هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

سئوی کلی سایت وردپرس

حتماً تا به حال زیاد شنیده‌اید که گفته می‌شود وردپرس خودش به اندازه کافی SEO هست که بخواهد شما را به صفحه‌ی اول موتور جستجو ببرد. اما در هر صورت شما باید بدانید که از اجزاء و حتی افزونه‌های آن چطور استفاده کنید، تا وردپرس بتواند این کار را برای شما انجام دهد. چون اگر شما نتوانید از ابزارهایی که وردپرس برای شما محیا کرده است به نحو بهینه استفاده کنید، مطمئناً WordPress برای شما معجزه نخواهد کرد. پس به سراغ مباحث کلی راجع به سئوی سایت وردپرس می‌رویم که سعی کرده‌ایم تمامی موضوعاتی که درباره SEO وردپرس است را در یک جا گردآوری کنیم.

سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو که سبب افزایش بازدید و در نهایت فروش سایت شما خواهد شد. این یعنی درآمدزایی از یک سایت که بهترین و ارزانترین راه است. اما بهینه سازی کاری نیست که شما یکبار برای همیشه انجام دهید و آن را ببوسید و کنار بگذارید. بلکه باید مدام روی آن کار کنید تا بهترین نتیجه را از آن خود کنید. به همین دلیل هم هست که گفته می‌شود SEO یک امر پویاست. اما مباحث کلی آن همیشه ثابت بوده، مگر این که در بلند مدت تغییر کند. در ادامه به صورت فهرست‌وار همراه با توضیحات جامع راجع به هر کدام آورده می‌شود که جزئیات ریز آن در مقالات دیگر سایت وبنولوژی آورده خواهد شد.

سئوی کلی سایت وردپرس

Seo سایت وردپرس

نشانی سایت با www یا بدون www

این یک موضوع نسبتاً مهم است که خود وردپرس به آن نگاه ویژه‌ای دارد. صاحبان سایت‌های گوناگون، سلیقه‌های مختلفی هم دارند. جالب است که بدانید به راحتی می‌توانید با استفاده از وب سرور خود این www را بردارید یا بگذارید که باشد. اما چیزی که مهم است این است که به هر حال فقط باید با یک حالت سایت شما بالا بیاید و مثلاً اگر می‌خواهید نشانی سایت شما بدون www باشد، نوع با www را به نوع بدون www آدرس‌دهی (Redirect) کنید.

این بدین دلیل است که موتورهای جستجو مخصوصاً گوگل به هر دو نوع با و بدون www به عنوان یک سایت مجزا می‌نگرند. پس اگر سایت شما به هر دو حالت در دسترس بازدیدکنندگان قرار گیرد، به عنوان دو سایت با محتوای کاملاً یکسان تلقی شده و موتور جستجو با آن برخورد خواهد کرد.

در وردپرس کاری که شما باید انجام دهید این است که در بخش تنظیمات عمومی به راحتی نشانی وبلاگ یا سایت را با موردی که دوست دارید جایگزین کنید. مثلاً اگر بدون www را می‌خواهید، yoursite.com را بزنید و صفحه را ذخیره کنید. بقیه موارد را خود وردپرس برای شما انجام می‌دهد. یعنی نشانی با www با به بدون www ریدایرکت می‌کند.

پیوند یکتا یا Premalink

پیوند یکتا همان ساختار نشانی‌های صفحات سایت شماست. به دلیل این که وجود یک نشانی سرراست و حاوی کلمات کلیدی برای موتور جستجو دارای اهمیت است، پس پیوند یکتای وردپرس شما هم باید کاری کند که موتور جستجو از آن خوشش آید.

در بخش تنظیمات > پیوندهای یکتا شما به راحتی گزینه‌های مختلفی را برای انتخاب نوع پیوند یکتا پیش رو دارید. بهترین نوع پیوند یکتا آن است که دارای عنوان نوشته باشد. پس با این وجود نوع پیش‌فرض آن بدترین و “نام نوشته” بهترین نوع برای پیوندهای یکتای سایت وردپرسی است. البته شما گزینه‌های بهترین هم برای انتخاب و سفارشی کردن پیوند یکتا پیش رو دارید که اگر ساختار دلخواه را برگزینید با استفاده از کدهای خاص معرف هر بخش، می‌توانید این کار را انجام دهید.

نکته‌ی بسیار مهم این است که اگر پس از مدتی که نشانی نوشته‌های سایت شما در موتور جستجو فهرست شد اقدام به تغییر پیوند یکتا کنید، بازدیدکنندگان سایت شما با خطای 404 مواجه خواهند شد که به کاهش شدید بازدید سایت منجر می‌گردد. پس برای اولین و آخرین باز این تنظیمات را انجام دهید و به هیچ عنوان دیگر دست به آن نزنید.

