هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

روش های انتخاب متن در Notepad++

به مانند هر برنامه ویرایشگر متن، برنامه Notapad++ هم قادر به انجام عمل انتخاب متن برای اهداف متفاوتی است. مثلاً شما با انتخاب یک قسمت از متن می توانید آن را کپی کنید، جابجا کنید، همان کلمه یا اصطلاح را جست و جو کنید، آن را پاک کنید و دیگر کارهایی که شاید مکرراً نیاز به انجام دادن آنها در یک زمان کوتاه باشد. برای این منظور برنامه Notepad++ برای ساده کردن کار شما در جهت انتخاب قسمت های مختلف متون دستوراتی را در خود گنجانده است که به آنها اشاره می کنیم.

معروفترین روش انتخاب یک قسمت از متن استفاده از کلیک و کشیدن موس بروی یک بخش از متن است،که در هر برنامه ویرایشگر متن این موضوع صدق می کند. برای این کار اشاره گر موس را در ابتدای محل انتخاب برده و با گرفتن دکمه سمت چپ موس و کشیدن آن به محل ختم انتخاب، دکمه را رها کنید، سپس متن شما با مشخصه رنگی شدن پس زمینه آن به رنگ خاکستری انتخاب می شود. ولی راه های بیشتری هم برای انتخاب متن در Notepad++ وجود دارد که به آنها هم اشاره می کنم.

وقتی در بین حروف با موس یکبار کلیک می کنید، چشمکزن به آن مکان منتقل می شود، زمانی که در همان محل دوبار پشت سرهم کلیک کنید، همان کلمه انتخاب می شود، که کار شما را در امر انتخاب یک کلمه ساده تر می کند. زمانی که سه بار بروی یک قسمت کلیک می کنید، کل همان خط به حالت انتخاب در می آید. برای انتخاب کل خط، می توان با کلیک بروی شماره هر خط از سمت چپ برنامه، این کار را انجام داد.

عمل انتخاب متن را تماماً بوسیله کلیدهای صفحه کلید هم می توان انجام داد. فقط باید از کلیک کمکی Shift استفاده کنید. یعنی با کلید های جهت نما، چشمکزن را به هر کجایی که خواستید انتخاب شما از همانجا آغاز شود ببرید، و با فشردن کلیک Shift و کلید های جهت نما قسمت های مورد نظر خود را انتخاب کنید.

صرف نظر از حالت های انتخاب معمول، شما قادرید به صورت های دیگر هم یک بخش را انتخاب کنید، برای مثال می توان یک بخش را به صورت مربعی انتخاب کرد، بدون این که شماره خط در امر انتخاب دخیل باشد. برای اینکار هم باید از کلید Alt صفحه کلید استفاده کنید. یعنی کلید Alt را گرفته و با کلیک و کشیدن موس به حول محوطه مورد نظر همان بخش از متون را انتخاب کنید.

انتخاب متن در برنامه Notepad++

روش انتخاب مربعی در Notepad++

اینها تمامی روش های انتخاب یک بخش از متن در برنامه Notepad++ بود که می توانید بنا به خواسته خود از یکی از این روش ها استفاده کنید. ولی حتی شما قادرید به صورت منفصل قطعات کد و متن متفاوت از قسمتهای مختلف یک سند را انتخاب کنید که باید به بخش Preference برنامه مراجعه کنید و از آنجا تنظیمات مربوط به آن را انجام دهید.

اینها تماماً مربوط به انتخاب قسمتی از متن بود، ولی پس از انتخاب می توانید اعمال مورد نظر مانند Cut و Copy را روی آن انجام دهید.

  1. مرسی. بسیار مفید بود 😛

  2. ممنون عالی بود

  3. به هیچ دردی نخورد
    اینارو که بچه بودم یاد گرفتم
    لطفااگه میشه یه مطلبی درمورد نوت پد پلاس پلاس بدین که به درد کد نویسی بخوره 😐

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!