هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

سرور لینوکس یا ویندوز

بر اساس سیستم عامل، سرورها به طور کلی به دو دستۀ لینوکس ویندوز تقسیم می‌شوند. البته سیستم عامل‌های دیگری مثل میکروتیک هم هستند که امکانات و ویژگی‌های خاص خود را دارند و کاربران بنا به مورد استفاده از آنها بهره می‌برند. اما اصولاً برای میزبانی سایت به طور خاص از دو نوع سرورهای لینوکس و ویندوز استفاده می‌شود که سهم سرورهای لینوکس به مراتب بیشتر است.

پس اگر شک دارید که کدامیک از سروهای لینوکس یا ویندوز را برای کار خود انتخاب کنید این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید. اول به مشخصات هر کدام از این سیستم عامل‌ها اشاره می‌کنم.

سرور لینوکس یا ویندوز

سرور لینوکس یا ویندوز

سرور لینوکس

همانطور که گفته شد، سرور لینوکس از سیستم عامل لینوکس بهره می‌برد. این سیستم عامل دارای توزیع‌های (ویرایش‌های) مختلفی است که بیشتر این توزیع‌ها هم رایگان هستند. به همین دلیل از آنجایی که کسانی که سرور لینوکس می‌خرند، هزینه‌ای برای خود سیستم عامل نمی‌دهند، قیمت تمام شدۀ این گونه سرورها پایین‌تر است. اصلاً شاید اقبال خیلی از افراد برای رفتن به سمت سرور لینوکس همین مورد باشد؛ البته نه همه!

برخی از زبان‌های برنامه نویسی هستند که ذاتاً بروی این سیستم عامل توسعه داده شدند. مثل زبان برنامه نویسی PHP. که اگر شما هم سایتی داشته باشید که با این زبان نوشته شده باشد، طبیعتاً برای بهره وری بالاتر باید از سرور لینوکس استفاده کنید. چرا که بیشتر بسته‌های نرم افزاری مورد نیاز برنامۀ سایت شما را به صورت پیش‌فرض روی خودش دارد. فقط شما باید آنها را پیکربندی کنید. یا اگر هم از اول نصب نیست، با چند دستور ساده قادر به نصب کردن آنها هستید که زمان زیادی از شما نمی‌گیرند.

سرور لینوکس معمولاً بدون محیط گرافیکی است. شما باید با خط فرمان کار کنید که اوایل کار اندکی اذیت خواهید شد. اما کم کم خواهید دید به این محیط علاقه‌مند می‌شوید و دیگر حتی به جای آن قادر به استفاده از محیط گرافیکی هم نخواهید بود. البته برخی از کارها هست که باید در محیط گرافیکی انجام دهید که دلیل آن تکرر استفاده از آن بخش است که اگر خواسته باشید از خط فرمان استفاده کنید، زمان‌بر خواهد بود. اما از طریق خط فرمان لینوکس کارهایی را می‌توان انجام داد که با هیچ ابزار دیگری قادر به انجام دادن نیست.

پایداری لینوکس به مراتب بیشتر از ویندوز است. به این معنی که مثلاً برای مدت چندین ماه بدون اینکه نیاز داشته باشد سرور راه اندازی مجدد شود، بدون مشکل می‌تواند ارائۀ خدمات کند. حتی از همان زمانی که سرور را تحویل می‌گیرید و نرم افزارهایی را روی آن نصب می‌کنید، بدون راه اندازی مجدد می‌توانید از سرور خود استفاده کنید و سرور هم کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. موضوعی که در ویندوز چنین نیست. در ویندوز پس از نصب هر نرم افزار بهتر است که سیستم را راه اندازی مجدد نمایید.

سرور ویندوز

سرور ویندوز یک محصول تجاری از شرکت مایکروسافت است. پس برای استفاده از آن باید پول پرداخت کنید. ویرایش سرور ویندوز حتی به صورت قفل شکسته هم وجود دارد. اما کاربران قادر به نصب آن روی سرورهای مرکز داده‌ای که به قوانین بین المللی کپی رایت پایبند هستند، نیستند. از طرف دیگر شاید استفاده کردن از ویندوز قفل شکسته برای میزبانی سایت‌های مهمی که شما زمانی را برای برپاسازی روی آنها می‌گذارید، کار عاقلانه‌ای نباشد. پس برای سرورهای ویندوز معمولاً باید هزینۀ بیشتری را بپردازید. البته ممکن است خیلی از عرضه کنندۀ سرور، بدون تفاوت قیمت حتی ویندوز را هم با همان قیمت لینوکس روی سرور شما نصب کنند.

درست است که در قسمتی بالاتر از این مقاله گفتم که برخی از فناوری‌ها هست که مختص لینوکس هستند. اما باید گفت، مایکروسافت برای اینکه از غافله عقب نماند، سعی کرده اجرای همان نرم افزارها را روی ویندوز شبیه سازی کند. مثلاً شما سیستم‌های مدیریت محتوایی که بر پایۀ PHP هستند را هم می‌توانید روی سرور ویندوزی اجرا کنید. اما باید بسته‌های اضافی را نصب کنید که همین امر باعث سنگین‌تر شدن ماشین شما در برابر ماشین لینوکس می‌شود. پس باید منابع سخت افزاری بیشتری را هم خریداری کنید.

سرور ویندوز دارای محیط گرافیکی است. البته این سیستم عامل دارای رابط خط فرمان به نام Powershell هم هست که با شبیه سازی از روی خط فرمان لینوکس، این خلاء را هم برای کاربران ویندوزی پر کرده است. بیشتر افراد از خط فرمان برای افزایش سرعت کار کردن با رایانه هم استفاده می‌کنند. از آنجایی که سرور معمولاً در فاصلۀ زیادی از فرد کنترل کنندۀ سرور مدیریت می‌شود، انتقال اطلاعات بر پایۀ اینترنت هر چه کمتر باشد، سرعت کار هم بالاتر خواهد رفت. پس اگر به جای گرافیک شما با متن کار کنید، سرعت کار کردن با سرور به مراتب بالاتر خواهد رفت. به همین دلیل هم هست که کاربران لینوکس محیط خط فرمان را برای مدیریت سرور ترجیح می‌دهند.

به این ترتیب، اگر تصمیم خود را برای انتخاب سرور لینوکس یا ویندوز گرفتید یا می‌خواهید یک سرور مجازی تهیه کنید، حتماً نیاز به یک منبع کامل برای آموزش آن دارید. به دلیل بیشتر بودن کاربران سرورهای لینوکسی، تصمیم بر این است که آموزش سرور لینوکس به صورت کامل داده شود و پس از آن به سراغ سرور ویندوز خواهیم رفت.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!