هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

از قالب های پیشرفته وردپرس استفاده نکنید

تقریباً همیشه کلمۀ پیشرفته بار مثبت خوبی به همراه دارد. به طوری که فکر می‌کنیم اگر پیشرفته پسوند یا پیشوند هر کلمه شد، بدون شک می‌توان به آن اعتماد کرد و از مزیت‌های آن استفاده کرد. اما حقیقت این است که همیشه این گونه نیست! قالب های پیشرفته وردپرس در کنار امکانات غیر عادی که دارند، اما معایبی هم دارند که قصد دارم در این مقاله به این معایب اشاره کنم.

قالب های پیشرفته وردپرس

قالب های پیشرفته وردپرس

نکته: در این مقاله منظور از قالب های پیشرفته وردپرس قالب‌هایی هستند که دارای تنظیمات مدیریتی بسیار زیادی هستند که به همین منظور امکان سفارشی شدن برای مقاصد مختلفی را به کاربر وردپرس می‌دهند. یعنی شما از یک قالب ظاهرهای متفاوتی را می‌توانید بسازید.

برای خیلی از وردپرس کارها، وردپرس به دلیل قالب‌های فراوانی که دارد، جذاب است. این قالب‌ها سبب می‌شوند بدون دانستن علم کدنویسی و برنامه نویسی بتوان امکانات سایت را کم و زیاد کرد و ظاهر آن را تغییر داد و سایت وردپرس را به یک سایت پیشرفته تبدیل کرد.

این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وردپرس است که کمتر سیستم مدیریت محتوایی در این سطح از آن برخوردار است. به همین منظور اگر اندکی در اینترنت به جستجوی قالب وردپرس بگردید، خواهید دید که تعداد نامحدود قالب رایگان و پولی برای نصب کردن روی سایت وردپرس شما وجود دارد. از نظر امکانات قالب‌ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند. حتی اگر به سایت اصلی خود وردپرس به نشانی wordpress.org مراجعه نمایید، در بخش قالب‌ها -Themes- می‌توانید این تنوع بالای قالب را ببینید.

اما موضوع اصلی چیست؟ موضوع اصلی این است که زمانی که یک قالب از امکانات پیشرفته و صفحات مدیریتی بسیار زیادی برخوردار باشد، طبیعتاً فشار زیادی به سرور شما می‌آورد. برای بارگذاری هر صفحه به بازدید کنندگان سایت، وب سرور شما باید کل کدهای قالب را یک بار مرور کند و آنها را تفسیر نماید! همین موضوع باعث کاهش شدید سرعت سایت شما خواهد شد.

در قالب‌های پیشرفته از عبارات شرطی، تابع و کلاس‌های بسیاری استفاده شده است. برای اجرای این اجزاء RAM و پردازندۀ بسیاری طلب می‌شود. حتی در برخی از مواقع برای افزونه‌های جانبی وردپرس هم این عبارات شرطی و کلاس‌ها درون خود قالب وجود دارند که باعث هماهنگ شدن قالب با افزونه‌های وردپرس می‌شوند. مثلاً قالب Enfold یکی از این قالب‌ها است.

به عبارت ساده، برای اینکه بتوان کاری کرد که تک تک قسمت‌های قالب قابل سفارشی شدن و تنظیم شدن برای کاربردهای مختلف گردد، مجبور به استفاده از این عبارات شرطی و توابع در سطح گسترده هستیم. دقت داشته باشید که تمامی قالب‌های وردپرس دارای عبارات شرطی و تابع هستند. اما قالب‌های پیشرفته از این حیث بسیار سنگین تشریف دارند!

برای تشخیص سنگین بودن قالب راه‌های فنی بسیاری وجود دارد. اما یکی از بهترین این راه‌ها به دست آوردن اندازۀ حجم قالب است. حجم قالب (File Size) که به صورت یک پروندۀ Zip شده است، هر چقدر کمتر باشد، نشان از سبک بودن آن است و هر چقدر حجیم باشد نشان می‌دهد که در هنگام نصب شدن روی وردپرس، می‌تواند فشار زیادی به سرور یا هاست شما بیاورد. البته این موضوع همیشه صادق نیست. یعنی ممکن است قالب حجیم باشد. اما این حجم به دلیل داشتن عکس بسیار در پوشۀ قالب باشد. اما به طور کلی همیشه به حجم پروندۀ Zip شدۀ قالب توجه کنید.

اگر دقت کرده باشید، هیچ سایت معروفی از قالب های پیشرفته وردپرس استفاده نمی‌کند! به عبارت دیگر، همین قالب‌های پیشرفته در مرحله‌ای از کار باعث کاهش رتبۀ سایت خواهند شد. به همین دلیل است که معمولاً آماتورها رو به سوی چنین قالب‌هایی می‌آورند که تا همیشه سایت پر بازدیدی ندارند.

بهترین رویه، طراحی قالب سفارشی برای سایت خودمان است. حالا این کار را یا خودمان می‌توانیم انجام دهیم یا از دیگران کمک بگیریم. هر سایتی بسته به نیازهایی که دارد، نیاز به یک دسته تنظیمات دارد که می‌توان روی قالب سایت پیاده سازی کرد. این موضوع فقط مختص سایت‌های وردپرسی نیست. اگر سایت شما با جوملا یا دروپال یا دیگر سامانه‌های مدیریت محتوا ساخته شده است هم باید به این مهم توجه داشته باشید. البته برای شروع می‌توانید از قالب‌های آماده در سطح اینترنت که امکانات پایه‌ای را دارند استفاده کنید تا هزینه‌ای در بر نداشته باشند.

این نکات برای داشتن یک سایت خوب باید مورد توجه قرار می‌گرفت که کمتر کسی به آنها توجه می‌کند. قالب های پیشرفته وردپرس معمولاً دارای هزینه هستند که کسانی که این قالب‌ها را می‌فروشند، خود این قالب‌ها را طراحی نکردند! بلکه بعضاً به صورت ناقص ترجمه می‌کنند و به عنوان یک قالب پیشرفته به فروش می‌گذارند و پول زیادی به جیب می‌زنند. در خیلی از مواقع به دلایل بالا شما با خرید چنین قالب‌هایی از خرید خود راضی نخواهید بود!

  1. سلام آیا قالب ENFOLDکه شما در سایتتان به فروش گزاشته اید قالب خوبی است و سنگین نیست؟
    میشه توضیح بدید تا بدونم چه قالبی برای سایتم انتخاب کنم تا خوب باشد!

    اخه شما در یکی از مطالبتان گفتید اگه قالب شما خوب نباشد هرچی محتوا خوب تولید کنیم نتیجه لازم را نمیگیریم!
    الان من باید چه قالبی انتخاب کنم؟؟؟

    • همونطور که گفتم قالب Enfold قالب سنگینیه و سایت شما رو کند میکنه. اما اگر هم خواسته باشید از چنین افزونه هایی استفاده کنید، حتماً باید در کنارش افزونۀ کش مثل wp super cache رو روی وردپرس نصب کنید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!