هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

ساخت پایگاه داده برای وردپرس در Cpanel

همانطور که می دانید و بارها راجع به آن صحبت کردیم، وردپرس نیاز به پایگاه داده دارد تا بتواند اطلاعات سایت شما را ذخیره کند. این پایگاه داده که عموماً MySQL است، در بیشتر اوقات توسط پنل های میزبانی وب مثل Cpanel یا DirectAdmin به سادگی ساخته می شود و نیازی نیست که از نظر فنی کار پیچیده ای را انجام دهید. آموزشی که در این مقاله خدمت شما می‌خواهیم تقدیم کنیم ساخت پایگاه داده برای وردپرس در Cpanel است که یکی از مراحل نصب وردپرس روی هاست است. یعنی شما باید یک پایگاه داده بسازید و دسترسیِ آن را برای وردپرس مهیا کنید.

ساخت پایگاه داده برای وردپرس در Cpanel

ساخت پایگاه داده برای وردپرس در Cpanel

برای یاد گرفتن طریقۀ نصب کردن وردپرس روی فضای میزبانی خود بهتر است به آموزش‌های دیگر سایت مراجعه کنید. اما در اینجا فقط به این مورد اشاره خواهیم کرد که چطور یک پایگاه داده بسازید و دسترسی آن را به یک کاربرِ پایگاه داده برقرار کنید. پس وارد کنترل پنل Cpanel ای شوید که قصد دارید وردپرس را روی آن نصب کنید.

زمانی که وارد صفحۀ اصلی سی‌پنل شدید، باید از جعبۀ DATABASES روی گزینۀ MySQL Databases کلیک کنید تا وارد بخشی از سی‌پنل شوید که می‌توانید از آنها اقدام به ساخت و مدیریت پایگاه‌های دادۀ خود کنید. این کار بسیار ساده است.

MySQL Databases در Cpanel

MySQL Databases در Cpanel

صفحه‌ای که برای شما باز خواهد شد، از چندین قسمت تشکیل شده است. هر قسمت با یک عنوان پررنگ‌تر مشخص شده است. ما فقط نیاز نداریم که پایگاه داده‌ای را بسازیم. بلکه باید یک کاربرِ پایگاه داده هم بسازیم که بتواند به آن پایگاه داده دسترسی داشته باشد. که البته همۀ این کارها از همین صفحه قابل انجام است.

به قسمت Create New Database رفته و نام پایگاه داده‌ای که قصد ساخته شدندش را دارید را درون جعبۀ New Database وارد کنید. این نام باید به انگلیسی باشد. پس از آن روی Create Database کلیک کنید. دقت داشته باشید که نام پایگاه دادۀ شما به همراه نام کاربریِ شما در سی پنل خواهد بود. یعنی یک پیشوند از قبل تعریف شده دارد. مثلاً در تصویر زیر نام پایگاه دادۀ ما webnoadmin_your-database است. این نکته را زمانی که قصد دارید نام پایگاه داده را به وردپرس معرفی کنید در نظر داشته باشید.

ساخت پایگاه داده برای وردپرس

ساخت پایگاه داده برای وردپرس

حالا که پایگاه داده را با نام دلخواه خود ساختید، باید به قسمت Add New User رفته و یک کاربر خاص همین پایگاه داده‌ای که اخیراً ساختیم را ایجاد کنیم، که این کاربر قرار است به پایگاه دادۀ ما دسترسی داشته باشد. دقت کنید که در پایان انجام هر مرحله باید روی Go Back کلیک کنید تا دوباره به صفحۀ MySQL Databases وارد شوید. اطلاعات این کاربر را طبق توضیحات و تصویر زیر وارد کنید.

