هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

غیرفعال کردن IPv6 در CentOS 6

به قسمت ۷۳ از مجموعه آموزش مدیریت سرور لینوکس رسیدیم و امیدوارم که تا الان با دنبال کردن آموزش های وبنولوژی به سطح قابل قبولی از دانش مدیریت سرور رسیده باشید. یکی از مباحث اولیه در سرور لینوکس غیرفعال کردن IPv6 است، در حالی که قابلیتی از IPv6 ای روی سرور ما فعال نیست. این کار هم می تواند در افزایش امنیت سرور نقش داشته باشد، هم سرعت آن را اندکی بالاتر ببرید. دقت داشته باشید که غیر فعال کردن IPv6 در نسخه های مختلف CentOS اندکی متفاوت است که ما در اینجا به غیرفعال کردن IPv6 در CentOS 6 اشاره می کنیم. در آموزش بعدی به طریقۀ انجام این کار در CentOS 7  می پردازیم.

غیرفعال کردن IPv6 در CentOS 6

غیرفعال کردن IPv6 در CentOS 6

اگر مطمئن هستید که هیچ کدام از بسته های نرم افزاری روی سرور شما از IPv6 استفاده نمی کنند، سپس اقدام به انجام مراحل بعدی برای غیر فعال سازی IPv6 روی CentOS 6 کنید. برای این کار چند تا کار را باید انجام دهید.

۱- با استفاده از حساب ریشه یا root وارد سرور شوید و دستور زیر را برای ویرایش پروندۀ disable-ipv6.conf بزنید:

echo "install ipv6 /bin/true" > /etc/modprobe.d/disable-ipv6.conf

۲- حالا دستور زیر را برای غیرفعال کردن ip6tables بزنید که همان دیوار آتش مخصوص نسخۀ IPv6 است.

chkconfig ip6tables off

۳- حالا باید فراخوانی IPv6 را در موقعیت های مختلف غیرفعال کنیم که باید پروندۀ network را درون یک ویرایشگر متنی باز کنیم. ما این کار را با استفاده از ویرایشگر nano انجام خواهیم داد.

nano /etc/sysconfig/network

به پایین پرونده آمده و خط زیر را در ادامۀ آن اضافه کنید:

NETWORKING_IPV6=no

۴- برای تکمیل مراحل باید IPv6 را در پروندۀ پیکربندیِ سخت افزار کارت شبکه (رابط شبکه) هم غیرفعال کنید. برای این کار پروندۀ پیکربندیِ سخت افزار کارت شبکه که ممکن است ifcfg-eth0 نام داشته باشد را درون ویرایشگر nano باز کنید و خطوط زیر را به انتهای آن اضافه کنید. اگر این دستورات از قبل وجود داشت، کافی است مقادیر آنها را ویرایش کنید.

IPV6INIT=no
IPV6_AUTOCONF=no

۵- حالا دیگر کار تمام است. کافی است یک بار سرور را با دستور reboot در CentOS 6 راه اندازیِ مجدد کنید و خواهید دید که شما توانستید IPv6 در CentOS 6 را غیرفعال کنید.

در آموزش بعدی نحوۀ انجام این کار در CentOS 7 را خدمت شما آموزش خواهم داد که روال کار اندکی متفاوت و شاید ساده تر باشد.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!