هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

حذف یا غیرفعال کردن مخازن نرم افزاری لینوکس

در بخش قبلی با فهرست Repository در لینوکس آشنا شدید که می‌توانستید بیابید که در حال حاضر چه مخازنی روی سرور لینوکس شما نصب هستند. اما اگر خواسته باشید یک مخزن را حذف کنیم یا آن را برای مدتی غیرفعال کنیم، باید چه کار کنیم؟ سوالی که قصد توضیح دادن آن را در اینجا خدمت شما دارم.

در قسمت قبلی با استفاده از دستور yum توانستیم فهرست مخازن نرم افزاری که روی لینوکس ما فعال هستند را به دست بیاوریم. اما این دستور کاربردی برای حذف کردن یک مخزن ندارد. همانطور که گفته شد، فایل اصلی مخازن لینوکس در مسیر /etc/yum.repos.d/ قرار دارد که هم به صورت دستی می‌توانید اقدام به حذف یا غیرفعال کردن مخازن نرم افزاری لینوکس کنید، هم اینکه از دستور rpm استفاده کنید.

در زیر شما یک نمونه از محتویات یک پروندۀ Repository لینوکس را می‌توانید ببینید. شناخت جزئیات محتویات این پرونده ضروری ولی ساده است.

[kde]
name=kde
mirrorlist=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/fedora/mirrors-stable
gpgkey=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/kde-redhat.RPM-GPG-KEY
enabled=1

حذف یک مخزن یا Repository

قبل از اینکه خواسته باشید یک Repository را حذف کنید، بهتر است یک بررسی کنید ببینید اصلاً چنین مخزنی نصب شده یا خیر. پس از دستور زیر استفاده کنید. به جای repo-name باید نام مخزن را بنویسید.

rpm -qa |grep -i repo-name

اگر چنین مخزنی وجود داشته باشد، موردی با همین نام به شما نشان داده خواهد شد. متن زیر یک نمونه خروجی از دستور بالا است:

rpm -qa |grep -i rpmfusion
rpmfusion-nonfree-release-13-2.noarch
rpmfusion-free-release-13-2.noarch

حالا اگر توانستید چنین مخزنی را پیدا کنید، با دستور زیر می‌توانید آن را حذف کنید. به جای some-repository-rpm-package باید نام کامل بسته را بنویسید که از دستور قبلی به دست آمد. مثلاً : rpmfusion-free-release-13-2.noarch

rpm -e some-repository-rpm-package

اگر بستۀ RMP را نتوانستید پیدا کنید، به سادگی قادرید فایل مخزن را به صورت دستی حذف کنید. دستور rm که آشنای حضور شما هست؟

rm /etc/yum.repos.d/repo-file.repo

یا می‌توانید تغییر نامش دهید که اگر دفعۀ بعدی خواستید، دوباره بتوانید از آن استفاده کنید.

mv /etc/yum.repos.d/repo-file.repo /etc/yum.repos.d/repo-file.repo.bak

غیرفعال کردن یک مخزن یا Repository

روش اول این است که پروندۀ مخزن yum را ویرایش کنید. در بالاترین قسمت این صفحه یک نمونه از محتویات چنین فایلی را به شما نشان دادم. باید مقدار مقابل عبارت enabled را به ۰ تغییر دهید.

enabled=0

اما همین کار را هم با دستور yum می‌توانید انجام دهید. به نمونه دستور زیر دقت کنید.

yum --disablerepo=some-repository install some-package

برای فعال کردن یک مخزن نرم افزاری هم می‌توانید از دستور yum زیر استفاده کنید.

yum --enablerepo=some-disabled-repository install some-package

در هر دو کد بالا باید به جای some-repository نام مخزن و به جای some-package نام بسته های نرم افزاری را بنویسید که البته دلخواهی است.

نکته: زمانی که شما از دستور yum install برای نصب بستۀ نرم افزاری استفاده می‌کنید، سیستم شما از درون مخازن فعال به دنبال آن بسته می‌گردد. اگر آن مخزن در حال حاضر غیرفعال باشد، یا نصب نشده باشد، دستور yum به شما خواهد گفت که چنین بستۀ نرم افزاری را پیدا نکرده است که طبیعتاً امکان نصبش هم وجود نخواهد داشت.

بدین ترتیب شما با نحوۀ غیرفعال کردن یا حذف کردن یک مخزن یا Repository لینوکس آشنا شدید. ما این کار را انجا دادیم به این دلیل که در خیلی از مواقع ما نیاز داریم بسته‌های نرم افزاری را از مخازن دیگری از نرم افزارهای لینوکس نصب کنیم. در قسمت بعدی با نصب یکی از پرکابردترین مخازن نرم افزاری لینوکس آشنا خواهید شد، تا مبحث مدیریت بسته های نرم افزاری لینوکس کامل شود.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!