هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

نکات مهم برای خرید هاست

در توضیحاتی که در مقالۀ قبلی با موضوع هاست چیست خدمت شما دادم، الان حتماً می‌دانید که هاست چه کاربردی دارد و حتماً می‌دانید که ما از معادل فضای میزبانی هم به جای هاست استفاده می‌کنیم. این فضا علاوه بر داشتن یک محیط صرف برای قرار دادن فایل‌های سایت‌مان، دارای امکانات دیگری هم هست که به مدیریت سایت کمک می‌کند. مثلاً هاستی که شما خریداری می‌کنید شامل ایمیل، حساب FTP، ضد ویروس، پایگاه داده، وب سرور و … می‌باشد. اما اگر قصد خرید هاست را دارید، به شما پیشنهاد خواندن این نوشته تا آخرش را می‌کنم.

فضای میزبانی به عنوان یک بستر برای اجرای نرم افزار و فایل‌های سایت، نقش اساسی را در پایداری و کارایی سایت ما دارد. اگر شما محتوای بسیار غنی‌ای را در سایت خود قرار دهید و قالب بسیار پیشرفته‌ای را روی آن نصب کنید، حتی در مدت زمان اندکی آن را توسعه دهید، اما از فضای میزبانی خوبی برخوردار نباشد، عملاً تمامی زحمات شما بر باد خواهد رفت. چه بسا حتی ممکن است شرکت ارائۀ دهندۀ فضای میزبانی شما بر اثر یک بی‌احتیاطی کل اطلاعات شما را در معرض خطر قرار دهد!

نکاتی مهم برای خرید هاست

نکات مهم برای خرید هاست

کیفیت را فدای کمیت نکنید

پس با این توضیحات، باید گفت کیفیت هاستی که قصد خریدش را دارید، اهمیت بسیار زیادی دارد. پس از افراد با تجربه و کسانی که برای مدت زیادی در فضای وب مشغول به فعالیت هستند درخواست کنید تا شما را برای انتخاب یک هاست مناسب جهت میزیانی سایت راهنمایی کنند. استفادۀ از تجربیات دیگران بهتر راه‌کار است.

پس اگر شرکتی در قبال دریافت مبلغ اندکی امکانات بسیار زیادی به شما داد، به این هوا نباشید که همه چیز درست است و شما برد کردید. البته منظور این نیست که تمامی سرویس‌هایی که ارزان داده می‌شوند کیفیت ندارند. اماباید گفت هیچ ارزانی بی علت نیست! پس سعی کنید یک هاست با کیفیت معقول از یک فروشندۀ شناخته شده، همراه با قیمت منصفانه خریداری کنید.

خیلی از کسانی که اقدام به فروش فضای میزبانی می‌کنند، یک فرد بدون دانش و گاهاً مبتدی هستند که تجربۀ زیادی در این عرصه ندارند. با علم به این موضوع، همیشه از شرکت‌های کار درست اقدام به خرید هاست کنید. البته هر کسی که شرکت ثبت کرده هم کارش بدون عیب نیست!

از جمله مواردی که نشان می‌دهد هاستی که قصد خرید آن را دارید دارای کیفیت خوبی است، شامل گزینه‌های زیر است:

  • هاست با حافظۀ سخت (Hard Disk) اس‌اس‌دی SSD که سبب افزایش سرعت سایت شما می‌شود.
  • هاست با امنیت بالا که معمولاً این مورد برای شرکت‌های نامدار حتماً وجود دارد.
  • هاست با خدمات پشتیبانی بالا؛ به این معنی که پس از درخواست از طرف شما، پاسخ را هر چه سریعتر ارسال کنند. گاهی اوقات نیاز به پشتیبانی سریع و آنی می‌باشد.
  • هاست با نسخۀ پشتیبان؛ حتماً از شرکت‌هایی هاست بخرید که از اطلاعات شما یک نسخۀ پشتیبان روی یک سرور دیگر تهیه می‌کنند.

هاست ویندوز یا لینوکس

تا الان حتماً می‌دانید که چه فرقی بین هاست ویندوز و لینوکس وجود دارد. اما اگر نمی‌دانید، باید گفت هاست ویندوز دارای سیستم عامل ویندوز و به همین ترتیب، هاست لینوکس دارای سیستم عامل لینوکس است. شما با توجه به نوع نرم افزار مدیریت سایتی که قرار است روی هاست نصب کنید، باید نوع هاست ویندوزی یا لینوکسی خود را انتخاب کنید. اما معمولاً بیشتر افراد رو به سوی خرید هاست لینوکس می‌آورند و فکر کنم شما هم نیاز به یک فضای میزبانی لینوکس دارید.

امروزه کاربرد هاست ویندوز بسیار محدود است و تعداد اسکریپت‌ها یا نرم افزارهای سایت‌سازی که روی سرورهای ویندوز اجرا می‌شوند بسیار کم است.

هاست ایران یا خارج از ایران

باید بدانید که هاست‌های داخل ایران، معمولاً از قیمت بالاتری برخوردارند. دلایل بسیاری برای این امر وجود دارد که مهمترین آنها، قیمت بالای راه اندازی مرکز داده و همچنین هزینۀ بالای پهنای باند در ایران است. البته هاست‌های داخل ایران دارای مزیت سرعت بسیار بالاتر نسبت به هاست‌های خارجی هستند. به این دلیل که از نظر مکانی به مصرف کننده نزدیک‌تر هستند.

