هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

سرور لینوکس چیست؟

در مقالۀ قبلی راجع به اینکه اصلاً سرور چیست صحبت کردیم. اگر آن را مطالعه نکردید، شدیداً توصیه می‌کنم اول آن را بخوانید. با مطالعه مطلب قبلی الان دیگر حتماً می دانید که سرور لینوکس چیست. سرور لینوکس، سروری است که روی آن یکی از توزیع‌های سیستم عامل لینوکس نصب شده است. روی چنین سروری معمولاً نرم افزارهایی هم نصب هستند که سرویس‌هایی ارائه می‌دهند. مثلاً ممکن است نرم افزار Apache یا Nginx نصب باشد که به کسانی که صفحۀ وبی از روی سرور را درخواست می‌کنند ارائۀ خدمات می‌کند.

پس سرور لینوکس یک رایانه است که همیشه به شبکۀ اینترنت متصل است و حاوی نوع خاصی از سخت افزار و نرم افزار است. سرورها در مرکز داده نگهداری می‌شوند که این مراکز معمولاً اتاق‌هایی با نام اتاق سرور دارند که رایانه‌های سروری آنجا نگهداری می‌شوند. سرور لینوکس دارای سیستم عامل لینوکس است و معمولاً برای مدیریت آن ترجیح داده می‌شود که از خط فرمان استفاده شود. یعنی دستورات به صورت متنی به سرور ارسال شود.

سرور لینوکس چیست

سرور لینوکس چیست …

سرور لینوکس به دلیل ارزان قیمت بودن و همچنین سبک و باز متن بودن بیشتر نرم افزارهای مرتبط با آن، از محبوبیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل هم آموزش‌های کامل کار کردن و مدیریت سرور لینوکس را در این سایت خدمت شما تقدیم می‌کنم. چون به احتمال زیاد حتی شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید، به دنبال خرید یا مدیریت یک سرور لینوکس هستید که به دنبال منابع آموزشی آن می‌گردید.

سرور لینوکس از پایداری بالاتری نسبت به دیگر انواع سرورها برخوردار است. بیشتر سهم بازار را سرور لینوکس گرفته است. اما سرورهای ویندوز هم کاربران خاص خودش را دارد. کار کردن با سرور لینوکس، معمولاً توسط خط فرمان صورت می‌گیرند. البته همیشه به این معنا نیست. بلکه مثلاً با نصب کردن یک پنل مدیریتی سرور روی سرور لینوکسی خود، قادرید از محیط گرافیکی معمولاً از طریق مرورگر هم بهره ببرید. پس یک بحث دیگری هم باز خواهد شد که همان کار کردن با پنل‌های مدیریتی و یا حتی پنل‌های هاستینگ سرورهای لینوکس است.

این پنل‌ها به دو دستۀ پولی و رایگان تقسیم می‌شوند. مثلاً Cpanel، که احتمالاً با آن آشنا هستید، یک پنل مدیریت سرور لینوکس است که برای استفاده از آن باید ماهیانه مبلغی را پرداخت کنید. اگر خواسته باشید فضای میزبانی بفروشید، مجبورید چنین پنلی را خریداری کنید. چرا که بیشتر پنل‌های رایگان امکان خدمات دهی به مشریان آن هم در سطح وسیع و با کیفیت پنل‌های پولی را ندارند. مخاطب ما در اینجا، کسانی هستند که خواستار خرید سرور، حالا چه سرور اختصاصی و چه مجازی هستند. نه کسانی که به عنوان یک طراح سایت ساده یا وبلاگ نویس به دنبال هاست یا فضای میزبانی می‌گردند. پس قاطی نکنید! سایت وبنولوژی مباحث گسترده‌ای را پوشش می‌دهد که بسته به هدف خواننده برخی مفاهیم برای افراد مختلف فرق می‌کند.

ما سرور لینوکس را برای میزبانی سایت یا سایت‌های خود می‌خواهیم. بر همین اساس با توجه به میزان بازدید سایت‌ها، باید از منابع سخت افزاری و حتی نرم افزاری خاص همان نیاز استفاده شود. آموزش‌هایی هم که در سایت وبنولوژی داده می‌شود، برای مدیریتِ سرورِ وب است. یعنی سروری که روی آن سایت میزبانی می‌شود.

سرور لینوکس نیاز به مدیریت دارد. مثل هاست نیست که بخرید و روی آن یک سیستم مدیریت محتوا نصب کنید و اگر هم تا یک هفته یا یک ماه به آن سر نزنید، مشکلی برایش پیش نیاید! بلکه مدام باید رصد و اصطلاحاً مانیتورینگ شود که مبادا با مشکلی روبرو گردد. چون اگر با مشکلی مواجه شود، کل سایت‌های روی آن از دسترس خارج خواهند شد. حتی ممکن است خدایی نکرده، برای همیشه اطلاعات روی آن را از دست بدهید!

با این تعاریف اگر خواسته باشید با سرور لینوکس کار کنید، که این کار حتی می‌تواند یک شغل برای یک فرد حساب شود، اول باید نحوۀ مدیریت سرور لینوکس را یاد بگیرید. از مباحث اولیه آموزش را شروع کنید و به سراغ مباحث پیشرفته‌تر بروید. در اوایل کار این امکان وجود دارد که اندکی اذیت شوید. اما نگران نباشید؛ با راه حل‌هایی که خدمت شما عرض خواهم کرد، به راحتی قادرید یک مدیر حرفه‌ای سرور لینوکس شوید. با آموزش‌های بعدی ما همراه باشید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!