هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

تشخیص ۳۲ یا ۶۴ بیتی بودن سرور لینوکس

در خیلی از مواقع مثل زمانی که می‌خواهید یک بستۀ نرم افزاری را نصب کنید، نیاز است که بدانید نسخۀ سیستم عامل شما ۳۲ بیتی است یا ۶۴ بیتی. هر کدام از این نسخه‌ها دارای مزایا و معایبی هستند. ولی در حال حاضر بیشتر فروشندگان VPS یا سرور اقدام به نصب نسخۀ ۶۴ بیتی از توزیع‌های لینوکس روی سرور شما می‌کنند. در هر صورت اگر از مشخصات سیستم عامل خود آگاه نیستید، در اینجا با دستوری آشنا خواهید شد که می‌توانید به این نکته پی ببرید.

تشخیص 32 یا 64 بیتی بودن سرور لینوکس

تشخیص ۳۲ یا ۶۴ بیتی بودن سرور لینوکس

ما در لینوکس دستوری داریم با نام uname که اطلاعات مهم سیستم را به ما نشان می‌دهد. اگر این دستور را به تنهایی و بدون هیچ مشخصه‌ای در خط فرمان لینوکس به کار ببرید، فقط نام سیستم عامل که همان Linux است به شما نشان داده خواهد شد. اما از آنجایی که کافی نیست، باید یاد داشته باشید که از مشخصه‌های این دستور هم استفاده کنید.

uname -a

در دستور بالا ما از مشخصۀ a استفاده کردیم که همۀ اطلاعاتی که این دستور از سیستم می‌گیرد را به ما نشان دهد. تصویر زیر خروجی این دستور را به شما نشان می‌دهد.

نتیجۀ دستور uname -a

نتیجۀ دستور uname -a

در بالا شما نوع سیستم عامل، نسخۀ هستۀ سیستم عامل و همچنین تاریخ و زمان سیستم را می‌توانید ببینید. اگر در نتیجۀ دستور بالا شما عبارت i686 را دیدید، نشان می‌دهد که سیستم عامل لینوکس ۳۲ بیتی است. اما اگر x86_64 را دیدید، نشان دهندۀ ۶۴ بیتی بودن لینوکس سرور شماست. به همین راحتی توانستید ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن نسخۀ سیستم عامل لینوکس را تشخیص دهید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!