فضاهای میزبانی خارج دارای قیمت بسیار کمتری هستند. به همین دلیل هم است که بسیاری از وبمستران ترجیح می‌دهند که از چنین هاست‌هایی برای میزبانی سایت‌های خود استفاده کنند. از دیگر مزیت‌های هاست‌های خارجی، دسترسی بهتر بازدید کنندگان خارج از کشور، مثل خزنده های موتور جستجو است.

به منابع مورد نیاز خود توجه کنید

منظور از منابع همان میزان فضای میزبانی و همچنین میزان ترافیک و تعداد امکانات دیگر مثل دامنه، زیر دامنه، دامنه‌های مستعار، حساب ایمیل، FTP و … است. که مهمترین عامل محدود کننده همان میزان فضای مورد نظر است. برای دیگر منابع معمولاً مشکلی وجود ندارد و در گاهی از اوقات حتی اگر محدودیتی هم وجود داشته باشد، با ارسال یک درخواست به پشتیانی هاست خود، می‌توانند به میزان این منابع حتی به صورت رایگان اضافه کنند. البته به شرطی که تا الانش به سرور آنها فشار نیاورده باشید.

باید ببینید سایت یا سایت‌هایی که قرار است روی فضای میزبانی شما برپا شوند، به چه میزان از این منابع نیاز دارند؟ مثلاً اگر یک سایت یا وبلاگ شخصی است، این منابع حداقل خودش است و حتی با کمترین پلن میزبانی یک شرکت یا سایت می‌توانید کار را شروع کنید.

اگر در نظر دارید با یک فضای میزبانی ارزان و با کمترین امکانات شروع کنید و سپس با افزایش بازدید مبادرت به افزایش امکانات و منابع کنید، باید همیشه گوش به زنگ باشید که با افزایش بازدید از سایت، قبل از اینکه حساب شما به حالت تعلیق درآید (Suspend شود) اقدام به ارتقاء فضای میزبانی خود کنید.

قوانین کپی رایت یا حق نشر

به این مورد توجه داشته باشید که فضایی که قصد خریدش را دارید، به قوانین بین المللی کپی رایت پایبند است یا خیر. معمولاً هاست‌هایی که در خارج از کشور وجود دارند، به این مورد اهمیت می‌دهند. پس شما نباید به هیچ عنوان نرم افزارهای کرکی را روی آنها قرار دهید. همچنین حتی امکان کپی کردن مطالب دیگر سایت‌ها و وبلاگ‌ها بدون اجازۀ صاحبان آنها را ندارید. امکان معلق شدن حساب فضای میزبانی شما در این حالت وجود دارد.

نوع پنل فضای میزبانی

این مورد هم بسیار مهم است. هر پنل هاست، دارای امکاناتی است. حتی برخی بر برخی دیگر از نظر سهولت استفاده برتری دارند. پس باید توجه داشته باشید قرار است چه نوع سایتی را روی هاست برپا کنید و با توجه به آن پنل مورد نظرتان را انتخاب کنید. پنل همان نرم افزار گرافیکیِ تحت وب است که باید مرورگر خود را باز کنید و به نشانی اینترنتی دامنۀ خود با درگاه خاصی بروید و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید تا بتوانید امکانات هاست خود را مدیریت کنید. مثلاً حساب ایمیل بسازید و نامه‌های رسیده به آن را بخوانید.

در حال حاضر پیشرفته‌ترین پنل میزبانی هاست Cpanel نام دارد که هاست‌هایی که از این نوع پنل استفاده می‌کنند دارای قیمت بالاترین نسبت به دیگر پنل‌ها دارند. از دیگر پنل‌ها می‌توان به DirectAdmin اشاره کرد که به احتمال زیاد نام آن را هم شنیده‌اید. این پنل امکانات کمتری نسبت به Cpanel دارد، اما قیمت کمتری دارید. در مقالات دیگر راجع به این پنل‌ها توضیح داده شده. به شما توصیه می‌کنم مقالات بخش هاست و دامنه را حتماً مطالعه نمایید. به اطلاعات شما خواهد افزود.

پشتیبانی مناسب

درست است که این مورد را در آخر آوردم، ولی آن قدر مهم است که علاوه بر توضیح آن در ابتدای همین مقاله، اینجا هم ذکر می‌کنم که گاهی اوقات نیاز به پاسخگویی سریع دارید. البته نه در مورد نرم افزارها و اسکریپت‌هایی که شما روی هاست نصب می‌کنید. بلکه برای مشکلاتی که برای خود هاست یا فضای میزبانی پیش می‌آید. مثلاً می‌بینید الان خواستار افزودن یک زیر دامنه به یکی از دامنه‌های میزبانی شده روی پنل میزبانی خود هستید، اما این کار شدنی نیست و به شما خطا می‌دهد. در این رابطه باید مشکل خود را با بخش پشتیانی مطرح کنید و اگر آنها به درخواست شما هر چه سریعتر پاسخ دهند، دلالت بر خوب بودن پشتیبان آن هاست دارد.

نتیجه گیری…

در این مقاله سعی شد به صورت کامل و همراه با دلیل از تجربیات شخصی خودم نکات مهم برای خرید هاست را خدمت شما عرض کنم که باید قبل از خرید به آن توجه داشته باشید. بنده از اشاره کردن مستقیم به یک شرکت خاص معذورم. اما شما می‌توانید از انجمن‌های اینترنتی برای گرفتن تجربیات دیگر دوستان هم استفاده کنید. در نهایت یک انتخاب خوب داشته باشید تا پس از آن از انتخاب خود پشیمان نشوید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!