هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

به روز رسانی خودکار سیستم لینوکس با Yum-cron

در دو قسمت قبل یاد گرفتیم که چطور با دستور yum کل سیستم را به روز کنیم. اما از آن جایی که ممکن است هر روز بسته های به روز شدۀ نرم افزاریِ زیادی در مخازن لینوکس اضافه شوند، شاید نیاز باشد هر روز ما دستور به روز کردن سیستم لینوکس را وارد کنیم که بعد از مدتی به یک کار تکراری و اذیت کننده تبدیل می شود. به همین دلیل شاید بهتر باشد از قابلیت Cron که در آموزش های قبلی آموزش های آن را خدمت شما ارائه کردم استفاده کنیم. اما برای این کار باید از یک بستۀ نرم افزاری به نام Yum-cron طبق آموزشی که در ادامه می آید، یعنی قسمت ۸۳ می آید، استفاده کنیم.

پس برای این منظور اول بسته نرم افزاری yum-cron را نصب می کنیم.

yum install yum-cron

حالا با دستور chkconfig مطمئن می شویم که در زمان بالا آمدن سرور، سرویس yum-cron به صورت خودکار اجرا می شود.

chkconfig yum-cron on

یک سرویس به طور خودکار در کنار YUM وجود دارد که نام آن yum-updatesd است. باید این سرویس را در هنگام بالا آمدن سسیستم خاموش کنیم. که دیگر به آن نیازی نداریم.

chkconfig yum-updatesd off

حالا yum-updatesd را خاموش می کنیم.

service yum-updatesd stop

سرویس yum-cron یک پروندۀ پیکربندی در مسیر زیر دارد. این مسیر روی CentOS 6 است.

nano /etc/sysconfig/yum-cron

روی CentOS 7 این مسیر به این صورت است:

/etc/yum/yum-cron.conf

پس دقت داشته باشید که همانطور که در ایتدای این مجموعۀ آموزشی خدمت شما عارض شدم، ما فرض می کنیم که در حال کار کردن روی CentOS 6 هستیم. مبنا برای ما این نسخه از سنت او اس است.

حالا با استفاده از دستور زیر و طبق توضیحاتی که در مقاله های آموزشی قبلی خدمت شما ارائه کردم، سرویس yum-cron را اجرا می کنیم.

service yum-cron start

به شما نتیجۀ ای نشان داده خواهد شد که متوجه می شوید yum-cron به خوبی نصب و فعال شده و از الان به بعد در نیمه شب به طور خودکار دستور به روز رسانی سیستم شما به همراه تمامی بسته های نرم افزاری آن اجرا می گردد.

Enabling nightly yum update: [ OK ]

اما قبل از آن بهتر است از دستور زیر یک بار دیگر استفاده کنید، تا اگر ایرادی وجود داشت، همینک متوجه آن بشوید.

yum update

پس ما با بستۀ نرم افزاری yum-cron ای که در ابتدای این آموزش نصب کردیم، کار به روز کردن سیستم و بسته های نرم افزاری را خودکار کردیم که این کار معمولاً در نیمه شب انجام میشد. این پیکربندی الزامی نبود و اگر شما خودتان می خواهید هر زمان که نیاز پیدا کردید سیستم را به روز کنید، نیازی به نصب این بسته ندارید. در قسمت بعدی می خواهیم بیاموزیم که چطور با دستور yum بستۀ نرم افزاری را نصب کنیم. که احتمالاً تا این جای آموزش ها حتماً می دانید که چطور باید این کار را انجام دهید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!