هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

پاک کردن کل توضیحات کد یک فایل در notepad++

ما می‌دانیم در بین کدهایی که می‌نویسیم، می‌توانیم از عبارت توضیحی هم در بین آنها استفاده کنیم که البته توسط مفسر ترجمه نمی‌شود. اگر نیاز دارید توضیحات یا همان کامنت‌های یک یا چند فایل را به صورت یکجا حذف کنید، این ترفند به درد شما خواهد خورد. خیلی اوقات شاید خواسته باشید متن های توضیحی موجود در بین کدهای قالب سایت یا وبلاگ خود را بدون صرف وقت حذف کنید. برای این کار ما از نرم افزار Notepad++ استفاده می‌کنیم که علاوه بر رایگان و سبک بودن، دارای امکانات زیادی مثل امکان پاک کردن کل توضیحات کد یک فایل می‌باشد.

برای هر نوع فایلی اول شما نیاز دارید بدانید که توضیحات هر زبان برنامه نویسی به چه صورتی در بین کدها درج می‌شود. مثلاً در جاوا اسکریپت خطی که در ابتدای آن // آورده شده یک متن توضیحی است. در HTML هم این گونه است : <!– –>.

نمونه ای از توضیحات در کدهای جاوا اسکریپت

نمونه‌ای از نمایش توضیحات در کدهای جاوا اسکریپت

حالا باید پنجرۀ Find رو باز کنید (Ctrl+F). به سربرگ mark بروید و آن عبارتی که در ابتدای خط توضیحی وارد شده و شما می‌خواهید کل آن متن رو حذف کنید رو در جعبۀ Find what وارد کنید. گزینۀ Bookmark Line رو حتماً فعال کنید و روی Mark All کلیک کنید. حالا تمامی عبارتی که (//) تعیین کرده بودید، به حالت علامت گذاری شده در خواهد آمد.

پاک کردن کل توضیحات کد یک فایل در notepad++

پاک کردن کل توضیحات کد یک فایل در notepad++

حالا از فهرست متنی بالای نرم افزار NP++ به این مسیر بروید و روی دستور مورد نظر کلیک کنید: Search > Bookmark > Remove Bookmarked lines

پاک کردن کل توضیحات کد یک فایل در notepad++

پاک کردن کل توضیحات کد یک فایل در notepad++

حالا شاهد خواهید بود تمامی کامنت‌ها یا متن‌های توضیحی کدهای شما به یکباره پاک می‌شوند و در زمان و وقت شما بسیار صرفه جویی خواهد شد.

البته روش‌های دیگری برای پاک کردن کل توضیحات کد یک فایل در Notepad++ وجود دارد که یکی دیگر از آنها استفاده از عبارات منظم یا Regex می‌باشد. می‌توانید در پنجرۀ Replace عبارت (.*)//(.*) را وارد کنید و مطابق شکل زیر قسمتی از متن که ساختارش برابر Regex ای که در اینجا وارد کردید را با یک فضای خالی جایگزین کنید. برای دیدن تصویر در اندازۀ بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

حذف متن‌های توضیحات در Notepad++

حذف متن‌های توضیحات در Notepad++ به روش Regex

این بود که توانستید به راحتی تمامی کامنت‌های کدهای خود را حذف کنید. فرقی نمی‌کند که روی چه زبان برنامه نویسی یا کد نویسی کار می‌کنید. فقط کافی است بدانید ساختار متن های توضیحی (Comment) آن زبان چگونه است.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!