هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

حالت ویرایش ستونی در Notepad++

گاهی اوقات نیاز دارید که در هنگام کدنویسی به صورت ستونی کدهای خود را ویرایش کنید. یعنی یک قسمت را به صورت ستونی انتخاب کنید و برای جایگزینی با یک متن دیگر شروع به نوشتن کنید. شما قادرید با استفاده از حالت ویرایش ستونی در Notepad++، متن‌های خود را به شکل ستونی ویرایش کنید، که در ادامه به شما نحوه انجام این کار را شرح می‌دهیم.

درحالت عادی که یک متن یا کد را دارید و می خواهید آن را با اصطلاح دیگری تعویض یا ویرایش کنید، باید ابتدا آن را انتخاب کنید که با کلیک و کشیدن موس امکان پذیر است. در این حالت عمل انتخاب به صورت سطر به سطر انجام می شود. یعنی اگر شما حتی به صورت عمودی انتخاب را انجام دهید، خطوط به طور کامل انتخاب می شوند. اما گاهی نیاز می شود که مثلاً قسمت اول چند خط را انتخاب کنید و با یک عبارت دیگر تعویض کنید و در اینجا باید از حالت انتخاب و سپس ویرایش ستونی استفاده کنید.

برای انتخاب متون به صورت افقی به مانند حالت عادی عمل کرده، ولی با این تفاوت که باید کلید Alt را از صفحه کلید در زمان انتخاب بفشارید. با این کار متن های شما در صفحه برنامه به صورت عمودی انتخاب می شود و به اصطلاح عباراتی که در محوطه مستطیلی انتخابی قرار داشته باشند به حالت انتخاب در می آیند.

حال که متن خود را انتخاب کردید، باید آن را با معادل مورد نظر تعویض کنید که این کار با نوشتن مستقیم بروی آنها مقدور می باشد. یعنی در حالتی که هنوز متن ها به حالت انتخاب است، با استفاده از صفحه کلید اقدام به نوشتن متون جایگزین کنید، که عباراتی که می نویسید در هر خط تکرار می شود، می توانید امتحان کنید.

ولی برای داشتن کنترل بیشتر از ویرایش به حالت ستونی در برنامه Notepad++، شما می توانید از پنجره Column Editor… استفاده کنید که زمانی که متن خود را طبق گفته های پیشین انتخاب کردید، باید این پنجره را باز کنید. کلید میانبر این پنجره Alt+C است، که از مسیر Edit –> Column Editor هم قابل دسترس است.

ویرایش متن ها به صورت ستونی در Notepad++

ویرایش ستونی متون در Notepad++

در پنجره ای که همانند تصویر بالا برای شما باز می شود، دسته از تنظیمات قرار دارد که به طور کامل به شما توضیح می دهیم:

  • اول از همه این پنجره به دو قسمت عمده به نام های Text to insert برای وارد کردن متن، و Number to insert برای وارد کردن شماره تقسیم می شود. پس اگر می خواهید یک عبارت در عوض متن های انتخابی وارد کنید، باید بخش اول، و اگر می خواهید عدد و شماره وارد کنید بخش دوم را انتخاب کنید.
  • اگر بخش Text to insert را انتخاب کنید باید متن مورد نظر را در جعبه زیر آن وارد کنید.
  • اگر بخش Number to insert را انتخاب کنید، باید تنظیمات آن را مطابق ادامه انجام دهید.
  • Initial number اولین شماره را تعیین می کند که از کدام عدد شماره گذاری خطوط انجام شود.
  • Increase by اختلاف بین اعداد را تعیین می کند.
  • و در قسمت Format شما باید سبک اعداد را انتخاب کنید

پس بدین طریق توانستید، ابتدا یک قسمت از متن را در برنامه Notepad++ به صورت مستطیلی انتخاب کنید و پس از آن با متن یا اعداد انتخابی جایگزین کنید.

  1. سلام چطوری امکانش هست که در فایل نوت پلاس به صورت ستونی انتخاب بشه و حذف شود.
    اگر ما با موس بکشیم برای سطری هست و ولی آیا امکان select کردن به صورت ستونی هم است؟؟

    در واقع من یه فایل تکست داده دارم که ستون اول آن تاریخ و ستون دوم ساعت هست
    که برای ورودی به سی پلاس پلاس به مشکل میخورم و میخوام این دو ستون ال رو حذف کنم…
    ماکروی پاک کردن رو هم مینویسم ولی متاسفانه بعد سطر چهار هزار فایلم بهم میریزه و یه نوشته صورت زیر میاد

    • اگر میزان انتخاب زیاد است، به طریقی که در بالا گفته شده عمل کنید. اما اگر کمه، کلید Alt از صفحه کلید رو نگه دارید و قسمتی که میخاید انتخاب بشه رو انتخاب کنید. حالا یا ویرایشش یا حذف کنید.

