هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

تغییر قالب سایت از نظر سئو

اگر از CMS برای ساخت سایت یا وبلاگ خود استفاده کرده باشید، تغییر قالب کار بسیار ساده‌ای باید به نظر برسد که همین طور هم هست. اما این تغییر قابل باید با در نظر گرفتن عوامل زیادی انجام گیرد. اینکه اصلاً هدف اولیۀ شما از تغییر قالب سایت خود چیست. احتمالاً از ظاهر فعلی سایت خود خسته شدید و احساس می‌کنید مخاطبان سایت شما هم همین احساس را دارند. یا اینکه با رشد فناوری طراحی صفحات وب، احساس می‌کنید باید از یک قالب بهتر استفاده کنید. اینها همه دلایل تغییر قالب سابت است. اما یکی از دغدغه‌های مهم برای این امر، تغییر قالب سایت از نظر سئو است که توجه کسانی که نسبت به گرفتن بازدید سایت خود از موتورهای جستجو حساس هستند را به خود جلب خواهد کرد.

تغییر قالب سایت از نظر سئو

تغییر قالب سایت از نظر سئو

ما دو نوع تغییر در قالب سایت خود داریم؛ نوع اول تغییرات جزئی است که مثلاً ممکن است خواسته باشیم طول و یا عرض یک عنصر را کم یا زیاد کنیم. یا اینکه رنگ قسمتی از عناصر صفحه را عوض می‌کنیم. این تغییرات معمولاً از طریق CSS و JavaScript قابل انجام است. این تغییرات اگر در جهت مثبت و افزایش کیفیت تجربۀ کاربریِ بازدید کنندگان باشد، با افزایش رتبۀ سایت مواجه خواهد شد. البته شاید موتورهای جستجو به طور مستقیم متوجه مثبت یا منفی بودن چنین تغییراتی نشوند. اما با بازخوردی که از کاربران سایت می‌گیرند، حتماً این تغییرات را بررسی می‌کنند.

اما نوع دوم تغییرات ظاهر سایت، تغییر در قالب سایت است که به طور یکجا کدهای کل سایت دستخوش تغییر قرار می‌گیرند. در این مورد هم موتور جستجو به بازخوردی که از عملکرد بازدید کنندگان سایت دریافت می‌کند و می‌تواند آنها را با بازخوردهای قبلی مقایسه کند، بی توجه نیست. البته خود الگوریتم موتور جستجو هم شاخص‌هایی دارد که اگر قالبی که تعویض کردید، آن شاخص‌ها را داشت و تغییر مثبت در نظر گرفته شود، حتماً باعث افزایش رتبۀ سایت شما خواهد شد.

در تغییر قالب سایت از نظر سئو اگر قابلیت این وجود داشته باشد که بتوانید کم کم قالب قسمت‌های مختلف سایت را عوض کنید، حتماً چنین کار را انجام دهید. چرا که اثرات سوء تغییر قالب تا حد امکان کمتر می‌‌‌‌‌‌شود.

به طور کلی اگر موتور جستجو، بلاخص گوگل متوجه تغییر مثبتی در قالب سایت شما شود، حتماً امتیاز مثبتی را برای سایت شما در نظر خواهد گرفت. مثلاً فرض می‌کنیم قالب قبلی شما واکنشگرا نبوده و الان با تغییر قالب سایت خود، سایت شما برای بازدید کنندگان حالت واکنشگرا پیدا کرده است. اینکه گوگل چطور متوجه این موضوع خواهد شد، عوامل زیادی دخیل هستند. اما مهم این است که حتماً متوجه خواهد شد. پس تغییرات مثبت در تغییر قالب سایت نه تنها بد نیست، بلکه یک نوع پیشرفت هم محسوب می‌شود. البته این خود نباید بهانه‌ای باشد که هر هفته قالب سایت را تغییر دهیم!

پس لرزه‌ها پس از تغییر قالب سایت از نظر سئو

پس از اینکه قالب سایت را تعویض کردید، ممکن است چندان بازدید شما کم نشود. اما به احتمال قوی روی فهرست شدن نوشته‌های جدیدِ سایت تاثیر گذار خواهد بود. شاید تا مدتی مثلاً یک هفته یا بیشتر صفحات جدید سایت در گوگل Index نشود که این خود طبیعی است. البته باید رفتار گوگل در طی زمان‌های مختلف هم بررسی شود. شاید در آینده نوع پس لرزه فرق کند. اما باز هم مهم این است که حتماً شامل پس لرزه خواهد بود.

پس به طور کلی، اگر تغییر قالب سایت نوعی پیشرفت در سایت شما محسوب شود، این می‌تواند تغییری خوب قلمداد شود. البته پس از این کار ممکن است تبعاتی گریبان سایت شما را بگیرد که پس از گذشت دوران پس لرزه، خواهید دید این تبعات کاملاً جبران خواهد شد. به شرطی که سعی در زنده نگه داشتن سایت خود را محتوای جذاب کنید.

  1. باسلام… من قالب های مثل شما یا سایتdownloadha.comیا par30dl.comرو میخواستم تهیه کنم زیرا هر چه در گوگل سرچ کردم قالب های جالبی نبود سا تبلیغاتی بود یعنس اولش عکس ماشین و موبایل و غیره زده بود یا انگلیسی بود این قالب های سایت هایی که نام بردم را از کجا باید تهیه کنم؟
    من قالب های مثل یایت شما و downloadha.conوpar30dl.comرا از کجا باید تهیه کنم زیر بقیه قالب های سایت به دلایلی جالب نبود

    • قالب‌های این گونه سایت‌ها به طور اختصاصی نوشته شده است. قالب‌های رایگان موجود توی نت هم هر کدوم مشکلاتی دارند که حداقل اینه که نیازهای هر کاربری رو برطرف نمیکنه. مگر اینکه بدید شخصی براتون سفارشی سازی کنه. یا هم اینکه سفارش طراحی یک قالب رو از صفر بدید. که هزینش میره بالا!

