هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

سرویس SSH چیست ؟

سرویس‌ها در لینوکس به مانند نرم افزارها روی سیستم عامل ویندوز هستند. البته با این تفاوت که این سرویس‌ها به تعدادی از کاربران ارائۀ خدمات می‌کنند. هر کدام از سرویس‌ها وظایف خاصی دارد که در یک مقالۀ دیگر به طور کامل راجع به این موضوع بحث خواهم کرد. اما الان می‌خواهیم به طور مختصر و مفید با سرویس SSH آشنا شویم. سرویسی که به ما این امکان را می‌دهد دستورات خود را به سرور لینوکس ارسال کنیم.

سرویس SSH چیست

سرویس SSH چیست؟

همانطور که می‌دانید، کار کردن با لینوکس با استفاده از متن صورت می‌پذیرد؛ یعنی دستورات متنی. به دلیل اینکه سرور در یک محل دور از شخصی که می‌خواهد آن را کنترل و مدیریت کند قرار دارد، باید یک رابطی این وسط وجود داشته باشد که دستورات فرد را از رایانۀ شخصی وی گرفته و به سرور تحویل دهد. این کار را هم باید به وسیلۀ یک مسیر امن انجام دهد. نشت دستورات در بین راه، مشکلات امنیتی را در پی دارد. این کار را سرویسی با نام SSH انجام می‌دهد که روی سرور لینوکس قرار دارد و به کسانی که تعیین هویت شدند، امکان ورود به سرور و وارد کردن دستورات را می‌دهد.

این سرویس یا نرم افزار معمولاً به صورت پیش فرض روی توزیع لینوکس شما نصب است و با بالا آمدن سیستم عامل، اجرا می‌شود و گوش به زنگ است که اگر کسی خواست با رمز عبور یا کلید امنیتی وارد محیط SSH شود، آن را تعیین هویت کند. سپس به او چنین اجازه‌ای را بدهد.

خود سرویس SSH کاری به دستورات ندارد. بلکه این دستورات را به محیط خط فرمان لینوکس یا مفسر آن با نام Bash تحویل می‌دهد. این مفسر خط فرمان لینوکس است که دستورات را اجرا کرده و اگر نتایجی در بر داشته باشد، آن را با استفاده از سرویس SSH به کاربر بر می‌گرداند. این گونه است که کاربران و مخصوصاً کاربر ریشه یا مدیر کل به وسیلۀ سرویس SSH وارد سرور شده و آن را مدیریت می‌کند.

پس اگر از این به بعد گفته شد وارد سرور شوید، منظور این است که از سرویس SSH استفاده کرده و وارد سرور شوید، که این کار را معمولاً باید با استفاده از نرم افزار سمت مشتری مثل Putty انجام دهید. نرم افزار سمت مشتریِ SSH کارش ارسال درخواست اتصال به سرویس SSH سرورِ شماست، و اگر با این درخواست موافقت شد، امکان ارسال دستورات محقق خواهد شد. سپس یک پنجرۀ سیاه رنگ باز شده و شما می‌توانید دستورات متنی لینوکس را وارد کرده و یا نتایجی که برگردانده می‌شود را ببینید.

با این توضیحات و توضیحاتی که در مطلب قبلی راجع به SSH چیست دادم، حال کاملاً می‌دانید که سرویس SSH چیست و با آن چه کار می‌توان انجام داد.

  1. سلام چگونه یک سرورلینوکس رایگان دریافت کنم؟

    • سلام؛ به دلیل قیمت بالای سرورهای اختصاصی، معمولاً سرور لینوکس رایگان ارائه نمیشه. یا اگر هم ارائه میشه به مدت زمان و منابع خیلی محدود!

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!