خود خاموش یا روشن کنید.

۴٫۹ صفحات درگاهی ساخته شده، فقط برای موتور جست و جو
برخی صفحات ساخته شده اند فقط برای سوق دادن بازدید کنندگان به سایتی که اسپمر تلاش می کند رتبه بالاتری را در موتور جست و جو برای آن سایت بدست آورد. وقتی بدقت نگاه کنید، ممکن است ببینید آن صفحات واقعاً هیچ چیز مورد علاقه ای که افراد بخواهند آنها را بخوانند ندارد. آن صفحات امکان دارد شامل یک یا دو لینک به صفحه مشابهی باشد که اسپمر سعی در بالا بردن رتبه آن دارد.
افزون بر این ها سایت هایی وجود دارد که شما به آنها لینک داده اید، که بیشتر اوقات بررسی آنها می تواند مفید باشد. در پایان اگر تصمیم دارید می توانید بعضی از شیوه ها و عمل هایی که گفته شد را از سایت خود پاک کنید.

۵) اگر احتمالا به وسیله گوگل توقیف شده باشم چکار باید کنم ؟

اگر فکر می کنید که شما بوسیله گوگل توقیف شده اید، تمام بخش های هر صفحه از سایتتان را پاکسازی کنید و وقتی که تغییراتی را بروی وبسایتتان اعمال کردید درخواست تجدید نظری از طریق آدرس زیر بفرستید:

درخواست تجدید نظر :البته حتما باید وارد حساب گوگل خود شوید تا بتوانید صفحه مورد نظر را ببینید.

مدت زمانی که شما بایستی صبر کنید می تواند از ۲ هفته تا ۱ ماه و یا حتی بیشتر متغیر باشد. در این مدت می توانید هر روز سایت خود را در گوگل، برای فهرست شدن سایتتان، با استفاده از دستور [site:siteshoma.com] مورد بازبینی قرار دهید.

  1. ممنون. با یه سایت خارجی سئو سایتم رو تست کردم گفت بن شده! ولی مطالب شما امیدوارم کرد

  2. این اتفاق از دیروز برای سایت من هم افتاده تو سرچ معمولی هیچ نشانی از اسم سایت ما نیست اما وقتی به این شکل سرچ میکنم site:siteshoma.com دهها صفحه از مطالب مارو نشون میده. حالا باید چکار کنم؟ بن شدیم؟

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!