  2. سلام آیا راهی داره یا با ورد پرس میشه اول سایت رو مثل سایتwww.farsroid.comکرد؟

  3. امیر بلوریان

    سلام
    خسته نباشید
    بابت موضوع خوبتون ممنون
    فقط یه سوال
    اعمال تغییراتی در نحوه آدرس دهی صفحات، یا تغییراتی در قالب یا حتی تغییر CMS سایت که منجر به تغییرات اساسی تر در کد صفحات، تنظیمات آدرس دهی و … می شود، چه تاثیراتی بر سئو دارد

    چه توصیه ها و راهکاری هست که مثلا از جوملا به وردپرس تغییر دهیم (با فرض اینکه اصول طراحی قالب جدید مثبت باشد) اما دچار کاهش رنک و ایندکس نشویم؟

    • سلام؛ تغییرات کلی توی سایت اصلاً توصیه نمیشه. چون اون قدر به سایت ضربه می زنه که بعضاً غیر قابل جبرانه!
      اما باز هم اگر چارۀ دیگه ای نیست، باید تا جایی که میشه طبق اصول سئو کار بشه. مثلاً نشونی های قدیمی صفحۀ رو بشه یک کاری کرد به نشونی های جدیدشون Redirect بشن.

  4. سلام من سایتی دارم که از یک سی ام اس ساده اما کاربری و مورد استفاده کارم هست که تنها یک قالب داره دارم استفاده میکنم و جدیدا دامین دیگری گرفتم که این سی ام اس را روی اون دامین هم کپی کردم و تمام موارد از این سایت به سایت جدید هم کپی کردم چونکنه میخواستم از سایتم که به این روش درامدی داشتم برای دوستم هم یک سایت مثل خودم راه اندازی کنم اما الان بعد از یک ماه رتبه سایت من در الکسا بسیار کاهش یافته و با سئو منفی روبرو شده ، احتمال ۹۹% فکر میکنم بخاطر این باشه که گوگل هر دو سایت را یکی دونسته با یک محتوا اما من میخوام هر دو با یک قالب و با یک سیستم اما به صورت جداگانه و مستقل فعالیت کنه که سئو منفی هم نگیره ، الان سوال اینجاست که من باید چه اقدامی علاوه بر ایجاد محتوا در ادرس وبلاگ سایت جدید داشته باشم که از سئو سایت اول رتبه ای کاهش داده نشه و هر کدام مستقل افزایش رتبه داشته باشن !؟
    کجای قالب یا سی ام اس باید تغییر کنه که گوگل متوجه بشه این دو تا سایت یکی نیستند و مستقل هستند ؟ من تنها عنوان ها را تغییر دادم !

    • سلام؛ باید محتویات صفحات سایت اول با دوم تفاوت داشته باشه. اگه هر دو دقیقاً در ظاهر و محتوا شبیه به همدیگه باشن، این برای سایت اصلاً خوب نیست.
      سایت اول و دوم رو به صورت جداگانه به روز کنید. با مطالب و محتوای متفاوت.

      • خب پس یعنی الان نیازی نیست در کد نویسی قالب بین دو سایت تغییری ایجاد کنم ؟ فقط محتوا و تصاویر تغییر کنند کافی هست یا باید سی اس اس ها و کد های دیگه تغییر کنه ؟

  5. سلام سایت من الان رو جوملا هستش و میخوام اونو کلا بردارم و یه سایت با وردپرس راه اندازی کنم الان سایت جوملایی من ایندکس شده اس و اگر بخوام اونو تغییر بدم به وردپرس تمامی این ایندکس ها از بین میره آیا؟ چون سایت جوملایی از لحاظ سئو اصن قوی نیست ولی سایتی که با وردپرس طراحی کردم قوی تره آیا این تغییر اساسی مشکلی به وجود نمیاره از لحاظ محبوبیت ؟؟و سئو و ایندکس گوگل؟
    کلا هرچی رو هاست هستش رو میخوام پاک و کلا یه سایت جدید رو بارگزاری کنم؟

    • سلام؛ این تغییر قطعاً تاثیر سوء خودش رو داره. ولی باید با تدبیر تا جایی که میشه ایرادات کار رو کم کرد. مثلاً باید از یک روشی استفاده کنید که تمامی نشانی ها تا حد امکان عوض نشود. یا اگه عوض شدند با ارجاع ۳۰۱ به همون صفحه توی سایت جدید ارجاع داده بشن.
      اگر تعداد پست ها توی سایت تون کم باشه که راحت میشه این کار رو انجام داد.

  6. سلام وقت بخیر ممنون از سایت خوبتون
    من میخواستم قالب اصلی سایتم رو بکنم برگه فروشگاه یا حتی در وردپرسی جدا و لینک هاش از بین نره
    و قالبی با وردپرس جدید در هاست بیارم جای ادرس اصلی
    asri-no.ir
    درواقع قالب قدیم بشه لینک فروشگاه
    و قالب جدید در وردپرسی جدید (بدلیل آسان نصب) بشود ادرس اصلی یا همون صفحه اصلی
    لطفا راهنمایی کنید
    تشکر فراوان

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!