هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

پاکسازی داده های اضافی YUM در لینوکس

YUM به عنوان ابزاری که برای مدیریت بسته های نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرد، برای افزایش سرعت داده هایی را به صورت Cache ذخیره می کند، این داده ها ممکن است در مواقعی باعث کاهش سرعت کارایی دستور yum گردد و سبب عدم کارکرد صحیح مورد انتظار ما شود. به همین دلیل در این مقالۀ آموزشی که قسمت ۸۲ از مجموعه آموزش مدیریت سرور لینوکس محسوب می شود، به این موضوع می پردازیم.

ابتدا بد نیست بدانید که Cache به داده های ذخیره شده به صورت موقتی گفته می شود که برای افزایش سرعت و کارایی در دفعات بعدی از آنها استفاده می شود. همین کارآیی Cache (حافظۀ پنهان) هم در ابزار Yum وجود دارد که در برخی از مواقع که yum با مشکل مواجه می شود، یکی از راه حل های رفع ایراد همین پاک کردن حافظۀ نهان (Cache) است.

پس با حساب ریشه وارد سرور لینوکس شده و کار را با دستور زیر شروع کنید. این دستور اطلاعات بسته های نرم افزاری را که به صورت کش شده هستند را حذف می کند. حالا باید صبر کنید تا نتیجۀ کار به شما نمایش داده شود. نتیجه ای مثل : ۵ package files removed

yum clean packages

سپس برای حذف کردن داده های کش شده به صورت XML باید دستور زیر را بزنید و این دستور هم در انتهای کارش نتیجه ای را به شما نشان خواهد داد.

yum clean metadata

از دستور زیر هم برای حذف کردن پرونده های پایگاه دادۀ کش شده می توانید استفاده کنید. قابل ذکر است که YUM برای انجام قسمتی از وظایفش از SQLite استفاده می کند.

yum clean dbcache

دستور زیر هم که تمامی پرونده های کش شده که روی حافظه فقط جا اشغال کردند را به طور یکجا حذف می کند.

yum clean all

در آخر اگر دستور زیر را بزنید، پرونده های Cache مخصوص YUM از نو ساخته خواهند شد.

yum makecache

در حالت عادی YUM تمامی داده های حافظۀ موقت خود را در مسیر /var/cache/yum ذخیره می کند. وجود این پرونده ها ضروری است. ولی در مواقعی که مشکلی برای این ابزار پیش می آید یا سرعت کار را کاهش می دهند باید به ترتیب از دستورات بالا برای پاکسازی داده های اضافی YUM در لینوکس استفاده کنید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!