هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

پیکربندی FileZilla برای تبادل اطلاعات امن SFTP

Filezilla نام برنامه مشهوری در زمینه انتقال فایل از رایانه بروی یک سرور یا سرویس دهنده راه دور است، که به دلیل رایگان بودن و کارایی اش، جای خود را به خوبی در میان کاربرانش باز کرده است. بیشتر افراد به خاطر سادگی کار کردن با آن ترجیج می دهند که برای آپلود و ساماندهی فایل هایشان بروی هاست، از این برنامه استفاده کنند. به همین دلیل در این نوشته خدمت شما نحوه تنظیم این نرم افزار، برای انتقال امن فایل بروی هاست (SFTP) و بالعکس را عرض خواهم نمود. پس با این نوشته از سایت وبنولوژی همراه ما باشید.

FTP نام یک پروتکل یا قراردادی است که برای انتقال و جابجایی فایل بین مثلا رایانه شما و یک سرور مورد استفاده واقع می شود. در حقیقت مرسوم ترین و راحت ترین راه این است که بسیاری از برنامه های ساخت صفحات سایت هم برای بارگذاری فایل های ساخته شده، امکانی را برای دسترسی به آن پروتکل داشته باشیند، تا بدون نیاز به نرم افزاری اضافه به این کار مبادرت ورزید.

ولی همانطور که شاید امنیت همیشه حرف اول را می زند، به شما توصیه می شود که از نوع امن این پروتکل یعنی SFTP بجای FTP استفاده کنید. البته زمانی این امکان وجود دارد که سرویس دهنده فضای میزبانی شما از این قابلیت پشتیبانی کند. یعنی در این صورت است که می توانید از SFTP استفاده کنید و فایلهایتان را به روشی امن تر از قبل انتقال دهید. اگر از ارائه دادن یا ندادن توسط سرویس دهنده تان اطمینان ندارید می توانید از آنها بپرسید، که اگر قادر به فعال کردن آن باشید از شما هزینه ای معمولا گرفته می شود.

و اما برای استفاده از SFTP باید از برنامه ای که از این قابلیت پشتیبانی کند استفاده کنید. یکی از این برنامه ها همین FileZilla است که در ابتدا اشاره ای بدان شد. به طور پیش فرض FileZilla از FTP استفاده می کند، ولی شما میتوانید هنگام ساخت یک حساب اف تی پی در این برنامه، از نوع SFTP برای تبادل فایل استفاده کنید. پس حتما برای این کار ابتدا مطمئن شوید که هاست شما از این قابلیت پشتیبانی می کند، سپس اقدامات زیر را دنبال کنید:

  1. برنامه فایل زیلا را از منوی Start باز کنید.(Start → All Programs → FileZilla Ftp Client → FileZilla)
  2. از منوی File دستور Site Manager را انتخاب کنید، که با این کار پنجره موسوم به همین نام برای شما باز می شود. در این پنجره شما امکان ویرایش و ساخت حساب های اف تی پی که برای کار کردن با سایت خود نیاز است، را دارید.
  3. در قسمت سمت چپ این پنجره شما تعداد حساب هایی که از قبل ساختید را مشاهده می کنید. برای ساخت یک حساب جدید بروی New Site از قسمت پایین، سمت چپ کلیک کنید. با این کار یک آیکن از حساب جدید در زیر دیگر ftp ها ایجاد شده و شما قادر به تغییر نام آن هستید. بهتر است برای آن یک نام توضیحی انتخاب کنید که با دیگر حساب هایتان اشتباه نشود.
  4. در این مرحله نوبت به تنظیمات موردی این حساب است. پس از سمت راست اقدام کنید و از سربرگ General در جلوی Host نام هاست FTP خود را بنویسید. که معمولا به این شکل است: ftp.webnology.ir
  5. در قسمت protocol هم نوع پروتکل را بروی SFP – SSH File Transfer Protocol قرار دهید. با همین کار برنامه برای اتصال به سرویس دهنده از این پروتکل استفاده خواهد نمود.
  6. از منوی کشویی روبروی Logon Type هم Ask for password را برای امنیت بیشتر انتخاب کنید تا هر بار برای ورود از شما کلمه عبور را بخواهد.
  7. سپس User خود را که باید همراه اطلاعات برای دسترسی به FTP دارید را وارد کنید.
  8. و در انتها هم بروی OK کلیک کنید. تا این حساب ساخته شده و از این به بعد بتوانید از آن استفاده کنید.

ساخت حساب جدید SFTP در FileZilla

برای آغاز ارتباط هم پس از اینکه حساب را در FileZilla ایجاد کردید، کافی است بروی فلش آیکن Site Manager کلیک کنید تا تمامی حساب ها برایتان پیدا شود. سپس بروی نامی که نماینده آن حساب هست کلیک کنید تا ارتباط پس از درخواست کلمه عبور، برقرار شود.

اگر برای بار اول باشد که سعی در اتصال به هاست FTP خود دارید، یک پیغامی مبنی بر اجازه برای ذخیره شدن کلید میزبان سرویس دهنده در حافظه نهان را به شما نشان می دهد، که با کلیک بروی Yes شما می توانید اجازه ذخیره شدن SSL certificate که برای ارتباط بر پایه sll نیاز خواهد بود را بدهید.

پس از اینکه ارتباط برقرار شد، شما می‌توانید فایل های روی سرور را در سمت راست و فایل های روی رایانه ی خود را در سمت چپ مشاهده کنید و به تبادل فایل بپردازید، و در آخر فراموش نکنید که پس از اتمام کارتان حتماً اتصال به سرور را قطع و به اصطلاح Disconnect کنید. برای این کار از فهرست Server بروی Disconnect کلیک کنید.

  1. آموزش جامع امنیت سایت و وردپرس - pingback on ۱۳۹۳/۰۳/۱۷ at ۱۱:۰۰
  2. داش خسته نباشی
    دست گلت درد نکنه. من می‌خواستم سایت بزنم، الان خیلی چیزها حالیم شد

  3. من همه کارارو کردم ولی میگه connection time out!
    و اصلا وصل نمیشه
    کمک میخام ❓

  4. چه اهمیتی داره که امن باشه؟ منظورم اینه که که اگه امن نباشه چه اتفاقی ممکنه بیفته؟
    و این که سرویس دهنده های وبلاگ و مکان های اپلود رایگان خودشون این کار ها رو انجام دادن که ما تو اونها بدون این داستان ها میتونیم فایل اپلود کنیم؟

    • سرویس دهنده های وبلاگ و آپلود اصلاً امکان FTP ندارند که بخاید شما از اون استفاده کنید. اونها از روش های دیگه برای آپلود استفاده می کنند و امن هم هستند.
      اینکه گفته می شه از SFTP استفاده بشه (البته به شرط اینکه سرور مقصد این سرویس رو داشته باشه) به این دلیله که اطلاعات شما در حین انتقال توسط شخص دیگری سرقت نره.

  5. یعنی اگه فایل های بی ارزشی رو بخواهیم آپلود کنیم اهمیتی نداره که کدوم روش رو بریم ftp or sftp ؟

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!


بازتاب ها