هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

پینگ سرور چیست؟

پینگ گرفتن از سرور روشی برای پی بردن به روشن بودن سرور است و اگر سرور روشن بود این اتصال به چه صورتی است. حتماً مشاهده کردید کسانی که قصد خرید سرور را دارند، اول از فروشنده درخواست ارائۀ یک IP روی همان سرور را دارند تا بتوانند پینگ سرور را بررسی کنند. پینگ گرفتن نشان می‌دهد سرعت و کیفیت اتصال به آن سرور از موقعیت مکانی فعلی پینگ گیرنده چگونه است. از طرف دیگر با پینگ سرور گرفتن می‌توان فهمید آیا آن رایانه روشن است یا خیر. البته این راهکار قطعی نیست، چرا که امکان قطع دسترسی به سرویس پینگ وجود دارد.

به عنوان مدیر سرور از اولین کارهایی که باید یاد بگیریم، پینگ گرفتن از سرور است. کارکرد پینگ به این صورت است که ما بسته‌هایی را با استفاده از پروتکل TCP/IP به رایانۀ مقصد که روی شبکه است ارسال می‌کنیم و آن رایانه هم همان بسته‌ها را برای ما ارسال می‌کند. در این میان چگونگی ارسال و دریافت این بسته را بررسی می‌کنیم. تقریباً این تمام ماهیت پینگ است. اگر بسته‌ها برسند اما پاسخی دریافت نکنیم، اینجا دو مشکل می‌تواند وجود داشته باشد؛ اول اینکه سرور خاموش باشد یا یک مشکلی در بین راه وجود داشته باشد مثلاً ارتباط با سرور برای مدتی قطع باشد. حتی اگر رایانۀ شخصی شما که در حال گرفتن پینگ است به اینترنت متصل نباشد هم می‌بیینید بسته‌ای ارسال نخواهد شد که برگشت داده شود!

پینگ مثل پژواک صدا است. هر چه قدر برگشت صدا یا همان پژواک سریع‌تر باشد، نشان دهندۀ فاصلۀ کم ما با عامل پژواک است.

پینگ سرور را چگونه امتحان کنیم؟

حالا که تا حدی فهمیدیم پینگ سرور چیست باید اشاره کنم برای گرفتن پینگ سرور می‌بایست از محیط خط فرمان استفاده کنید. اگر رایانۀ شخصی شما ویندوز است، در جعبۀ جستجوی فهرست شروع (Start Menu) عبارت CMD را بنویسید و Command Prompt را باز کنید. کم کم باید به محیط خط فرمان ویندوز که همان Command Prompt است عادت کنیم. خیلی کارها هست که باید با آن انجام دهیم. یکی پینگ گرفتن از یک سرور است.

حالا عبارت زیر را درون خط فرمان بنویسید:

ping webnology.ir

به همین سادگی نتیجه‌ای به شما بر خواهد گشت که با هم آن را بررسی می‌کنیم.

پینگ سرور

پینگ سرور

پس از زدن دستور بالا رایانۀ شما سعی می‌کند ۴ تا بستۀ ۳۲ بایتی را به سرور سایت مقصد ارسال کند. این کار را به صورت متوالی انجام می‌دهد و نتایج هر بار ارسال و دریافت را درون یک خط نمایش می‌دهد. در خط انتهایی هم میانگین سرعت رفت و برگشت بسته‌ها را نشان می‌دهد که این عدد به عنوان میانگین ملاک است.

ستون time همان مدت زمان رفت و برگشت بسته‌ها را نشان می‌دهد که واحدش به میلی ثانیه است. یعنی اگر یک ثانیه را به ۱۰۰۰ قسمت تقسیم کنیم، یک قسمت آن یک میلی ثانیه است. میانگین این ۴ تا عدد هم در روبروی Average نوشته شده است. پس ۱۹۵ms به منزلۀ این است که مدت زمان رفت و برگشت بسته‌ها ۱۹۵ میلی ثانیه به طور انجامیده است. در هر بار که پینگ گرفته می‌شود، این عدد می‌تواند کم و زیاد شود که بستگی به سرعت خود سرور و کیفیت اتصال شما به سرور می‌تواند فرق داشته باشد.

