هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

چاپ سند کدها در Notepad++

در برنامه هایی که با متن سرو کار دارند، امکان چاپ کردن در آن نهفته شده است. در نرم افزار Notepad++ هم شما می توانید از کار نهایی خود یک خروجی چاپی بگیرید و از آن استفاده کنید. ولی در کل کمتر پیش می آید شما بخواهید از کدهای خود یک خروجی چاپی داشته باشید. بر همین اساس توضیحات بیشتر در این نوشته را بر مبنای تنظیمات بخش Preference قسمت مربوط به چاپ می گذارم، که اختیاراتی را به هنگام چاپ کردن به شما می دهد.

در نرم افزار Notepad++ دقیقاً مانند بیشتر برنامه های رایانه ای، از فهرست File و انتخاب دستور Print به راحتی می توانید دستور چاپ سند متنی را صادر کنید. ولی در این فهرست دو گزینه به نام های Print و Print now وجود دارد. اگر اولی را انتخاب کنید، برای شما پنجره ای باز می شود که بایستی تنظیمات سند خروجی و چاپگر را تعیین کنید. ولی اگر Print now را برگزیند، از تنظیماتی که قبلاً استفاده کردید، استفاده می شود و دیگر نیازی به انجام دوباره آن تنظیمات نیست. پس سریعتر کار چاپ شما انجام می شود.

اما این دستور در نوار ابزار بالای برنامه هم موجود است که به صورت یک نماد (چاپگر) نشان داده شده است. با کلیک بروی آن، عمل Print now انجام می شود. یعنی با تنظیمات قبلی، سند شما چاپ می گردد. کلید میانبر چاپ کردن اسناد مانند بیشتر برنامه های ویندوز، Ctrl+P است که پنجره print باز می شود.

چاپ سند در Notepad++ تنظیماتی هم در پنجره Preference برنامه دارد، که برای آشنایی با آنها اول تصویر زیر را یک نگاهی بیاندازید، تا خودتان شمایلی از کار دستتان بیاید.

تنظیمات چاپ preference notepad++

تنظیمات چاپ در preference برنامه Notepad++

برای باز کردن این پنجره مسیر Settings > Preference را بروید، و سربرگ Print را برگزینید. اولین مورد از این پنجره که قصد توضیح دادنش را دارم، گزینه Print Line number در بالا سمت چپ است. اگر این گزینه تیک بخورد، شماره خطوط هم در کنار کدها چاپ می شود.

و اما قسمت Colour Options رنگ پس زمینه سند هنگام چاپ را تعیین می کند. اگر اولین گزینه یعنی WYSISYG فعال باشد، همانطوری که سند را مشاهده می کنید، در انتها چاپ می گردد. گزینه Invert رنگ پس زمینه را برعکس می کند، یعنی قسمت های سفید را سیاه، بخش های سیاه را سفید می کند. اگر Black and white انتخاب باشد، پس زمینه سیاه و سفید و اگر No background color را برگزینید، هیچ رنگی به پس زمینه کدهای شما برای چاپ اعمال نمی شود.

در سمت چپ پایین، زیر قسمت قبلی شما باید حاشیه خالی سند چاپی را تعیین کنید. برای مثال اگر می خواهید از بالای کاغذ ۱۰ میلی متر فضای خالی وجود داشته باشد، باید در بخش Top عدد ۱۰ را وارد کنید برای بقیه قسمت ها هم اعداد دلخواه را وارد کنید، دقت کنید که واحد این اعداد میلی متر (mm) است.

در بخش سمت راست، یک جعبه بزرگ به نام Header and Footer قرار دارد متن هایی که قرار است در بخش سرصفحه و یا پاصفحه سند ما چاپ شود را کنترل می کند. این بخش شامل دو قسمت Header و Footer است که در شکل با رنگ صورتی مشخص شده است. هر کدام از آنها حاوی سه جعبه هستند که شما باید بسته به اینکه می خواهید مقادیر شما در چپ، میانه و یا راست صفحه واقع شوند، گزینه مربوطه را پر کنید. برای پر کردن آنها هم چشمکزن را در جعبه مستقر کرده و از فهرست کشویی Variable مقداری را که مد نظر شماست انتخاب کنید و بروی گزینه Add کلیک کنید. با اینکار متغیر هایی که قرار است، مقادیر اصلی را وارد سند چاپی ما کنند ظاهر می شوند. مقادیری که گفته می شود، به عنوان مثال تاریخ و ساعت چاپ، و یا نام سند است. در اصل از این بخش برای پر کردن سرصفحه و یا پاصفحه با اطلاعات مورد نظر خود استفاده کنید.

و در نهایت بروی دکمه Close کلیک کنید تا کار تنظیمات سند برای چاپ تمام شود و از این به بعد می توانید با این تنظیمات اسناد بعدی را هم چاپ کنید.

  1. با سلام و تشکر از آموزشهای شما برای برنامه notepad که واقعا بهش نیاز داشتم.
    این تنظیماتی که آموزش دادین فقط برای چاپ کدهای برنامه نویسی هست یا تنظیمات چاپ، عمومیه و هم کدها و هم متون معمولی رو شامل میشه؟

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!