هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

سرور مجازی چیست ؟

تا اینجای کار حتماً می‌دانید که سرور چیست و شاید خواسته باشید بدانید که سرور مجازی چیست و چه کاری می‌کند. سرور مجازی هم یک نوع سرور است که شما می‌توانید از آن برای برپاسازی سایت‌ها روی آن استفاده کنید. اما یک اختلافات کوچکی دارد که آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

سرور مجازی چیست

سرور مجازی

به یک سرور کامل که از سرورهای دیگر به طور کامل جداست، سرور اختصاصی گفته می‌شود. این گونه سرورها در مرکز داده درون کیس‌های جداگانه قرار می‌گیرند و مدیریت هر کدام از دیگری جداست. حالا اگر خواسته باشیم به مفهوم سرور مجازی برسیم، باید بگویم که اگر ما یک سرور اختصاصی را با استفاده از نرم افزارهای مجازی ساز به قطعات مختلفی تقسیم کنیم، که هر کدام از این قطعات به صورت کاملاً جداگانه مدیریت شوند، به هر کدام از این قطعات یک ماشین مجازی گفته می‌شود. پس ساخت یک سرور مجازی به صورت نرم افزاری انجام می‌پذیرد.

به عبارت دیگر برای اینکه روی یک رایانۀ سرور، چندین سرور دیگر داشته باشیم، باید از نرم افزارهای مجازی ساز استفاده کنیم که هر کدام از این سرورها، یک سرور مجازی نام دارند. کار کردن با سرور مجازی تقریباً شبیه به یک سرور اختصاصی است. یعنی شما باید روی آن سیستم عامل نصب کنید و نرم افزارهای مورد نیاز خود را روی آن نصب کنید و آنها را پیکربندی نمایید. اما قیمت سرور اختصاصی را ندارد؛ یعنی بسیار ارزان‌تر از سرور اختصاصی است.

پس برای خیلی از کسانی که سایت‌های با درآمد بالایی ندارند، استفاده از سرورهای مجازی مقرون به صرفه‌تر است و حتی باعث می‌شود کار کردن با سرور اختصاصی را هم بیاموزند. یعنی در این محیط مجازی می‌توانند تمام دستوراتی که روی سرور اختصاصی قابلیت اجرا دارند را اجرا کنند. حتی روی خود سرور مجازی هم می‌توان باز دوباره یک مجازی ساز دیگر نصب کرد و همان را تبدیل به چند سرور مجازی دیگر کرد. که برای این کار، منابع سخت افزار حتماً و حتماً باید قدرت کافی را داشته باشند. البته این کار عقلانی نیست.

به هر حال سرور مجازی یک گام بالاتر از میزبان‌های اشتراکی است. می‌دانید که میزبان‌های اشتراکی یا هاست‌های اشتراکی به این صورت است که روی یک سرور ده‌ها و گاهی اوقات صدها سایت میزبانی می‌شود که این کار را با استفاده از پنل‌هایی مثل Cpanel و DirectAdmin انجام می‌دهند. این موضوع نشان از بی‌کیفیت بودن هاست نیست. بلکه برای کاهش هزینه‌ها و استفادۀ صحیح از تمامی منابع سخت افزاری سرور باید چنین کاری صورت گیرد.

روی سرور مجازی هم باید سیستم عامل نصب کنید. یعنی دقیقاً مثل یک سرور اختصاصی است. البته بسته به اینکه فروشندۀ سرور از چه مجازی سازی استفاده کرده باشد، کیفیت سرور مجازی متفاوت خواهد بود. برای این موضوع هم یک مقالۀ کامل خواهم نوشت که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

به هر حال سرور مجازی برای سایت‌هایی خوب است که به بازدید قابل توجهی رسیدند و شما دوست دارید سایت‌های خود را برای افزایش کیفیت، روی سرور مجازی میزبانی کنید. البته این کار نیاز به دانش مدیریت سرور دارد که اگر دوست دارید این دانش را بیاموزید، با دسته مقالات آموزش مدیریت سرور وبنولوژی می‌توانید همراه باشید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!