اطلاعات Meta

این اطلاعات در قالب برچسب‌هایی در سرصفحه‌ی کدهای قالب وبلاگ قرار می‌گیرند. معمولاً برای مدیریت آنها باید کدهای فایل header.php را ویرایش کرد. اما باید افزود که افزونه‌های بهینه‌سازی سایت وردپرس هم کنترل کاملی بر روی این برچسب‌ها دارد. پس شاید بهتر باشد که یک افزونه سئوی خوب نصب کنید و با نحوه‌ی مدیریت آن آشنا شوید. سپس با انتشار هر  مقاله که به صفحات سایت شما می‌افزاید، این اطلاعات Meta را هم تعریف کنید و حتی ویرایش کنید.

از مهمترین این اطلاعات، اول عنوان صفحه است که با Title مشخص می‌شود. معمولاً حاوی عنوان مقاله است که در ادامه عنوان سایت هم آورده شده است. شما این مورد را همانطور که گفته شده در افزونه‌های SEO می‌توانید به صورت دستی تغییر دهید یا حتی روی حالت خودکار بگذارید که خود افزونه این کار را برای شما انجام دهد. محتوای برچسب Title در موتور جستجو، همان پیوندی که به صفحه‌ای از سایت شما می‌آید، به نمایش در می‌آید. پس در همین جا می‌توان اهمیت آن را درک کرد.

برچسب دیگر متا، Description است که توضیحات صفحه در زیر عنوان صفحه در موتور جستجو را تشکیل می‌دهد. این مورد هم بسیار مهم است. پس بهتر است با همان اقزونه‌های سئو، کنترل بسیار مناسبی را روی آنها داشته باشد. برچسب‌های اطلاعاتی Metaی دیگر هم وجود دارند، که به اهمیت این دو مورد نمی‌رسند.

پرونده‌ی Robots.txt

فایلی به نام Robots.txt وجود دارد که در ریشه‌ی سایت (Root) قرار می‌گیرد. شما هم باید یک فایل به همین نام بسازید و دستورات مورد نظر را درون آن قرار دهید. حالا این دستورات چه کاری را انجام می‌دهند؟ به روبات‌های موتور جستجوی مختلف می‌گویند که کدام قسمت از سایت را بازبینی کنند و به کدام بخش کاری نداشته باشند.

این پرونده اولین بخشی است که یک موتور جستجوی قانونی به آن سر می‌زند که ببینید صاحب سایت کدام قسمت‌ها را از دسترسی خزنده برای فهرست کردن دور نگه داشته است، و یا روی کدام قسمت‌ها برای فهرست شده تاکید دارد. دستوراتی که شما باید درون این پرونده‌ی ساده بنویسید، بسیار ساده است و حتی فایل‌های آماده برای سایت وردپرس هم وجود دارد که یک نمونه آن در بخش مستندات سایت وردپرس موجود است.

ناوبری بهینه سایت

ناوبری به پیوندهای مختلف صفحات گفته می‌شود که بازدید کننده را از بخشی به بخش دیگر، بدون افت زمان منتقل می‌کند. هر چه ناوبری سایت بهینه‌تر و بهتر طراحی شود، مخاطبین و خزنده‌ی موتور جستجو امتیاز بیشتری به شما خواهند داد. برای بهینه کردن این بخش، مراحل مختلفی وجود دارد. اولین مرحله در طراحی و ساخت قالب سایت است. این قالب باید طوری طراحی شود که حتی دست وبمستر را برای تغییرات بعدی باز بگذارد.

در خیلی از مواقع هم شما با استفاد از ابزارک‌هایی که در قالب تعبیه شده است می‌توانید این بخش ناوبری را بهینه کنید. مثلاً همین دسته‌بندی موضوعی سایت خود یک نوع ناوبری بسیار خوب است که بازدید کننده با توجه به علاقه خود دسته‌ای را انتخاب می‌کند و شروع به خواندن مقالات همان بخش می‌نماید. در برخی اوقات هم این دسته‌بندی با برچسب‌ها مخلوط می‌شود و تولید فهرستی مستقل را سفارشی را می‌کند. این کار را هم می‌توانید با استفاده از فهرست‌های وردپرس از بخش نمایش قسمت مدیریت انجام دهید.

تاثیر خط ارتباطی صفحات مختلف که به BreadCrumb معروف است هم در ناوبری بهینه‌ی سایت بر کسی پوشیده نیست. طوری که حتی این خط ارتباطی در صفحات نتایج گوگل، در زیر هر عنوان مقاله به نمایش در می‌آید. این BreadCrumb که در پارسی به خرده نان ترجمه می‌شود، همان ساختار صفحات سایت است که در بالای صفحات سایت وبنولوژی هم مشاهده می‌کنید. در واقع این خط ارتباطی به عنوان یک راهنما برای بازدید کننده و حتی برای خزنده عمل می‌کند.

