هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

ساخت ظاهر یکپارچه در طراحی سایت

برای راحتی کار بازدیدکنندگان تا حد ممکن شما باید در طراحی خود عناصر، رنگ و قلم یکسانی اعمال کنید. ما قبلاً دیدیم که اگر عناصر سیستم هدایت کاربر از قبیل لینک هایی که کاربر را به صفحه اول برمی گردانند، بروی جای جای وبسایت دائماً در حال جابجایی و تغییر اندازه و رنگ باشند، جابجایی کاربران بروی سایت کار مشکل و طاقت فرسایی خواهد شد. و در نهایت بهای آن، از دست دادن بازدید کننده خواهد بود.

بهترین راه برای یکپارچه سازی ظاهر سایت استفاده از CSS است. سی اس اس تکنولوژی ای برای سبک دادن به صفحات سایت است. اکثر سایت ها از دو جزء اصلی تشکیل شده است یکی html است که محتوای سایت را شامل می شود، و دیگری CSS که وظیفه سبک دهی به صفحات را دارا می باشد. این دو جزء از اجزاء لاینفک هر صفحه وب هستند. CSS تضمین می کند که سایت شما تماماً ظاهر یکسانی داشته باشد، چون می توانید برای کل سایت از یک پرونده سی اس اس استفاده کنید. اگر شما یکی از اجزا یا قلم را در این پرونده تغییر دهید، هر نمونه ای از آن عنصر که در هرجای سایت وجود دارد تغییر خواهد کرد.

استفاده از رنگ ها

انتخاب طرح رنگ وبسایت می تواند کمی حساس و دشوار باشد. در صورتی که بخواهید بروی قسمتی از سایت تاکید کنید و نظر کسی را بروی یک قسمت متفاوت جلب کنید، استفاده کم از رنگها در وبسایت می تواند موثر باشد. به هر حال شما نیاز دارید مثل یک طراح حرفه ای وب فکر کنید و با مفهوم مکمل رنگها آشنا باشید. در دایره رنگ که هر رنگی روبروی رنگ دیگری قرار می گیرد جفت یا مکمل رنگ اولی است. برای مثال آبی و نارنجی مکمل یکدیگر هستند. ترکیبی از این دست رنگ های مکمل، اختلاف رنگ موزون و هماهنگی را بوجود می آورند.

در کنار این به یاد داشته باشید که سایه های یکسان از یک رنگ می تواند به ساخت یک مفهوم سازگار و آشنا کمک کند.

ابزارهایی برای تعیین طرح رنگ سایت وجود دارند که یک نمونه خود آن Kuler.adobe.com است که برای ایرانی ها دسترسی به آن ناممکن است. ولی همین ابزار برای فتوشاپ به عنوان یک افزونه موجود است که می توانید از آن استفاده کنید. این ابزار طبق قاعده و قانونی که شما انتخاب می کنید شش نوع رنگ را انتخاب می کند و سپس شما می توانید مقادیر هگزادسیمال آن را که در زیر هر رنگ موجود است کپی کرده و از آنها در طراحی سایت استفاده کنید. شما به واحد هگزادسیمال رنگ ها احتیاج دارید چرا که html و css از این مقدار برای تعیین رنگ ها استفاده خواهند کرد.

قلم ها در طراحی سایت

درباره انتخاب قلمتان (Font) برای سایت به دقت تفکر کنید. قواعدی که به عنوان مثال برای چاپ یک کتاب باید مد نظر قرار داد را، همچنین باید برای طراحی صفحات وب هم اعمال کرد. از قلم ها بیش را مقدار مورد نیاز استفاده نکنید. در حقیقت شما باید سعی خود را بکنید تا انتخاب قلم را به دو نوع محدود کنید و از این قلمها در کل سایت استفاده کنید.

