هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

تغییر رمز عبور ورود به سرور لینوکس

رمز عبور قوی، اولین سد امنیتی در برابر تهدیدات محسوب می‌شود. اینکه شما شدیدترین سیاست‌های امنیتی را اعمال کنید، اما از انتخاب یک رمز عبور قوی و یا تغییر دوره‌ای آن غافل شوید، هیچ فایده‌ای ندارد. در این مقاله به شما آموزش خواهم داد که چطور رمز عبور خود، به عنوان مدیر کل سیستم (root) و همچنین دیگر کاربران و گروه‌های کاربری سرور لینوکس را تغییر دهید.

دستوری که به طور خاص برای مدیریت رمزهای عبور کاربرد دارد، passwd می‌باشد. در آموزش‌های قبلی راجع به اولین کارها برای پیکربندی سرور لینوکس صحبت کردیم که یکی از آنها همین تغییر رمز عبور ورود به سرور لینوکس بود. حالا در اینجا موضوع را بازتر خواهم کرد.

تغییر رمز عبور کاربر فعلی

اگر شما همینک با حساب ریشه یا حسابی دیگر وارد سرور شده باشید، با زدن دستور passwd به سادگی می‌توانید مراحل تغییر رمز عبور را طی کنید. فرقی نمی‌کند که شما چه نوع دسترسی دارید. با این دستور فقط رمز عبور خودتان را می‌توانید عوض کنید.

تغییر رمز عبور ورود به سرور لینوکس

تغییر رمز عبور ورود به سرور لینوکس

پس از زدن این دستور، سیستم از شما رمز فعلی ورود به حساب شما را می‌خواهد که باید آن را وارد نمایید. پس از آن دو بار شما باید رمز جدید را وارد کنید و در هر بار Enter را بزنید. دقت داشته باشید که در وارد کردن رمز عبور در لینوکس شما هیچ چیزی را مشاهده نمی‌کنید. اما مطمئن باشید رمز شما وارد خواهد شد. در مواقعی که رمز جدید با رمز فعلیِ شما یکی است یا تشابه زیادی دارد، سیستم به شما خطا داده و اجازۀ تغییر رمز را نمی‌دهد. رمز جدید شما باید کاملاً با یکی قبلی تفاوت داشته باشد.

نکات انتخاب رمز عبور

برای تعیین رمز عبور باید به این نکات توحه کنید. اول از همه رمزی را انتخاب کنید که بسیار پیچیده باشد. اگر سرور شما محیط آزمایشی نیست، حتماً از انتخاب رمزهای ساده خودداری کنید. رمزی که انتخاب می‌کنید باید بیش از ۶ نویسه داشته باشد و شامل نویسه‌های زیر باشد. در هنگام وارد کردن رمز به زبان صفحه کلید هم توجه داشته باشید.

  • حروف الفبای انگلیسی کوچک
  • حروف الفبای انگلیسی بزرگ
  • اعداد ۰ تا ۹
  • علائم خاص مثل $%#&^

تغییر رمز عبور دیگر حساب های کاربری

اگر با حساب ریشه یا root وارد سرور شده باشید، به عنوان مدیر سرور قادر به تغییر رمز عبور دیگر کاربران سیستم هم هستید. مثلاً فرض می‌کنیم کاربری رمز عبور خود را فراموش کرده و از شما درخواست بازیابی رمز عبور خود را می‌کند. برای این منظور از همان دستور passwd باید استفاده کنید، البته به همراه نام کاربری کاربر مورد نظر:

passwd user-name

شما باید به جای user-name نام کاربری کاربر مورد نظر را وارد نمایید و بقیۀ مراحل را مثل تغییر رمز عبور حساب کاربریِ خود پی بگیرید.

تغییر رمز عبور گروه کاربری در لینوکس

همانطور که احتمالاً مستحضر هستید، لینوکس به عنوان یک سیستم عامل چند کاربره و همچنین امکان گروه بندی کاربران، امکان تخصیص منابع سیستم را به افراد زیادی می‌دهد. شما برای گروه‌های کاربری هم قادر به تعیین رمز عبور هستید که باز هم باید از دستور passwd البته به همراه مشخصۀ -g استفاده کنید. به مثال زیر دقت کنید:

passwd -g group-name

باید به جای group-name نام گروه کاربری را وارد نمایید. اگر از مشخصۀ -r هم در کنار -g استفاده کنید، رمز عبور فعلی گروه حذف خواهد شد. با این کار گروه می‌توانند به تمامی اعضاء دسترسی داشته باشد.

نکته: اگر همینک با حسابی به غیر از کاربر ریشه وارد سرور شدید، باید با دستور sudo در ابتدای دستور passwd یا دستور su اقدام به تغییر حساب خود به کاربر ریشه کنید تا بتوانید رمز عبور کاربر ریشه یا دیگر کاربران سیستم را تغییر دهید.

  1. ممنوننننن کارم راه افتادددد 😛 😛 😛 😆

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!