هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

اتصال به سرور لینوکس

برای اینکه قادر باشیم دستورات خود را به سرور لینوکس ارسال کنیم و تنظیمات و پیکربندی‌های آن را به همراه برنامه‌های کاربردی دیگر انجام دهیم، در مرحلۀ اول باید بتوانیم به سرور لینوکس خود متصل شویم. حالا این سرور لینوکس می‌تواند یک سرور راهِ دور در آن طرف دنیا باشد، و یا می‌تواند یک ماشین مجازی روی رایانۀ خودمان باشد. در دیگر بخش‌های سایت وبنولوژی با نصب و راه اندازی ماشین مجازی روی رایانۀ شخصی که همان سرور مجازی است آشنا خواهید شد. اتصال به سرور لینوکس به روش‌های مختلف انجام می‌پذیرد.

SSH یکی از مهمترین روش‌های اتصال به یک سرور لینوکس است. SSH یک پروتکل امن برای انتقال دستورات بین رایانه‌های لینوکسی است. اما اگر رایانۀ شخصی شما ویندوز است، باز هم مشکلی نیست. نرم افزارهای واسطی هستند که دستورات SSH شما را به سرور لینوکس ارسال می‌کنند. به غیر از SSH هم روش‌های دیگری مثل telnet وجود دارند که البته به دلایل امنیتی استفاده از آنها توصیه نمی‌شود.

پس با این تعاریف، اینکه رایانۀ شخصی شما از چه سیستم عاملی استفاده می‌کند، می‌تواند روش اتصال به سرور لینوکس هم تفاوت داشته باشد. دقت کنید که ما گفتیم روش اتصال به سرور لینوکس. پس این فقط روشش است که متفاوت است. اما همین که به سرور لینوکس متصل شدید، دستوراتی که شما برای انجام کاری خاص وارد می‌کنید، یکی است. این دستورات همان دستورات خط فرمان یا Bash لینوکس است. که اگر اندکی با لینوکس و دستورات آن آشنایی داشته باشید، کارتان بسیار راحت‌تر است.

اتصال به سرور لینوکس از رایانۀ ویندوز

این احتمال بیشتر است که شما خواسته باشید از ویندوزِ خود، اقدام به مدیریت سرور لینوکس خود کنید. چون بیشتر کاربران از ویندوز استفاده می‌کنند. برای این منظور شما باید نرم افزار Putty را دریافت کرده و آن را اجرا نمایید. این نرم افزار نیازی به نصب شدن ندارد. همین که با دو بار کلیک روی آن اجرا شد، می‌توانید از آن استفاده کنید. حالا باید نشانی IP سرور و همچنین درگاه (پورت) مورد نظر را وارد کنید و روی Open کلیک کنید. اتصال شما درون یک پنجرۀ سیاه رنگ برقرار می‌شود. شما باید نام کاربری و رمز عبور ورود به سرور را بزنید.

اتصال به سرور لینوکس

خط فرمان لینوکس از طریق Putty

حالا این پنجرۀ سیاه رنگ واسط بین شما و سرور لینوکس‌تان است. شما دستورات را متنی وارد می‌کنید و پاسخ یا نتایج هم به صورت متنی به شما نشان داده می‌شوند. این نرم افزار از همان پروتکل SSH استفاده می‌کند که امن‌ترین و بهترین روش برای برقراری و اتصال به سرور لینوکس محسوب می‌شود.

اتصال به سرور لینوکس از رایانۀ لینوکس

اما اگر رایانۀ میزکار شما دارای سیستم عامل لینوکس یا حتی مکینتاش است، کار شما بسیار راحت‌تر از این حرفاست. چون ابزار SSH درون سیستم عامل‌های مبتنی بر لینوکس به صورت درونی وجود دارد. شما کافی است Terminal یا محیط خط فرمان را باز کنید و از دستور ssh برای برقراری به یک سرور لینوکس دیگر استفاده کنید: ssh root@IPaddress

حال پس از اینکه به سرور یا حتی رایانۀ لینوکسی دیگر روی شبکه متصل شدید، از این به بعد دستوراتی که وارد می‌کنید مستقیم به سرور ارسال می‌شود و می‌توانید سرور را مدیریت کنید.

این روش‌های مختلف اتصال به سرور لینوکس بود. البته باید دانست که این روش‌ها به همین جا ختم نمی‌شوند. شما حتی قادرید از طریق گوشی هوشمند خود هم به سرور متصل شوید و حتی آن را پایش نمایید که مباحث تکمیلی آن را در نوشته‌های دیگر خدمت شما توضیح خواهم داد. پس همچنان همراه وبنولوژی باشد.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!