هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

تعاریف و اختلاف بین Hits، Visits، Page Views و Traffic Sources

شاخص‌های مختلفی برای اندازه گیری میزان مقبولیت سایت از دید آمار سایت وجود دارند. سیستم‌های آمارگیر سایت از این شاخص‌ها برای این مقبولیت استفاده می‌کنند و اگر شما هم از یکی ازاین سامانه‌ها استفاده کرده باشید، حتماً متوجه اصطلاحاتی مثل Hits، Visits، Page Views و Traffic Sources شدید که در این مقاله مقصود این است که شما را با مفاهیم و اختلاف بین این تعاریف آشنا کنم.

تعاریف و اختلاف بین Hits، Visits، Page Views و Traffic Sources

تعاریف و اختلاف بین Hits، Visits، Page Views و Traffic Sources

برنامه‌های زیادی برای جمع آوری آمار سایت و یا وبلاگ وجود دارد که به ما این امکان را می‌دهند که بازدید کنندگان را ردگیری کنیم. اما در این میان اصطلاحات گمراه کننده و بعضاً شبیه به هم وجود دارد که اگر مفهوم هر کدام را دقیقاً درک کنیم، بهتر می‌توانیم از این آمار استفاده کنیم. در ادامه با این مفاهیم آشنا خواهید شد.

۱- Visit یکی از آن اطلاعاتی است که شما حتماً باید راجع به آن بدانید. Visit یا بازدید به تعداد صفحات بازدید شده بدون در نظر گرفتن اینکه یک نفر چند صفحه را دیده است، گفته می‌شود. مثلاً اگر یک نفر وارد سایت شما شود و چند صفحه را بازدید کنند، در کل ۱ بازدید به حساب خواهد آمد. البته این را هم باید گفت که Visit در سایت‌های آمارگیر تفاوتِ معنی دارد. در بیشتر برنامه‌های آمارگیر بازدید به معنایی است که الان توضیح دادم. اما اگر Visit در کنار Visitor وجود داشت، بدانید که Visit یا همان بازدید به معنای تعداد صفحات بازدید شدۀ سایت شما است و Visitor به معنای بازدید کنندۀ یکتا است. در این گونه برنامه‌ها Visitor معنای همان Page View را دارد.

۲- Unique Visit همان بازدید کنندۀ یکتا است. یعنی اگر شخصی وارد سایت شما شد و چند دقیقه یا حتی چند روز بعد بدون اینکه IP اش عوض شده باشد، دوباره وارد سایت شد، یک بازدید یکتا برای او در نظر گرفته می‌شود. این کار معمولاً با کوکی‌ها هم انجام میشود. تعداد Unique Visit یا بازدید یکتا معمولاً از بازدیدها کمتر است.

۳- Page View نمایش صفحه است. به این شاخص Impression هم گفته میشود. یعنی تعداد صفحات بارگذاری شدۀ سایت شما، بدون اینکه در نظر گرفته شود این صفحات بارگذاری شده توسط چند نفر و چه کسانی انجام شده است. معمولاً تعداد بازدید صفحه به ازای هر بازدید کننده ۲.۵ صفحه است. یعنی به طور میانگین هر بازدید کننده که وارد سایت شما میشوند، ۲.۵ صفحه بازدید می‌کند. البته این عدد برای سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف تفاوت دارد.

۴- Hits را اگر خواسته باشیم به فارسی ترجمه کنیم، باید به آن اصابت یا ضربه بگوییم. اما حالا به معنی آن کار نداشته باشید. مفهومش این است که در مدت زمانی مشخص چند بار از فایل‌ها و یا پرونده‌های سایت شما دریافت (دانلود) شده است. به طور میانگین هر صفحه از سایت شما که برای بازدید کننده‌ها بارگذاری می‌شود، تعداد ۱۵ هیت یا اصابت محسوب می‌شود. هر چقدر صفحات شما حاوی عکس و سند بیشتری باشد تعداد Hits هم افزایش خواهد یافت. عدد این شاخص از همۀ شاخص‌های بالا معمولاً بیشتر است.

به عنوان یک مثال عملی اگر یک نفر وارد سایت شما شود و ۳ صفحه از سایت را ببیند، سایت شما ۱ بازدید، ۳ نمایش صفحه و حدود ۴۵ ضربه داشته است.

۵- Traffic Sources همان منبع ترافیک سایت است. اینکه سایت شما بازدید خود را از چه منبعی به دست می‌آورد، منبع ترافیک نام دارد. عموماً این منبع به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • ترافیک مستقیم – Direct Navigation: اگر بازدید کننده‌ای به صورت مستقیم نشانی سایت یا یکی از صفحات سایت شما را در نوار نشانی مرورگر وارد کند، این همان بازدید مستقیم می‌شود.
  • ترافیک ارجاعی – Referral Traffic: بازدید کنندگانی که با کلیک روی پیوندهای سایت شما در سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر، شبکه‌های اجتماعی و دیگر صفحات اینترنتی وارد سایت شما می‌شوند ترافیک ارجاعی به حساب می‌آیند.
  • ترافیک موتور جستجویی – Organic Search: بازدیدهایی که شما از موتور جستجو دارید و بازدید کنندگان روی پیوندهای سایت شما در صفحۀ نتایج موتور جستجو کلیک می‌کنند، ترافیک موتور جستجویی را برای شما به ارمغان می‌آورند.
  • ترافیک پولی یا پرداخت به ازاء کلیک – PPC: شما برای این بازدید کنندگان پول پرداخت می‌کنید و بررسیِ نتیجۀ آنها مهمتر از دیگر منابع ترافیکی است. اگر لینک یا بنری از سایت خود در سایت یا حتی موتورهای جستجو قرار دهید و افراد روی آن بنر یا لینک کلیک کنند و وارد سایت شما شوند، این نوع ترافیک ترافیک پولی به حساب می‌آید.

به هر حال از الان به بعد باید به مفاهیم بازدید، بازدید کننده، نمایش صفحه و ضربه (هیت) بیشتر توجه کنید تا اطلاعات اشتباه دریافت نکنید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!