هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

تغییر مالکیت پرونده در لینوکس با دستور chown

در دو مقالۀ قبلی با جواز دسترسی و نحوۀ تغییر آن به طور کامل آشنا شدید. الان باید کاملاً متوجه این موضوع بشوید که چرا ما گاهی از اوقات نیاز داریم مالکیت (ownership) یک پرونده یا حتی پوشه را تغییر دهیم. مالکیت در کنار جواز دسترسی یا همان Permission است که معنا و مفهوم پیدا می‌کند و تا اینجا باید آموزش‌های گذشته را خوانده باشید و به طور کامل آنها را درک کرده باشید. پس الان به سراغ تغییر مالکیت پرونده در لینوکس با دستور chown خواهیم رفت.

تغییر مالکیت پرونده در لینوکس با دستور chown

تغییر مالکیت پرونده در لینوکس با دستور chown

تا اینجا حتماً متوجه شدید که در لینوکس هر پرونده یا پوشه دارای یک صاحب و یک گروه است که می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. نوع دسترسی را Permission آن پرونده یا پوشه تعیین می‌کند. برای اطلاع از مالک و گروه یک پرونده یا پوشه باید از دستور ls کمک بگیریم تا به صورت زیر بتوانیم مالک و گروه را دریافت کنیم. عبارتی که با رنگ قرمز مشخص شده است، مالک آن پرونده است و عبارتی که با رنگ آبی مشخص است، گروه کاربری است که آن پرونده متعلق به آن است.

# ls -la
-rwxrwxrwx. 1 root root 22549 Oct 2 2015 10_1_1.sh
-rw-r--r--. 1 root root 3263 Oct 2 2015 1534.log
-rw-------. 1 root root 0 Apr 25 17:29 afile

حالا اگر خواسته باشیم به عنوان مدیر کل سیستم، مالکیت یک پرونده یا پوشه را تغییر دهیم، باید از دستور chown استفاده کنیم. این دستور از دو کلمۀ change ownership گرفته شده است و استفاده از آن بسیار ساده است. البته این دستور هم به مانند هر دستور لینوکس دارای مشخصه‌های زیادی است که با استفاده از دستور man می‌توانید به جزئیات کامل آن دسترسی پیدا کنید.

اول از همه باید بگویم برای اینکه بدانید همینک خودِ شما درون چه گروهی قرار دارید، می‌بایستی از دستور groups استفاده کنید. زمانی که این دستور را می‌زنید، نتیجه‌ای که به شما برگردانده خواهد شد، نام گروه کاربری شماست.

حالا می‌رویم سراغ نحوۀ استفاده از دستور chown. اول از همه باید این دستور را وارد کنید و پس از آن نام کاربر مد نظر که قرار است مالک اصلی پروندۀ ما شود. یک علامت دو نقطه (:) وارد می‌کنیم و نام گروه کاربری را می‌نویسیم. پس از آن هم نام پوشه یا پرونده، به این صورت:

# chown user:group afile

دستور بالا به صورت کلی است. به دستور زیر نگاه کنید:

# chown jamal:jamal afile

الان پروندۀ afile به کاربر jamal و گروه jamal اختصاص داده شد. کاربر و گروه باید از قبل درون سیستم تعریف شده باشد. برای توضیحات بیشتر به مقالات و آموزش‌های قبلی مراجعه کنید.

حالا اگر خواسته باشید مالکیت کل محتویات یک مسیر یا پوشه را تغییر دهید، بدون اینکه این دستور را برای تک تک پرونده‌ها و پوشه‌ها وارد کنید، کافی است از مشخصۀ R برای این دستور استفاده کنید. به این صورت:

# chown -R jamal:jamal folder

به همین سادگی ما می‌توانستیم اقدام به تغییر مالکیت پرونده در لینوکس با دستور chown کنیم که مکملی برای آموزش‌های قبلی و بعدی مدیریت سرور لینوکس از سایت وبنولوژی بود. پس با مقالات بعدی ما هم همراه باشید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!