هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

آشنایی با دستور du در سرور لینوکس

در قسمت قبلی با دستور df آشنا شدیم که با استفاده از آن می‌توانستیم اطلاعات سیستم فایل لینوکس را با یک نگاه بنگریم. مثلاً اگر می‌خواستیم بدانیم چه میزان از حافظۀ سخت سرور ما پر شده، باید از آن دستور استفاده کنیم. اما در این قسمت دستور برادر df را خواهیم آموخت. این دستور du نام دارد که سرنامی از Disk Usage به معنای میزان مصرف دیسک است. به عبارت خیلی ساده‌تر اگر خواسته باشید بدانید یک پوشه یا مسیر از سرور لینوکس شما چه مقدار فضا گرفته، یکی از کاربردهای مفید این دستور اینجاست.

پس اگر خواسته باشید بدانید یک پوشه چه مقدار فضا گرفته است، باید از دستور du استفاده کنید. این دستور دارای مشخصه‌های زیادی است که در این اینجا با مهمترین آنها آشنا خواهید شد. البته طبق آموزش‌های گذشته با دستور man می‌توانید راهنمای هر دستوری از جمله du را به دست آورید.

از دستور du به تنهایی هم می‌توانید استفاده کنید. پس خط فرمان لینوکس آموزشی خود را باز کرده و این دستور را بزنید. نتیجه‌ای که به شما بر می‌گرداند، بسته به مسیری که در آن قرار دارید و همچنین پوشه و زیر پوشه‌هایی که در آنجا وجود دارند، فرق می‌کند. اما به طور کلی نتیجۀ این دستور خیلی طولانی است که باید با مشخصه‌های دیگر یا حتی دستورات دیگر آن را کنترل کنید.

نتیجۀ دستور du در سرور لینوکس

نتیجۀ دستور du در سرور لینوکس

در تصویر بالا که نتیجۀ دستور du به تنهایی نمایش داده شده، می‌بینید که هر پرونده، پوشه و زیرپوشه‌ای که در مسیر فعلی وجود دارند به همراه میزان حجمی که گرفته‌اند نمایش داده شدند. خط آخر هم حجم کل را نشان می‌دهد. واحد این اعداد کیلوبایت است. اما اگر می‌خواهید با واحد بایت نمایش داده شود، کافی است از دستور زیر استفاده کنید.

du -b

اگر این اطلاعات برای شما بسیار زیاد است و فقط می‌خواهید بدانید این مسیری که در حال حاضر در آنجا هستید چه حجمی از حافظۀ سخت سرور شما را گرفته است، کافی است از مشخصۀ summarize یا s استفاده کنید. دستور زیر فقط حجم مسیر فعلی را به شما گوشزد می‌کند.

du --summarize
یا 
du -s

در ادامۀ دستور du شما می‌توانید یک مسیر از سیستم فایل لینوکس را بدهید، تا حجم فایل‌ها و پوشه‌های همان مسیر فهرست شود. اما از آن جایی که امکان دارد تعداد پرونده‌ها و پوشه‌ها بسیار زیاد باشد، بهتر است از مشخصۀ sh استفاده کنید. بدین صورت:

du -sh /var

دستور بالا فقط میزان حجم مسیر /var را آن هم به واحد مگابایت (h) نمایش می‌دهد که در خیلی از مواقع به درد ما خواهد خورد. به عنوان مثال گاهی اوقات می‌خواهید بدانید که مسیری که پرونده‌های گزارش در آنجا جمع آوری می‌شوند چه مقدار حجمی را از آن خورد کردند. که با به کار بردن دستور زیر می‌توانید این مهم را انجام دهید.

du -sh /var/log

فراموش نکنید که مسیر دادن به دستور du باید به صورت مطلق باشد. یعنی از ریشه / مسیر شروع شده باشد. در غیر این صورت مسیر نسبی تلقی شده و شما حتماً باید در آن مسیر باشید.

و در آخر با ترکیب دستور sort با du می‌تونید نتیجۀ بهتری را دریافت کنید. بدین ترتیب که پرونده‌هایی با حجم بیشتر از بالا به پایین فهرست می‌شوند.

du -sh /var/log | sort -nr

بدین ترتیب با یک دستور ساده مثل du توانستید ظرفیت یک فایل، پوشه یا پوشه‌های زیرین آن را دریابید. که در خیلی از مواقع نیاز ما به عنوان مدیر سرور حکم می‌کند که بتوانید از آن استفاده کنیم.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!