  2. ببخشید وقتی ۴ ستون طولانی عدد چند رقمی در یک فایل NOTEPAD دارم . ساده ترین راه برای اینکه ۳ ستون دیگه رو ببرم زیر یک ستون و یک ستون طولانی درست کنم چیه ؟ به غیر از INTER کردن که خیلی زمان میبره .

    • همونطور که در متن این مقاله توضیح داده شده، ستون‌تون رو با گرفتن کلید Alt از صفحه کلید انتخاب کنید و اون رو Cut (Ctrl+C) کنید.
      حالا اشاره‌گر رو در منطقه‌ای قرار بدید که می‌خواهید کدها در اونجا جایگزین بشن. متن رو Paste کنید (Ctrl+P).

  3. مرسی ،واقعا بدردم خورد

  4. سلام من وقتی فایل اکسل رو به تکست تبدیل میکنم نظم اعداد به هم میخوره یعنی تو یه ستون نیستن اعداد مثبت و منفی

    • سلام؛ خوب این طبیعی است. یک فایل Text از ساختار خاصی پشتیبانی نمی‌کنه برای همین نظر همه چی به هم می‌خوره. فقط انتهای هر رکورد احتمالاً یک Enter می‌خوره.

  5. خیلی خیلی خیلی خیلی ……بی نهایت ممنون

  6. سلام خسته نباشید. من در مورد نوت پد به کمک نیاز دارم. من فایلی دارم که وقتی بارگذاری کردم سیستم پیغام خطا داد که ردیف ۲ مورد ۱۸ کارکتر اضافی داره. من این مورد را چطور میتوانم پیدا و اصلاح کنم؟
    ممنون میشم کمکم کنید.

  7. سلام بنده میخوام ستون هایی رو در notepad++ حذف کنم که حدود ۱۰۰۰۰۰ ستون میشه مطالب بالا رو بنده خوندم متوجه نشدم چطور باید ستون های طولانی ر و حذف یا ویرایش کرد ممنون میشم راهنمایی کنید

  8. ممنوووووون

  9. ببخشید اما راهی نیست که تمام عدد های یه قسمت رو به یه اندازه کم کرد؟

    عدد رو جایگزین نکنیم و فقط اون هارو کم کنیم

  10. سلام من با نوت پد واریز حقوق انجام میدم.به این صورت که شماره حساب و مبالغ واریزی رو از طریق اکسل کپی میکنم در نوت پد پیست میکنم .وقتی پیست میشه بین شماره حساب و مبالغ واریزی به اندازه یک بک اس پیس فاصله می افته و ما بین شماره حساب و مبالغ واریزی هم باید ویرگول باید باشه که قاطی نشن حال به علت تعداد زیاد بودن کاراکتر ها می خواستم بدونم امکان راحت تر بودن کار وجود داره که من به صورتی تک به تک ویر گول نزارم و بک اس پیس نزنم؟یعنی همه رو انتخاب کنم بعد همه با هم کنار هم بنشینن و ویرگول و بزارم و یکجا بشینه؟ممنون میشم توضیح بدین.

  11. محمد دهباشی

    آیا راهی هست که تمام سطر های سربرگ های مختلف با هم اسکرول بشن
    مثلا اگه به سطر ۱۵۰۰ در فایل اول بریم و سپس فایل دومی رو که بازه انتخاب کنیم اون هم تو همون سطر باشه؟؟؟؟؟

  12. سلام. برای حذف ستون اضافه به جز روش Alt روش سریعتری هم هست. آخه خیلی طول میکشه.ممنون

  13. سلام من میخواستم زیرنویس جداگانه ویدیویی که قبلا ادیت کردم و بخش هایی از اون رو حذف کردم ویرایش کنم. یعنی بطور مثال زیرنویس سطر هزارم رو میخوام حذف کنم . یا اینکه زمان شروع و پایان تمام سطرهای زیرنویسم تغییر میکنه اینو چطور آپدیت کنم زمانش رو؟

  14. سلام روز بخیر چطوری چندتا سطر پشت هم به یک سطر تبدیل کنم؟ حجم فایلم نسبتا زیاده بصورت دستی کلی وقت گیر هست

  15. سلام وقت بخیر
    من اکانت iptv گرفتم و با نوت پد پلاس آن راویرایش کردم چند کانال که نمی خواستم را حذف کردم ـ هرکانال ۲ تا خط برنامه دارد ـ بعد ازسیو کردن وانتقال به ریسیور مثلا شبکه ۵ تهران وشبکه ۶ نمایش که به ترتیب شماره ۵ و۶ بودند راحذف وشبکه نسیم که شماره ۷ بوده گداشتم ـ الان شبکه نسیم شماره ۵ هست ولی وقتی میزنم باز شبکه ۵ که شبکه تهران را نمایش میده ـ یعنی من دوخط فرمان شبکه تهران راپاک کردم باز نمایش میده ـ ممنون کمک کنید چگونه وازکجا این ادیت را انجام بدم

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!