  • Username : یک نام کاربری برای این کاربر انتخاب کنید که باید شامل حروف و اعداد انگلیسی باشد. این نام هم دارای یک پیشوند است که خود سیستمِ سی پنل اضافه می‌کند و باید به این نکته هم دقت داشته باشید.
  • Password : یک رمز عبوری را باید برای این کاربر تعیین کنید. بهترین کار این است که روی password Generator کلیک کنید تا خود سی‌پنل برای شما یک رمز عبور قوی تولید کند و از آن برای این کاربر استفاده کنید. کافی است در پنجره ای که باز می شود گزینۀ I have copied this password in a safe place انتخاب کرده و روی Use Password کلیک کنید. البته باید این رمز عبور را در جایی مطمئن یادداشت کنید.
  • Password (Again) : همان رمز عبوری که در جعبۀ قبلی وارد کردید هم باید در اینجا وارد شود. البته اگر از ابزار تولید خودکار رمز عبور استفاده کرده باشید، این مورد هم به صورت خودکار پر خواهد شد.
  • حالا روی Create User کلیک کنید تا کاربر برای شما ساخته شود و در قسمت Current Users برای شما قهرست شود و قابل رؤیت باشد.
ساخت کاربر پایگاه داده برای وردپرس

ساخت کاربر پایگاه داده برای وردپرس

حال کاربر پایگاه داده را هم ساختیم. باید به قسمت Add User To Database رفته و کاربری که ساختیم را به پایگاه دادۀ مورد نظر متصل کنیم. پس از فهرست کشویی اول نام کاربری و از فهرست کشویی دوم نام پایگاه داده را انتخاب کنید و روی Add کلیک کنید. به تصویر زیر دقت کنید.

اتصال کاربر پایگاه داده به پایگاه داده

اتصال کاربر پایگاه داده به پایگاه داده

در گام بعدی به صفحۀ دیگری هدایت خواهید شد که باید جوازهای دسترسی که کاربر باید برای مدیریت پایگاه دادۀ مورد نظر داشته باشد را انتخاب کنید. در حال حاضر می‌توانید با انتخاب گزینۀ ALL PRIVILEGES همۀ آنها را انتخاب کنید.

تعیین جواز دسترسی برای اتصال کاربر پایگاه داده به پایگاه داده

تعیین جواز دسترسی برای اتصال کاربر پایگاه داده به پایگاه داده

در بالای همین صفحه به شما نشان خواهد داد که شما قصد اتصال کدام کاربر را به کدام پایگاه داده دارید. دقت داشته باشید که بعداً هم می توانید این مجوزهای دسترسی را تغییر دهید. برای اطلاع شما دوستان باید گفت هر کدام از موارد موجود درون این صفحه یک کاری را اجازه می دهند که کاربر روی پایگاه داده انجام دهد. مثلاً اگر روی CREATE کلیک کنید، این کاربر می تواند یک جدول بسازد. در هر صورت شاید لازم باشد که همۀ آنها را انتخاب کنید و از پایین صفحه روی Make Changes کلیک کنید.

همۀ مراحل انجام خواهد شد و شما آماده هستید که این اطلاعات را به وردپرسِ خود بدهید تا او بتواند به پایگاه دادۀ مختص خود متصل گردد. برای اتصال شما به موارد زیر نیاز خواهید داشت که در این مقاله به شما آموخته شد که چطور باید آنها را به دست آورید:

  • نام پایگاه داده (Database)
  • نام کاربرِ پایگاه داده (Username)
  • رمز عبور کاربرِ پایگاه داده (Password)
  • نوع پایگاه داده که در بیشتر مواقع localhost است. به دلیل اینکه پایگاهِ دادۀ شما روی همان فضای میزبانی است که پرونده‌های سایت شما در آنجا قرار دارد.

این بود از توضیحات ساخت پایگاه داده برای وردپرس با استفاده از Cpanel که اگر فضای میزبانی که خریداری کردید از نوع Cpanel است و قصد دارید وردپرس را روی آن نصب کنید، این آموزش حتماً به درد شما خواهد خورد. با آموزش‌های دیگر وردپرس هم همراه با وبنولوژی باشید.

  1. با سلام
    خسته نباشین
    یک سوال داشتم الان ۵ روز هست سایت زدم
    ادرس سایت
    musicvip.ir
    در گوگل ایندکس میشن ولی وقتی میرم گوگل وب مستر تولز
    ۱۷۹ URLs submitted هستش ولی در صورتی که باید کناش بگه چقدر ایندکس شده هنوز ایندکس ها رو در گوگل وب مستر تولز نشان نمیده دلیلش چیه آقای روح بخش
    قبلا سایت داشتم خوب ایندکس میشد
    حالا شاید به علت اینکه سایت تازه تاسیس هستش گوگل ایندکس نکرده در سایت وب مستز تولز
    نظرتون رو بگین ممنون میشم

    • درود؛ در ابتدا باید گفت یک سایت ۵ روزه برای بررسی میزان فهرست شدن های صفحاتش توی گوگل خیلی تازه است! و برای اینکه فهرست شدن ها بهتر بشه، باید به این سایت لینک بدید. از سایت های خوب و با کیفیت. در ثانی اعدادی که در گوگل وبمستر نشون میده صد در صد دقیق نیست.

