هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

تغییر پورت SSH در سرور لینوکس

هر سرویسی روی سرور شما که به نوعی به ارتباط شبکه نیازمند باشد، برای این ارتباط از یک پروتکل و شماره پورت (درگاه) استفاده می‌کند. سرویس SSH که به نوعی یک نرم افزار روی سرور شما، برای ارتباط با سرور از طریق خط فرمان از راه دور است، از پروتکل TCPو درگاه ۲۲ استفاده می‌کند. معمولاً شما قادر به تغییر شماره درگاه پیش فرض هر سرویسی هستید. در اینجا هم ما به نحوۀ تغییر پورت SSH در سرور لینوکس اشاره خواهیم کرد.

چرا باید شماره پورت SSH را تغییر دهیم؟

ما فرض می‌کنیم یک هکر قصد نفوذ به سرور شما را دارد و سرویس SSH را هم برای این منظور در نظر گرفته است. اگر پورت اتصال به SSH سرور همان ۲۲ باشد، حداقلش این است که برای پیدا کردن شماره درگاه هیچ تلاشی نمی‌کند. پس به جهت اینکه این سرویس یک برنامۀ عمومی نیست که هر کسی خواسته باشد به آن متصل شود، می‌توانید شماره درگاه این سرویس را تغییر دهید و از این به بعد زمان اتصال به سرور از شماره درگاه جدید استفاده کنید.

باز کردن شماره درگاه جدید در دیوار آتش سرور

یک نکتۀ بسیار حساس در تغییر پورت SSH در سرور لینوکس این است که از همان اول روی سرور شما پورت ۲۲ توسط دیوار آتش لینوکس (iptables) باز است. اگر خواسته باشید شماره درگاه SSH را تغییر دهید، باید حتماً از قبل این پورت را توسط دیوار آتش باز کنید. در غیر این صورت پس از تغییر پورت SSH دسترسیِ شما به سرور قطع خواهد شد!

یکی از روش‌های باز کردن شماره درگاه جدید، این است که مستقیماً iptables را ویرایش کنید؛ که این روش را در آموزش‌های بعدی به شما یاد خواهم داد. اما یکی از روش‌های ساده این است که یک نرم افزار رابط دیوار آتش مثل CSF روی سرور خود نصب کنید که با استفاده از آن و به راحتیِ حذف و اضافه کردن چند عدد، بتوانید درگاه‌های مورد نظر خود را باز یا بسته کنید. من ترجیح می‌دهم از این روش استفاده کنم و توضیحات کامل را خواهم داد.

تغییر شماره پورت SSH

برای تغییر پورت SSH در سرور لینوکس شما باید پروندۀ پیکربندیِ این سرویس را ویرایش کنید. پس دستور زیر را برای باز کردن این پرونده با استفاده از نرم افزار nano در خط فرمان لینوکس وارد کنید.

nano /etc/ssh/sshd_config

به دنبال خط زیر بگردید. آن را از حالت توضیح خارج کنید و شماره درگاه مورد نظر خود را به جای عدد روبروی آن بنویسید.

#port 22

باید تبدیل شود به:

port 22000
تغییر پورت SSH در سرور لینوکس

تغییر پورت SSH در سرور لینوکس

شماره درگاهی که انتخاب می‌کنید می‌تواند بین ۱۰۲۵ و ۶۵۵۳۶ باشد. در مثال بالا درگاه ۲۲۰۰۰ انتخاب شده است. این بود از آموزش نحوۀ تغییر پورت SSH در سرور لینوکس ؛ در قسمت بعدی با دستور sudo و su برای اجرا کردن یک دستور با حساب ریشه آشنا خواهید شد.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!