انتخاب سبک حروف یا قلم در طراحی سایت بسیار مهم است. هر قلم به منظور خاصی باید استفاده شود به طوری که معمولا در فارسی از قلم Tahomaبرای متون ریز، به دلیل قابلیت تفکیک بالای بین حروف استفاده می شود. ولی در مواردی مانند سر تیترها و عناوین می توانید از قلم Arial استفاده کنید و از زیبایی آن در اندازه بزرگ بهره برد. به علاوه بیشتر مرورگرهای اینترنت با این قلم ها سازگاری دارند. در این بین باید به این موضوع هم فکر کنیم که اگر کاربر قلم مورد نظر ما را بر روی رایانه خود نصب نکرده باشد چه کار باید انجام دهیم. در این مورد امکانی در زبان های طراحی سایت در نظر گرفته شده است که می توانید از قلم جایگزین استفاده کنید.

قلم هایی که شما در نهایت اعمال می کنید بسیار مهم است. باید مطمئن شوید که قلمی که انتخاب می کنید نه تنها از نظر نوع در کل سایت یکسان است، بلکه از نظر اندازه و سبکی که می گیرند مثل ضخیم یا حالت کج (Italic) هم هماهنگ باشند.

حتی نمونه پیوندها هم نیاز به تفکر دارد. چندین راه برای سبک بندی لینک ها وجود دارد. به عنوان مثال لینکی که به صورت زیر خط دار است یا وقتی که نشانه گر بروی آن می رود به صورت زیرخط دار در می آید. گرچه حالت استاندارد برای لینکها زیرخط دار و به رنگ آبی است، اما برای سبک لینکها به هر طریقی که عمل کردید، از همرنگ کردن آنها با رنگ زمینه خودداری کنید. اگر کاربران فوراً لینک ها را تشخیص ندهند نمی توانند بفهمند که باید بروی آنها کلیک کنند.

ساخت ظاهر یکپارچه در طراحی سایت

تصاویر در صفحات سایت

از دیگر موارد برای نگه داشتن ظاهر سایت به صورت هماهنگ و یکپارچه، یکسان کردن وضع و خصوصیت تصاویر در هر صفحه از سایت است. برنامه های بسیاری مانند فتوشاپ به شما این اجازه را می دهند که قبل از اعمال آن در طراحی سایت ابعاد آن را تغییر دهید. این موضوع به طور مضاعف برای صفحاتی که از چندین عکس متعدد استفاده می کنند مهم است.
از این گذشته اگر متن هایی که همراه با تصاویر مورد استفاده واقع می شود عکس را احاطه کنند یک نمای شکیلی را به سایت شما به صورت یکپارچه می دهند و اگر عکس های سایت شما دارای عنوان است باید در تمام سایت قلم و اندازه آن یکسان باشد.

سازگاری سایت با مرورگرها

اگر صفحات ساخته شده سایت شما در یک مرورگر خاص به درستی و آنگونه که شما می خواهید نمایش داده نمی شود، باید مطمئن باشید که طراحی سایت به طور کامل انجام نشده است. مروگرهای مختلف وب از استاندارد های گوناگونی پیروی می کنند که این نکته همان چیزی است که برای بدست آوردن بازدید کننده بیشتر باید مد نظر قرار گیرد.

از این گذشته شما باید در مورد رزولوشن سایتتان هم بیاندیشید. ممکن است شما صفحه نمایشی ۱۴ اینچ با رزولوشن ۱۲۰۰*۱۹۲۰ داشته باشید که کمتر کسی دارای این اندازه و رزولوشن صفحه نمایش است. امروزه اکثر کاربران از نمایشگرهای عریض و با رزولوشن بالا استفاده می کنند ولی شما باید به فکر کسانی که دارای نمایشگرهای قدیمی تر هم هستند باشید. برای این منظور اگر عرض سایت شما از ۱۹۲۰ پیکسل بیشتر باشد این امکان وجود دارد که کاربری که قادر به دیدن صفحه سایت شما به طور کامل نیست آنجا را ترک کند. ولی در عوض عرض بیشتر سایتها معمولا از ۱۰۲۴ پیکسل بیشتر نیست. که باید تقریبا با نمایشگر همه کاربران تطابق داشته باشد.

مقاله ای که خواندید در مورد ساخت ظاهر یکپارچه در طراحی سایت بود که به قرار دادن تمامی اجزای یک سایت برای موفقیت بیشتر آن اشاره داشت.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!