  2. سلام من وردپرس رو به نسخه جدید ( ۴.۶ ) به روز رسانی کردم ، اما الان میخوام برم داخل این ارور رو میده
    academyit.net/uploads/2016/08/1471997285lost.PNG
    لطفا راهنمایی کنید

    • سلام؛ این خطا میگه که رمز عبوری که برای این کاربر وارد کردید صحیح نیست. از گزینۀ Lost your password استفاده کنید و رمز عبور رو بازیابی کنید.
      اگر نشد، مجبورید به صورت دستی از طریق پایگاه داده وردپرس و جدول users اقدام به تعویض رمز عبور خودتون کنید. برای این کار می تونید از phpMyAdmin استفاده کنید.

  3. سلام ببخشید هزینه vip کردن سایت چه قدر هست؟

    • سلام؛ منظورتون از vip کردن چیه؟ منظور سایت خودتونه؟ برای این کار بسته به اینکه نوع سایت شما چیه، قیمت متفاوته.
      مثلاً اگر با وردپرس ساخته شده باشه، باید ببینید که چه نوع محتوایی رو میخاید vip کنید. اگر قصد vip کردن نوشته های سایت رو دارید، می تونید از افزونه های رایگان یا حتی پولی استفاده کنید که قیمتاش متفاوته.

  4. سلام. من vip رو برای آپلود فیلم میخوام… جوری که کارگران بیان اشتراک بخرن و بعد با سرعت بالا دانلود کنند… این سیستم سرور هزینش چه قدر است؟

    • سایت تون رو باید ثبت نامی کنید و به کسانی که وارد حساب شون شدند و vip رو خریداری کردند، امکان دانلود پرسرعت با لینک مستقیم رو بدید.
      برای دانلود هم می تونید یک سرور مجازی تهیه کنید و ویدیوها رو روش بریزید.

  5. سلام
    مطلب عالی و کامل بود
    ممنون از لطفتون

  6. عالی بود عالی دمتون گرم مخصوصا تو راهنمایی نام دیتا بیس که من بدون پیشوند وارد می کردم

  7. سلام خسته نباشید من پایگاه داده رو که درست میکنم وقتی میخوام از صفحه ی سایت وارد بشم برای نصب ورد پرس این ارور رو میده چیکار کنمERROR: “Table Prefix” must not be empty.

    • سلام؛ وارد کردن پیشوند جداول وردپرس لازم و ضروری است. حالا چه توی فایل wp-config.php و چه توی نصاب وردپرس باید حتماً واردش کنید.

  8. محسن رحیمی

    سلام اطلاعات پایگاه داده رو داخل فرم ورد پرس وارد می کنم میزنه تلاش مجدد اطلاعات درست ولی نمی یاد لطفا بگید باید چیکار کنم

    • درود؛ اطلاعات پایگاه دادهٔ شما درست نیست که این خطا رو میده. دقیقاً کپی و پیست کنید از داخل سی پنل.
      دقت کنید که کاربر پایگاه داده به خودِ پایگاه داده به درستی متصل شده باشه.

  9. سلام خسته نباشید
    من میخوام از طریق یه اپلیکیشنی که داریم مثلا یک بازی از کسانی که بازی مون رو دانلود کردن ایمیل هاشونو بگیرم تو یک فرم و زمانی که اونا آدرس ایمیلشونو میدن تو یه بخشی از سایت من سیو بشه تا بعدا بتونم باهاشون در ارتباط باشم ولی نمیدونم این پایگاه داده رو چطوری از قبل تو سایت تعریف کنم و بسازم که لینکشو داخل بازی مون قرار بدم لطفا رانمایی بفرمایین

    • سلام. شما باید بعد از ساخت پایگاه داده در سی پنل، از طریق زبان برنامه نویسی PHP اطلاعات رو از فرم HTML تحویل گرفته و داخل دیتابیس ذخیره کنید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!