هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

تاریخچۀ دستورات لینوکس جهت استفادۀ مجدد

خیلی از مواقع شاید اولین چیزی که یک فرد را از خط فرمان لینوکس بترساند، همین تکرار مجدد وارد کردن دستوراتی باشد که حتی ممکن است هر دستور چند خط طول داشته باشد! در حالی که توسعه دهندگان لینوکس فکر همه جا را کرده اند. فرض کنید یک دستوری را وارد کردید و آن را یادتان رفته. یا از آن بدتر؛ یک دستور چند خطی را وارد کردید و حالا دوباره به آن نیاز دارید. در اینجا لازم است با چند دستور پرکاربرد از تاریخچۀ دستورات لینوکس جهت استفادۀ مجدد آشنا شوید تا کلی از زمان تان در کار کردن با رایانه یا سرور لینوکس صرفه جویی کنید.

اول شما را با دستور history آشنا خواهد کرد که با زدن این دستور در خط فرمان لینوکس، معمولاً ۱۰۰۰ دستور اخیری که وارد کردید به شما نشان داده خواهد شد. هر دستور با عدد در سمت چپ آن متمایز شده است. اگر از Putty استفاده می کنید، کافی است با موس دستور مورد نظر یا قسمتی از آن را انتخاب کنید تا در حافظۀ موقت ذخیره شود، و با راست کلیک کردن درون محیط Putty دستور برای استفاده وارد گردد.

اما جدای از دستور history که شاید در زمان کوتاه کار ما را راه بیاندازد، دستور دیگری هم داریم که برای اجرای آن باید از کلیدهای ترکیبی ctrl + r استفاده کنیم. این دستور به جای نمایش دادن کلی دستور به صورت یکجا، که قبلاً از آنها استفاده کرده بودیم، امکان جستجو در بین تمامیِ دستوراتی که تا به حال زده ایم را می دهد. بسیار بسیار کاربردی و جذاب!

به محض اینکه ctrl + r را می زنید، اعلان زیر در خط فرمان به نمایش در خواهد آمد و شما باید جستجوی خود را انجام دهید.

(reverse-i-search)`':

هر آنچه از دستور مورد نظر که در خاطرتان دارید را وارد کنید. خواهید دید که دستوراتی که شامل عبارت مورد نظر هستند برای شما فهرست می شوند.

(reverse-i-search)`ping': ping computeruser.ir

اگر می خواهید در بین نتایج مورد جستجو جابجا شوید، باید به تعداد لازم از ctrl + r استفاده کنید. اگر همان لحظه Enter را از صفحه کلید بزنید، همان دستور فوراً اجرا می شود. اما اگر از کلیدهای جهت نمای صفحه کلید (راست یا چپ) استفاده کنید، وارد حالت ویرایشیِ دستور خواهید شد و دستور مورد نظرتان را قبل از اجرا شدن می توانید ویرایش کنید.

برای خروج از حالت جستجو در بین تاریخچۀ دستورات لینوکس جهت استفادۀ مجدد هم کافی است ctrl + c را از صفحه کلید بزنید. به حالت اول از اعلان خط فرمان لینوکس برخواهید گشت.

نکته: پیش نیازهای استفاده از دستورات لینوکس در آموزش های گذشته مطرح شده که اگر این مقاله و مقاله های مشابه برای شما تا حدی گنگ هستند، باید از اول درس های آموزشیِ مدیریت سرور لینوکس را دوره کنید.

  1. سلام
    میتونم از مطالب شما تو سایتم بزارم با ذکر منبع؟ 😀

  2. جمال جان مطالبت عالیه انصافن. ولی فاصله بینش خیلی زیاده. این سبکتو چون خیلی دوست دارم، دوست دارم اگر کتابی چیزی تو این مایه ها باشه بخرم.

    • سلام؛ انشاءالله سعی میشه که این فاصله رو هم کم کنم. همچنین کیفیت مقاله ها رو هم بالا ببرم. البته اگه فرصت بشه. برای کتاب هم در آینده شاید روی یک کتاب جامع هم کار کنم. تشکر از شما!

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!