مقالات بهینه از نظر برچسب‌ها

این مورد بسیار مهم است که زمانی که یک مقاله را منتشر می‌کنید، به بهینه بودن اجزاء آن هم دقت کنید. این بخش از کنترل وردپرس خارج است؛ پس شما باید به آن توجه ویژه‌ای کنید. مثلاً از برچسب‌های عنوان‌گذاری مثل H1 و H2 به درستی استفاده کنید و تعداد آنها را رعایت کنید. همچنین به کلمات کلیدی و مهم هر مقاله حالت ضخیم و کج بدهید. البته هر کدام از این سبک نوشتاری از قواعد خاصی پیروی می‌کنند که به آنها اشاره خواهیم کرد. مثلاً کلمات علمی ممکن است Italic یا کج نوشته شوند.

این موضوع در یک یا چند بند خلاصه نمی‌شود و برای خود قوانین بسیار زیادی دارد. در اینجا تجربه هم به کمک وبلاگ‌نویس می‌آید و پس از مدتی به او می‌گوید که چطور و با چه سبکی یک نوشته را منتشر کند که حداکثر بازدید را از موتور جستجویی مثل گوگل بگیرد.

پیوندهای داخلی

پیوندهای داخلی همان لینک‌هایی هستند که شما به مقالات و صفحات دیگر سایت خود می‌دهید. این یعنی برای هر موضوعی که اشارتی به آن شده است، مبحث کاملی را در گذشته توضیح داده‌اید که خواننده را به آن ارجاع می‌دهید و از او می‌خواهید که بیشتر در سایت شما باشد که با بالا رفتن رتبه‌ی سایت شما همراه خواهد بود.

پس کلمات کلیدی که در مقاله‌ی حاضر دارید را به نوشته‌های مرتبط پیوند کنید که با ابزاری که در بخش ویرایش نوشته وردپرس وجود دارد کار شما بسیار ساده است. دقت کنید که افزونه‌هایی برای انجام این کار، یعنی ساخت ساختار پیوندهای داخلی، وجود دارد که معمولاً به نحو صحیح کار نخواهد کرد. پس بهترین کار این است که به صورت دستی و کاملاً هوشمندانه پیوندهای داخلی را ساختار دهید، که معمولاً از یک مقاله به مقاله‌ی دیگر است.

پیوندهای خارجی

پیوندهای خارجی برای ما از پیوندهای داخلی نمود بیشتری دارد. به همین دلیل هم هست که گفته می‌شود به سایت‌هایی که به آنها پیوند می‌دهید، دقت کنید، یا از سایت‌های با کیفیت لینک بگیرید. این به خاطر جابجا شدن رتبه و امتیاز صفحات بین یکدیگر با ساختار پیونددهی است.

امروزه وجود پیوند بیرون رونده از صفحات سایت شما به سایت‌هایی که حاوی مطالب مفید و کامل هستند، حکم یک امتیاز مثبت را برای آن دارد. البته به شرطی که با سایت و مطالب شما هماهنگ باشد. پیوندهای دو طرفه و تبادل لینک‌ها هم که منسوخ شده است که در بیشتر موارد با جریمه همراه است. حالا می‌توانیم درک کنیم که چرا بخش پیوندها از قسمت مدیریت وردپرس حذف شده است.

به همین ترتیب باید سعی شود که برای سایت پیوندهای با کیفیتی هم گرفت. این کار با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که معمولاً به دو دسته درست و غلط تقسیم می‌شود. روش درست آن متکی به نوشتن مقالات خوب و استثنایی است که سبب افزایش لینک به سایت شما می‌شود. اما روش غلط آن بر مبنای خرید بک‌لینک (Back Link) یا پیوند برگشتی است که به سایت شما اشاره دارد. هر چند که ممکن است که در کوتاه مدت جواب دهد، اما در بلند مدت ممکن است که جواب معکوس از آن ببینید. پس همین جا به شما توصیه می‌کنم زمان بگذارید و مطالب خوبی را در سایت یا وبلاگ خود منتشر کنید.

بهینه سازی عکس‌ها

عکس‌ها بخش بسیار مهمی از محتوای سایت شما هستند. به دلیل اینکه معمولاً موتور جستجو نمی‌تواند از محتوای آنها سر در بیاورد، این شمایید که باید با اضافه کردن چند مشخصه‌ی خاص، به آنها مشخصات بیشتری بدهید تا موتور جستجو و یا حتی بازدید کنندگان اطلاعات تکمیلی را از آنها کسب کنند.

