هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

بررسی در دسترس بودن سایت با site24x7

گاهی اوقات بنا به دلایلی ممکن است دسترسی شخصِ شما به عنوان مدیر سایت به وب سایت‌تان مسدود شده باشد. اگر خواسته باشید دلیل واقعی این مشکل را پیدا کنید، در اولین قدم باید بررسی کنید ببینید آیا سایت شما برای دیگر کشورها هم از دسترس خارج شده یا خیر. بدین جهت ما بررسی در دسترس بودن سایت با site24x7 را به عنوان یک راه حل برای یافتن مشکل در نظر می‌گیریم.

به عنوان یک نسخۀ کلی، اگر سایت شما برای همه غیر قابل دسترس بود، این نشان از قطع بودن سایت شما از سرور یا فضای میزبانیِ سایت شماست. که خوب باید مشکل را رفع کنید. اگر سرور سایت دست خودتان است و اصطلاحاً خود شما آن را پیکربندی کرده باشید، باید بررسی کنید و مشکل را برطرف کنید. اما اگر سایت شما تنها برای برخی از نقاط کرۀ زمین در دسترس نیست، علت اصلی آن می‌تواند DNS های سایت شما باشد که هنوز در سطح جهانی توزیع نشده است. در این مواقع شما باید صبر کنید.

برای دانستن بیشتر راجع به DNS شما را به دیگر نوشته‌های سایت ارجاع می‌دهم و پیشنهاد می‌کنم زمان زیادی را برای مطالعۀ مقالات DNS بگذارید. DNS یک موضوع تقریباً پیچیده است که یک وبمستر حتماً باید از آن آگاه باشد.

با درک توضیحات بالا، حالا شما تا حد زیادی قدر این چنین سامانه‌هایی را می‌توانید درک کنید. این سامانه‌ها که یکی از آنها سایت site24x7 است، علاوه بر اینکه ابزارهای بسیار دیگری را ارائه می‌دهند، می‌توانند بررسی کنند که آیا یک سایت از تمامی نقاط جهان قابل دسترس است یا خیر. این کار را معمولاً از طریق سرورهایی که در سرتاسر جهان دارند انجام می‌دهند. به این صورت که از هر سرور در کشورهای مختلف یک درخواست برای باز کردن صفحۀ اصلی سایت شما می‌دهند، اگر نتیجه‌ای در بر داشت و خطایی وجود نداشت، این را روی حساب در دسترس بودن سایت شما می‌گذارند. همین کار را هم از سرورهای خود در دیگر کشورها انجام می‌دهند.

سایت site24x7.com بخش‌های مختلفی برای بررسی مشکلات سایت و سرور دارد که یکی از آنها Check Website Availability است. با رفتن به این قسمت شما باید نشانی اینترنتی سایت خود را وارد کرده و روی Test Now کلیک کنید.

بررسی در دسترس بودن سایت با site24x7

بررسی در دسترس بودن سایت با site24x7

پس از اینکه اندکی صبر کردید تا این سامانه نتیجه را به شما برگرداند، مشاهده می‌کنید از ۵ موقعیت مختلف در جهان بررسی در دسترس بودن سایت را انجام داده و همراه با مدت زمان بارگذاری سایت به تفکیک DNS، اتصال و اولین و آخرین بایت دریافتی نتایج را به ما نشان می‌دهد.

نتیجۀ بررسی توسط سایت site24x7

نتیجۀ بررسی توسط سایت site24x7

همین که در جدول پایین زیر نمودار، زیر ستون Status به معنای وضعیت OK زده شده، یعنی همه چی درست است و مشکلی از این بابت وجود ندارد. همانطور که گفتم اگر DNSهای سایت‌تان را تازه تنظیم کرده باشید یا IP سرور به تازگی تغییر کرده باشد، احتمالاً خواهید دید که وضعیت چند موقعیت را با خط فاصله نشان داده و در زیر ستون IP عبارت Host Unavailable را زده است. به این معنا که از آن موقعیت، مثلاً کالیفرنیا یا سنگاپور سایت در دسترس نیست. در ضمن شما از همین جا IP سایت خود را هم می‌توانید بررسی کنید.

در نمودار ستونی که در بالاترین قسمت نتیجه نشان داده شده است، با یک نگاه به سادگی می‌توان درک کرد که سایت ما برای کدامیک از موقعیت‌ها کندتر و کدامیک سریعتر بارگذاری می‌شود. طبیعتاً هر چقدر از نظر بعد مکانی بین سرور سایت و محل بازدید کنندۀ سایت بیشتر باشد، زمان بیشتری هم برای بارگذاری صفحه صرف خواهد شد. البته همیشه این گونه نیست. عوامل بسیاری دخیل هستند که سرعت سایت شما را تعیین می‌کنند.

در نمودار ستونی هر چقدر ارتفاع یک ستون برای یک موقعیت مکانی کمتر باشد، یعنی سرعت سایت شما برای آن موقعیت بیشتر است. مثلاً در نمونۀ بالا سایت وبنولوژی از موقعیت Toronto کانادا سرعت به مراتب بیشتری نسبت به دیگر موقعیت‌ها داشته است.

پس بدین ترتیب ما توانستیم نحوۀ استفاده از سامانۀ site24x7 را برای بررسی در دسترس بودن سایت از نقاط و موقعیت‌های مختلف جهان را بیاموزیم. دقت داشته باشید در آموزش‌های DNS و تنظیمات سرور DNS از همین سایت، گاهی اوقات ما به ابزاری نیاز داریم که بررسی کند آیا کاری که ما انجام دادیم درست بوده یا خیر. می‌توان از این آموزش استفاده کرد.

  1. پست های شما فوق العاده هستن ..
    کمتر کسی رو برای مقوله ی تدریس و اموزش، با این قدرت بیان میتونم مثال بزنم ( ولو اینکه خودم هم معلم هستم:) .. شما ازون معدود استاد ها هستین .
    بارها سپاس گذارم اقا.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!