هر چقدر time کمتر باشد نشان از خوب بودن سرعت پاسخگویی سرور و همچنین کیفیت بالاتر اتصال به سرور است. با مقایسۀ سرعت پینگ بین سرورهای مختلف می‌توانید مقدار بهینه را به دست آورید. این کار را با سرورهای سایت‌های معروف مثل گوگل و یاهو هم انجام دهید و نتیجه را ببینید.

عددی هم که روبروی TTL در هر سطر نوشته شده است، نشان دهندۀ تعداد مسیریاب‌ها یا HOP هایی است که در وسط راه وجود داشته و بسته‌های ما از آنها عبور کرده است. TTL سرنام عبارت Time To Live می‌باشد. با عبور از یک مسیریاب یا HOP یک عدد از این عدد کاسته شده که در کل این گونه می‌توانید نتیجه بگیریم که این عدد هر چقدر کمتر باشد، به این معنی است که تعداد پل‌های زیادی سر راه ارسال و دریافت بسته وجود داشته است.

اگر اتصال به سرور برقرار نباشد و یا سرور خاموش باشد خطای Timed Out داده خواهد شد و اصطلاحاً تمامی بسته‌هایی که ارسال شدند برنگشتند. حتی ممکن است یک یا درصدی از بسته‌ها برگشت نکنند که درصد بسته‌های گم شده یا Lost بالا خواهد رفت.

حالا پینگِ آی پیِ ۱۲۷.۰.۰.۱ را بگیرید. خواهید دید که کمترین مقداری که می‌تواند رخ دهد در مقابل عبارات time نوشته  خواهد شد. چون این آی پی مختص رایانۀ محلی، یعنی رایانۀ شماست و در اصل به این دلیل که اصلاً بسته‌ها مسافتی را طی نمی‌کنند، این عدد بسیار پایین است. از این نوع پینگ گرفتن برای تست اتصال شبکه‌های محلی هم استفاده می‌شود.

اما از طریق رایانه‌های لینوکسی هم می‌توان پینگ گرفت که این کار چه بسا ساده‌تر باشد. بدین منظور پنچرۀ پایانه یا Terminal را باز کرده و دستوری که برای پینگ گرفتن در ویندوز استفاده می‌شد را در اینجا هم می‌توانید وارد کنید. در ضمن فراموش نکنید که به جای نشانی دامنۀ یک سایت می‌توانید از IP آن هم استفاده کنید.

اما در لینوکس شما باید از یک مشخصه با عنوان c هم استفاده کنید که تعداد ارسال بسته را برای سیستم تعیین خواهید کرد. اگر این کار را نکنید تا زمانی که عملیات را با دستور Ctrl+C لغو نکنید، کار پینگ گرفتن ادامه خواهد داشت. به دستور زیر در گرفتن پینگ در رایانۀ لینوکس توجه کنید.

ping -c 4 webnology.ir
پینگ گرفتن در لینوکس

پینگ گرفتن در لینوکس

در اینجا هم نتایج مثل ویندوز به من بر خواهد گشت. اما شاید نحوۀ نمایش این اطلاعات کمی تفاوت داشته باشد. مثلاً میانگین سرعت ارسال و دریافت بسته‌ها را شما در خط آخر، دومین عدد پس از / ببینید. البته در لینوکس و حتی ویندوز دستور ping مشخصه‌های زیادی دارد که می‌توانید با دستور man ping در لینوکس از این مشخصه‌ها آگاه شده و استفاده کنید که یکی از آنها c بود.

بدین ترتیب ما با پینگ گرفتن از سرور هم آشنا شده و حالا می‌دانیم که پینگ چیست و به عنوان مدیر سرور وب از آن چه استفاده‌ای می‌توانیم داشته باشیم.

  1. من باز هم متوجه پینگ نشدم زیاد
    توضیح بدین ممنونم

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!