زمانی که عکسی را به یک مقاله ملحق می‌کنید، بهتر است که مشخصات آن از قبیل نام و عنوان را با کلمات کلیدی مرتبط با عکس و مطلب پُر کنید. بدین صورت است که به راحتی و بدون صرف وقت اضافی حتی از عکس هم ورودی خواهید داشت. مباحث مرتبط با بهینه کردن عکس‌های سایت هم بسیار است که در بخش‌های دیگر به آنها پرداخته خواهد شد.

نظرات سایت

نظرات سایت شاید به دو طریق در جذب بازدید موثر باشد. اولین آن اینجا اعتماد و حس دوستی و ارتباط بیشتر با مخاطبین است که سبب پایدار شدن به سایت شما می‌شود. همین عامل به افزایش مراجعات یک بازدید کننده می‌انجامد که نشان دهنده‌ی بالا بودن کیفیت مباحث سایت شماست.

اما از طرف دیگر، زمانی که بخش نظرات سایت باز باشد، به این معنی است که شما به نظرات بازدیدکنندگان احترام می‌گذارید که گوگل یا دیگر موتورهای جستجو به همین عامل یک امتیاز مثبت می‌دهند. به علاوه به بروزرسانی سایت هم کمک می‌کند.

آمارگیر مناسب برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی

آمارگیرها کار وبمسترها را برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی بسیار ساده می‌کنند. شما همیشه باید در حال سبک و سنگین کردن اطلاعاتی باشید که مدام به حجم آن افزوده می‌شود. منظور همان بازدید کنندگانی هستند که با استفاده از کلمات کلیدی خاصی  وارد سایت شما شده‌اند و شما باید تجزیه خوبی روی آنها داشته باشید. بهتر است که در اولین قدم برای بهینه کردن سایت برای موتور جستجو، دسته کلمات کلیدی که قرار است روی آنها کار کنید را تعیین کنید، که این خود یک فرآیند پیچیده‌ای را شامل می‌شود. سپس مقالاتی که می‌دهید حول و حوش آن باشد و سپس با استفاده از کلماتی که موتور جستجو با آنها بازدید برای شما می‌آورد، نتیجه را کنترل کنید و همیشه در حال بهینه کردن باشید.

در کل کلمات کلیدی نقش بسیار مهمی را در سئوی سایت وردپرس بازی می‌کنند. شما باید مدام آنها را در نظر بگیرید و حتی مقالات‌تان را با کلمات کلیدی مناسب بهینه کنید، که آمارگیرهای مختلف می‌توانند به شما کمک شایان توجهی کنند.

صفحات ناموجود یا خطای 404

اگر نشانی‌ای از سایت شما را در نوار آدرس مرورگر وارد کنیم که صفحه‌ای برای آن وجود نداشته باشد، به اصطلاح خطای 404 رخ خواهد داد. این خطا معمولاً به دو علت رخ می‌دهد؛ اول این که سایت‌های دیگر یا در خود سایت شما، پیوندهای وجود داشته باشد که نشانی آنها اشتباه است ولی به سایت شما اشاره دارند. در اینجا چون صفحه‌ای برای عرضه وجود ندارد معمولاً این خطا برای بازدید کننده ظاهر می‌گردد. اما مورد دوم زمانی است که شما تغییراتی در محتوا و تنظیمات سایت داده‌اید که باعث شده است که یا یک مطلب حذف شود، و یا نشانی آن تغییر کند.

پس به هیچ عنوان سعی نکنید که یک مطلب را حذف کنید. همانطور که در بالا گفته شد، تغییر پیوند یکتا به منزله‌ی تغییر نشانی کل مقالات سایت است که نوعی از تنظیمات سایت است. پس این مورد هم می‌تواند سبب ایجاد خطای 404 شود که بسیار هم خطرناک است.

معمولاً اگر این خطا به روش اول که ذکر شد رخ داد، برای آن باید صفحه‌ی ویژه‌ای داشته باشیم که به کاربر در زمانی که با صفحات ناموجود مواجه شد، نمایش داده شود. حتماً تا به حال این صفحه را در سایت‌های مختلفی دیده‌اید. این صفحه را باید در قالب وردپرس تعبیه کنید که در بیشتر قالب‌ها وجود دارد و شما کار خاصی نباید انجام دهید. اما دقت کنید که در مقالاتی که می‌نویسید پیوند شکسته‌ای وجود نداشته باشد که به این صفحه برسند. چون از امتیاز SEO سایت شما کم خواهد شد.

  1. سلام دوست عزیز سایتت عالی هستش امیدوارم که موفق باشی 😛

  2. سلام سایت واقعاخیلی خوبی دارید

  3. سلام خسته نباسید مرسی از سایت باحال و جالبتان موفق باشید راستی در رابطه با سو seo هر مطلبی دوست داشتید لطفا برام ایمیل کنید مرسی و پایدار باشید

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!