هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

پیش نیازهای مدیریت سرور لینوکس

فرض می‌کنیم شما می‌خواهید مدیریت سرور لینوکس را بیاموزید. در این صورت نیاز است که با پیش نیازهای این کار آشنا بوده و به صورت اصولی کار آموزش مدیریت سرور لینوکس را شروع کنید. پس خواندن این مقاله را مثل دیگر مقاله‌های آموزشی مدیریت سرور از سایت وبنولوژی به شما توصیه می‌کنم.

آماده برای جذب حجم عظیم اطلاعات

پیش نیازهای مدیریت سرور لینوکس

پیش نیازهای مدیریت سرور لینوکس

دانش هر کار جزء ملزومات انجام آن کار است. برای کسب دانش هم باید زمان لازم را بگذارید. البته زمانی این وقت گذاشتن ساده خواهد بود که شما به انجام دادن آن کار علاقه داشته باشید. پس با افزایش علاقۀ خود برای کسب مهارت مدیریت سرور، می‌توانید این زمان را به راحتی به این کار اختصاص دهید.

مهارت مدیریت سرور نیاز حجم عظیم اطلاعات دارد. شما باید آمادۀ پذیرفتن این حجم اطلاعات را داشته باشید. زمانی که این حجم اندکی افزایش می‌یابد، ممکن است شما را کمی دلسرد کند و از طرف دیگر اسباب گیج شدن شما را فراهم نماید. اما نباید کوتاه آمده و دست از کار بکشید. شما به عنوان یک انسان قادر به یادگیری هر کاری هستید.

این را نگفتم که اول راه شما را بترسانم. مطمئن باشید که اگر به این کار علاقه‌مند باشید، لذت کار به مراتب بیشتر خواهد بود و سختی‌ها را یکی یکی پشت سر خواهید گذاشت. بهترین کار این است که برای خود یک ضرب العجل تعیین نمایید و سعی کنید طی یک مدت زمان تعیین شده، یک مبحث را یاد بگیرید. البته تخصیص این مدت زمان باید کاملاً عاقلانه باشد. نه اینکه خواسته باشید در عرض چند روز یا حتی یک ماه کل مباحث مدیریت سرور را بیاموزید.

دستورات کار با لینوکس

سرور لینوکس مثل یک رایانۀ شخصی است و مثل آن احتیاج به رسیدگی دارد. شدت این رسیدگی بیشتر از یک رایانۀ شخصی است. به این دلیل که سرور رایانه‌ای است که برای خرابکارها جذاب بوده و چون همیشه به شبکه متصل است، خطرات اتصال به شبکه را همراه خود دارد.

سرور لینوکس به دلیل اینکه دارای سیستم عامل لینوکس است و همچنین از آن جهت که دارای میزکار نبوده، پس باید با خط فرمان با سرور ارتباط برقرار کرد. که ما این کار را با استفاده از سرویس SSH انجام می‌دهیم. جزئیات کار را باید در مقالات بعدی دنبال نمایید. پس در اولین گام شما باید اندکی با دستورات لینوکس آشنا باشید.

یک رایانۀ ویندوزی را در نظر بگیرید. شما معمولاً پرونده می‌سازید، آنها را دسته بندی می‌کنید و وقتی که کارتان با آنها تمام شد پرونده‌ها را حذف می‌کنید. این کار را با نرم افزارهای مختلفی انجام می‌دهید که روی رایانۀ ویندوزی خود نصب کردید. همین تئوری را ما روی سرور لینوکس داریم. پس باید بتوانیم دستوراتمان را همانطور که در ویندوز با کلیک و کشیدن به سیستم عامل می‌فهمانیم، در سرور لینوکس این کار را با استفاده از خط فرمان انجام دهیم؛ یعنی دستورات متنی. پس باید این دستورات را تا حدی یاد داشته باشید.

البته قبل از اینکه وارد مباحث متوسطه تا پیشرفتۀ مدیریت سرور شویم، با دستورات مهم و پرکاربرد لینوکس آشنا خواهیم شد. پس جای نگرانی نیست. اما اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، به شما توصیه می‌کنم در اینترنت اندکی جستجو کنید و مقالات و آموزش‌ها و کتاب‌های مرتبط با سیستم عامل لینوکس را حتماً بخوانید. امروزه لینوکس یک سیستم عامل پیشرفته به حساب می‌آید.

دارا بودن محیط آزمون و خطا

مثل هر کار دیگر، تا زمانی که خودتان دست به کار نشوید نمی‌توانید مبحث مدیریت سرور را کاربردی بیاموزید. برای این امر شما نیاز به یک سرور امتحانی دارید که محیطی برای آزمون و خطا است. یادگیری مدیریت سرور روی سروری که همینک اقدام به ارائۀ خدمات برای بازدید کنندگان سایت می‌کند کاری عاقلانه نیست! حتی اگر قصد دارید پس از یادگیریِ پیکربندی، این کار را بکنید. چرا که خطاهایی که یک تازه کار می‌تواند داشته باشد، به خطر از دست دادن اطلاعاتش نمی‌ارزد.

من به شما توصیه می‌کنم از یک ماشین مجازی استفاده کنید که به راحتی روی رایانۀ شخصی شما نصب شده و می‌توانید سیستم عامل لینوکس را روی آن نصب نمایید و کارهایی که دقیقاً می‌توان روی سرور انجام داد را روی آن پیاده سازی کنید. البته شاید خواسته باشید اندکی هزینه کنید و برای مدتی یک سرور امتحانی و ساده خریداری کنید. این کار چندین مزیت دارد. اول اینکه پهنای باندی از سیستم شما گرفته نمی‌شود، در نتیجه هزینۀ اینترنت شما افزایش نخواهد یافت. در ثانی محیط آزمون و خطای شما کاملاً شبیه به محیط مدیریت یک سرور حقیقی است. پس بهتر می‌توانید امر مدیریت سرور لینوکس را بیاموزید. در مقاله‌های دیگر راجع به هر کدام از این روش‌ها توضیحات تکمیلی را ارائه خواهم کرد.

حال با داشتن پیش نیازهایی که در بالا به آنها اشاره کردم، می‌توانید کارتان را شروع کنید. اگر علاقه را در خود ایجاد کردید، مقدمات کار با لینوکس را یاد گرفتید و همچنین محیط آزمون و خطا را مهیا کردید، وقت آن است که به سراغ اصل مطلب برویم. از دسته بندی‌های سایت برای رسیدن به آموزش مورد نظر خود استفاده نمایید. همچنین پیوندهایی که در هر صفحه از سایت برای رفتن به مطلب قبلی و بعدی، معمولاً در پایین صفحات وجود دارد، می‌توانند برای پیگیری کردن سلسله آموزش‌های مدیریت سرور لینوکس از آنها استفاده کنید.

  1. توضیح خیلی خوبی بود، ممنونم

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!