هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

سیستم مدیریت محتوا چیست ؟

سیستم مدیریت محتوا که به اختصار به آن CMS هم گفته می‌شود به نرم افزاری اطلاق می‌گردد که شما می‌توانید روی فضای میزبانی یا هاست نصب کنید و با آن یک سایت یا وبلاگ مستقل داشته باشید. این ساده‌ترین تعریفی بود که می‌توانستم از سیستم مدیریت محتوا ارائه کنم.

همانطور که از اسم آن می‌توان فهمید، سیستم مدیریت محتوا یک سامانه برای مدیریت محتوا است. محتوا را قبلاً توضیح دادم و راجع به آن زیاد صحبت شده. هر آنچه که بار اطلاعاتی داشته باشد را می‌توان نوعی محتوا نامید. مثلاً همین متنی که در حال خواندن آن هستید یک نوع محتوا است که به آن محتوای متنی گفته می‌شود. محتوای تصویری، ویدیویی، صوتی و … از دیگر انواع محتوا هستند.

سیستم مدیریت محتوا چیست

سیستم مدیریت محتوا

کاری که سیستم مدیریت محتوا برای ما انجام می‌دهد انتشار محتوا در سطح اینترنت است بدون اینکه فرد را درگیر مسائل فنی کند. یعنی شما فقط با نصب یک سیستم مدیریت محتوا می‌توانید سایتی راه‌اندازی کنید و نوشته‌ها، تصاویر و ویدیوهای خود را در آن منتشر کنید. بدون اینکه درگیر مسائل فنی، طراحی و کدنویسی شوید. این مزیت استفاده از سیستم های مدیریت محتوا است.

ماموریت سیستم های مدیریت محتوا همین است که کار تولید محتوا را ساده‌تر از همیشه کند. این گونه نرم افزارها می‌توانند با زبان‌های برنامه نویسی مختلفی نوشته شوند که یکی از پر استفاده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای ساخت یک سیستم مدیریت محتوا PHP و یا ASP است.

از نظر هزینه سیستم های مدیریت محتوا به دو دسته رایگان و پولی تقسیم می‌شوند. سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس و جوملا در کنار رایگان بودن، امکانات بسیار زیادی را برای راه‌اندازی یک سایت یا وبلاگ آن هم به صورت رایگان ارائه می‌دهند! همین موضوع شاید تنها مزیتی باشد که بسیاری از افراد را سوق می‌دهد که رو به سوی چنین سامانه‌های مدیریت محتوایی بیاورند. اما شرکت‌هایی هم هستند که اقدام به انتشار و فروش سیستم مدیریت محتوای اختصاصی خود می‌کنند و از این راه درآمدزایی می‌کنند. البته طبیعتاً باید این گونه سیستم های مدیریت محتوا دارای پشتیبانی خاص باشند. شما هم می‌توانید از سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان و هم پولی استفاده کنید. اما در بیشتر مواقع نرم افزارهای مدیریت محتوای رایگان کارآیی به مراتب بیشتری نسبت به نرم افزارهای پولی دارند.

از معروف‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان به وردپرس -Wordpress- اشاره کرد که برنامه ای است که با زبان PHP نوشته شده و به صورت بازمتن و رایگان عرضه می‌شود. دارای قالب سایت و همچنین افزونه‌های بسیاری است که آنها هم رایگان هستند. آموزش کامل نصب و استفاده از این سیستم مدیریت محتوا را در همین سایت در دستۀ آموزش وردپرس خدمت شما دادیم. می‌توانید نگاهی به آنها هم بیاندازید.

اما از دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا جوملا، دروپال، پی‌اچ‌پی نیوک و … هستند که هر کدام دارای مزیت‌هایی است. تمامی آنها رایگان هستند و شما همی امروز می‌توانید آنها را دریافت کرده و حتی روی رایانۀ خودتان، برای امتحان نصب کنید. ولی این را در نظر داشته باشید که شما باید سیستم مدیریت محتوا را روی هاست نصب کنید تا بازدید کنندگان بتوانند محتواهای شما را ببینند.

این بود پاسخی برای سوال سیستم مدیریت محتوا چیست که فکر کنم تا اینجا برای معرفی کارکرد یک سیستم مدیریت محتوا کافی بود. با دیگر مقاله‌های سایت وبنولوژی برای آموزش کار کردن با هر کدام همراه باشید.

  1. سلام ایا با سیستم مدیریت محتوا میشود هم چین سایت های مثل clansell.irیا clash2store.irطراحی کرد؟

  2. سلام من الان wordpress رو دانلود کردم وقتی میرم توش مینویسه لطفا نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید!
    در پیکو فایل اپلودش کنم؟ منم هیچی سر در نیاوردم.
    الان من چیکار انجام دهم؟

    • سلام؛ همۀ مراحل به طور کامل درون مقالات سایت و دسته بندی آموزش وردپرس همراه با تصویر تشریح شده. شما باید یک هاست یا فضای میزبانی خریداری کنید و اونجا وردپرس رو آپلود کنید. برای تهیۀ یک هاست کامل و با قیمت مناسب می‌تونید به Webnolog.net مراجعه کنید. رو پیکوفایل نمیشه وردپرس رو نصب کرد!!!

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!