هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

یافتن IP سرور لینوکس

با قسمت ۷۱ام از مجموعه آموزشی مدیریت سرور لینوکس از صفر در خدمت شما هستم. در این مرحله هم به یکی از پیش نیازهای آموزشی برای مدیریت سرور لینوکس اشاره خواهم کرد که یافتن IP سرور لینوکس از دید یک مدیر سرور است. همانطور که می دانید سروری که شما تهیه می کنید (حالا چه مجازی و چه اختصاصی) دارای یک IP اصلی است. از این IP برای اتصال به شبکۀ جهانی اینترنت استفاده می شود که همانا اگر این IP هم نباشد، حتماً سرور شما روشن خواهد شد. اما حتی خود شما هم قادر به اتصال به آن نیستید.

یافتن IP سرور لینوکس

یافتن IP سرور لینوکس

در کنار IP اصلی، سرور لینوکس شما می تواند IP های دیگری هم داشته باشد. کار تشخیص ساختار IP های سرور از دانسته های اساسی یک مدیر سرور است. این کار را ما می توانیم با مجموعه ای از دستورات انجام دهیم که دستور ifconfig اصلی ترین دستور برای پی بردن به تنظیمات سخت افزار رابط شبکه، از جمله یافتن IP است.

حالا به فرض اینکه در حال حاضر شما یک سرور مجازی دارید، می خواهیم از دو روش کاملاً متفاوت IP سرور خود را تشخیص دهیم. یکی از این روش ها استفاده از همان دستور ifconfig است. روش دیگر پرس و جو از یک سرور دیگر برای پی بردن به IP سرور است.

یافتن IP سرور لینوکس از درون سرور

ما می توانیم وارد محیط خط فرمان سرور لینوکس شده و از دستور زیر استفاده کنیم تا به طور شسته رُفته آی پیِ سرور را دریافت کنیم:

/sbin/ifconfig |grep -B1 "inet addr" |awk '{ if ( $1 == "inet" ) { print $2 } else if ( $2 == "Link" ) { printf "%s:" ,$1 } }' |awk -F: '{ print $1 ": " $3 }'

نتیجۀ دستور بالا روی سرور بنده این خواهد بود:

eth0: 10.0.2.15
lo: 127.0.0.1

eth0 نام همان رابط یا سخت افزار شبکه است که روبروی آن IP مورد نظرش را درج کرده است. خب این باید همان IP سرور شما باشد. البته نام سخت افزار شبکه شاید برای شما دقیقاً eth0 نباشد. بسته به مجازی ساز و یا تعداد رابط های شبکه فرق می کند.

البته قابل ذکر است که با زدن دستور ifconfig بدون هیچ گونه مشخصۀ دیگری هم قادرید IP سرور خودتان را دریافت کنید. البته خط های نتیجۀ این دستور بیشتر خواهد بود و موارد دیگری هم در کنار IP از رابط شبکه به شما نمایش داده خواهند شد.

یافتن IP سرور لینوکس از بیرون سرور

حالا اگر ما خواسته باشیم از یک رایانۀ دیگر استفاده کنیم تا IP سرور خودمان را کشف کنیم، باید از دستور curl استفاده کنیم. پس حتماً باید بستۀ نرم افزاری curl روی سرور شما نصب شده باشد. برای نصب کردن آن از دستور زیر استفاده کنید:

yum install -y curl

پس از آن دستور زیر را بزنید تا IP را با استفاده از سرور checkip.dyndns.org کشف کنیم. این سایت کارش نشان دادن IP تان است.

curl -s checkip.dyndns.org | sed -e 's/.*Current IP Address: //' -e 's/< .*$//'

راجع به دستور curl در آموزش های گذشته اندکی توضیح داده شد. این بستۀ نرم افزاری برای ارسال و دریافت درخواست ها بر اساس پروتکل های معروف اینترنتی مثل http، ftp و … کاربرد دارد. در اصل ما از آن می توانیم به عنوان یک مرورگر اینترنتی هم روی سرور خود استفاده کنیم؛ چون از http و https پشتیبانی می کند.

با زدن دستور بالا نتیجۀ زیر به صورت تمیز نشان داده خواهد شد:

۸۳.۱۲۲.۶۲.۸۰</body></html>

به </body></html> آن کاری نخواهیم داشت که اضافی است! اما ۸۳.۱۲۲.۶۲.۸۰ همان IP است که ما به دنبالش هستیم. در اصل مثل این می ماند که نشانی checkip.dyndns.org را درون مرورگر خود باز می کنیم تا IP رایانۀ ما را نشان دهد. البته روی سرور لینوکس.

پس به این ترتیب ما توانستیم با استفاده از دو روش تقریباً متفاوت یافتن IP سرور لینوکس را تجربه کنیم. در خیلی از مواقع مثل پیکربندیِ دیگر بخش های سرور نیاز داریم که از IP سرور خود آگاه باشیم. با قسمت های بعدی آموزش پیکربندی سرور لینوکس همراه با وبنولوژی باشید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!