هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

عملیات متداول در Notepad++

هر برنامه ویرایشگر متن از یک سری عملیات ساده و متداولی مانند کپی و چسباندن پشتیبانی می کند. در Notepad++ هم شما می توانید از این عملیات برای پیش بردن کار خود استفاده کنید. این عملیات را می توانید به شیوه ای مشابه در برنامه های دیگر هم پیدا کنید، مثلا اگر با نرم افزار Word هم کار کرده باشید غیر ممکن است با این نوع از عملیات ها روبرو نشده باشید.

عملیات متداول Notepad++ را که بیشتر برای ویرایش کاربرد دارند را شما می توانید در منوی Edit پیدا کنید. در اینجا باید دستور مورد نظر را انتخاب کنید. ولی در بیشتر مواقع دستورات پرکاربرد آنها در نوار ابزار بالای پنجره نرم افزار قرار دارد که کار شما را در دستیابی به آنها راحت تر می کند، هر چند از این راحت تر هم وجود دارد، یعنی با استفاده از فهرست های زمینه که با راست کلیک بروی زمینه صفحه کاری برای شما یک فهرست باز شده و این عملیات را می توانید از آنجا هم انجام دهید. در کل برای انجام یک کار شاید چندین راه وجود داشته باشد که شما می توانید بسته به راحتی خود از یکی از آنها استفاده کنید.

این عملیات پرکاربرد شامل ۵ دستور مهم به نام های زیر هستند که توضیحی کوتاه در مورد هر کدام داده شده است.

برش، Cut (برش متن Cut): این دستور یک قطعه کد را برش می دهد و در حافظه موقت رایانه برای چسباندن آن در مکانی دیگر ذخیره می کند.

کپی، Copy (کپی متن Copy): اگر خواسته باشید قسمتی از متن یا کد را کپی کنید باید از این دستور استفاده کنید که در نوار ابزار افقی بالای Notepad++ موجود است. فرق کپی با برش در حذف قطعه کد بعد از برش است، در حالی که پس از کپی همچنان کد اولیه شما دست نخورده است.

چسباندن، Paste (چسباندن متن paste): این دستور مکمل دستور کپی و برش است، بدین معنی که اگر شما قطعه ای از کد را برش یا کپی کردید، حال باید آن را در جایی بچسبانید که برای این کار باید از این دستور استفاده کنید.

برگردان، Undo (برگرداندن آخرین فعالیت  undo): با این دستور کار شما به یک مرحله قبل تر بر خواهد گشت. یعنی مثلاً اگر شما یک متن را در جایی چسباندید و خواستید که برنامه به یک مرحله قبل تر برگردد باید از این دستور استفاده کنید.

روگردان، Redo (روگردان به حالت اولیه redo): این دستور دقیقاً مکمل قبلی است، یعنی اگر شما برنامه را به یک مرحله قبل برگرداندید، با Redo می توانید دوباره به وضعیت حال تعییر حالت دهید.

در زمینه این چنین دستورات در این برنامه راه حل های پیشرفته تری وجود دارد که در نوشته های دیگر توضیح داده شده، مانند کپی کردن یک خط بدون انتخاب کردن آن.

اگر در زمینه رایانه مبتدی هستید، این اطلاعاتی که در این نوشته تقدیم شما شد، برایتان بسیار مفید خواهد بود. چون این عملیات پایه هر برنامه رایانه ای است. یک پرونده در برنامه Notepad++ باز کنید و شروع به کار با این دستورات کنید تا با کارکرد هر کدام بیشتر آشنا شوید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!