هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

دریافت اطلاعات سیستم فایل سرور لینوکس با df

در خیلی از مواقع نیاز داریم که از فایل سیستم یا همان حافظۀ سخت (Hard) سرور خود اطلاعاتی به دست آوریم که مهم‌ترین این اطلاعات راجع به میزان فضایی است که اشغال شده است و میزان فضایی است که باقی مانده است. همانطور که می‌دانید زمانی که یک سرور را خریداری می‌کنید، یکی از ویژگی‌های سرور میزان هارد یا حافظۀ سخت آن است. اگر می‌خواهید بدانید که چه مقدار از این فضا را تا به حال استفاده کردید، می‌توانید از دستور df استفاده کنید که توضیحات تکمیلی آن را در ادامۀ همین صفحه بخوانید.

دستوری که قصد توضیح دادن آن را در اینجا دارم، df نام دارد. این دستور بر اساس حروف اول عبارت Disk FileSystem ساخته شده است. که برای مشاهدۀ میزان فضای استفاده شده دیسک سخت در لینوکس استفاده می‌شود. پس وارد محیط خط فرمان لینوکس خود شده و به سادگی دستور df را بزنید. در تصویر زیر نتیجۀ این دستور را خواهید دید. اگر می‌خواهید اعدادی که در نتیجۀ این دستور برای شما به نمایش در می‌آید با واحد بزرگ‌تری مثل گیگابایت که باعث راحت‌تر خوانده شدن آنها می‌شود، ظاهر شوند می‌توانید از مشخصۀ -h در دستور df خود استفاده کنید. به این صورت:

df -h
دریافت اطلاعات سیستم فایل سرور لینوکس با df

دریافت اطلاعات سیستم فایل سرور لینوکس با df

حال توضیحاتی راجع به نتیجۀ این دستور خدمت شما بدهم. البته همه چیز واضح است. در ستون Filesystem که همان ستون اول نتیجه است، نام سیستم فایل را می‌توانید ببینید. ستون دوم حجم فایل سیستم را نشان می‌دهد که در تصویر بالا ردیف اول ۳.۵ گیگابایت را نشان می‌دهد. ستون سوم (Used) میزان استفاده شده، ستون چهارم (Avail) میزان موجود، و ستون پنجم (Use%) درصد مقدار فضای استفاده شده است.

پس به طور کلی چیزی که ما از خروجی دستور بالای درک می‌کنیم، این است که ۲۳ درصد از فضای حافظۀ سخت گرفته شده و بقیه هنوز آزاد است. زمانی که برنامه‌های کاربردی بیشتری را نصب کنید و یا پرونده‌های بیشتری را به صورت سرور خود منتقل کنید، خواهید دید که این عدد تغییر خواهد کرد.

اما دستور دیگری که در تصویر بالا می‌بینید، mount است و با استفاده از آن می‌توانید سیستم فایلی که همینک روی ماشین شما بالا هستند را ببینید و سپس با استفاده از دستور df مستقیم اطلاعات همان سیستم فایل را کسب کنید. مثلاً می‌توانید اول با دستور mount کل سیستم فایل هایی که وجود دارند را ببینید و سپس با دستور زیر اطلاعات یک نوع فایل سیستم را بگیرید.

df -t ext4

البته دستور mount دارای کاربردهای بسیاری است. در هر صورت این آموزش از مجموعه آموزش های مدیریت سرور لینوکس برای مدیران خیلی کاربردی است که هر لحظه بررسی کنند که چه مقدار از سیستم فایل آنها خالی است و اگر به طور ناگهانی پر شد، مشکل را برطرف کنند. گاهی از اوقات می‌بینید به دلیل پیکربندی اشتباه یک برنامۀ کاربردی، پرونده‌های گزارش (Log) به سرعت پر می‌شوند و این باعث افزایش بار پردازنده و همچنین پر شدن حافظۀ سخت سرور شما می‌شوند. این مشکلات را باید شناخته و در صدد رفع آنها اقدام نمایید. همچنان با آموزش‌های سایت وبنولوژی همراه ما باشید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!