هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

در خرید سرور مجازی به مجازی ساز دقت نمایید

اگر قصد خرید سرور مجازی برای آوردن سایت‌ها روی آن را دارید، باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. نمی‌دانم بار اول‌تان است که می‌خواهید رو به سوی سرور مجازی بیاورید یا خیر. اما اگر فقط چند بار اقدام به خرید سرور مجازی کرده باشید و از خریدهای خود پشیمان شده باشید، حتماً تجربه‌هایی به دست آوردید که در خریدهای بعدی‌تان آنها را لحاظ می‌کنید. من می‌خواهم از تجربۀ خودم برای خرید اولین سرور مجازی بگویم. شاید برای شما هم مفید باشد.

در خرید سرور مجازی به مجازی ساز دقت نمایید

مجازی ساز و سرور مجازی

خیلی از کسانی که برای بار اول تصمیم به خرید یک سرور برای راه اندازی سایت روی آن را دارند، با دیدن یک آفر یا پیشنهادهای همراه با تخفیف در جاهای مختلف، مخصوصاً در انجمن‌های اینترنتی، دست پاچه شده و سرور را می‌خرند. از این حیث دست پاچه می‌شوند که فروشنده یک قیمت خوبی پیشنهاد می‌دهد و این گونه افراد فکر می‌کنند که اگر این سرور را نخرند، این قیمت از دست‌شان می‌رود. اما غافل از اینکه در آینده‌ای نزدیک مشکلاتی قرار است به سراغ‌شان آید! اگر نوشتۀ قبلی با عنوان سرور مجازی ارزان بخرم یا نخرم را نخواندید، حتماً پیشنهاد می‌کنم زمان خواندنِ آن را کنار بگذارید.

اگر سایت‌هایی که روی چنین سروری آورده می‌شوند، از بازدید بالایی برخوردار نباشند، مشکلات دیرتر بروز می‌کنند. اما سایت‌های پربازدید شاید همان روز اول با مشکل مواجه شوند. به این دلیل که این گونه سرورها به هیچ عنوان دارای منابع اختصاصی نیستند. اصلاً برای فروشنده صرف نمی‌کند با این قیمت پایین، سرور با منابع اختصاصی بدهد. به همین دلیل شاهد این خواهید بود که مثلاً پس از مدتی سرور پاسخگو نیست یا حتی با نصب برخی از نرم افزارها مشکل دارد. این مورد بیشتر روی سرورهای لینوکس خود را نشان می‌دهد.

اما نوع مجازی ساز که نرم افزاری برای ساخت ماشین مجازی روی سرور اختصاصی است، نشان می‌دهد که آیا سرور مجازی که شما خریداری کردید، دارای منابع اختصاصی است یا خیر. مثلاً مجازی سازهای VMware و KVM از بهترین نوع مجازی سازها هستند که سرورهای مجازی که با این مجازی سازها مجازی می‌شوند، دارای منابع اختصاصی هستند. که البته دارای قیمت به نسبت بالاتری هم هستند.

اما مجازی ساز OpenVZ از بدترین مجازی سازها برای خریدار VPS یا سرور مجازی است. البته این مجازی ساز برای فروشندۀ سرور مجازی بسیار عالی است. علاوه بر اینکه امکان بیش فروش کردن (Over Sell) را دارد، حتی با حذف و یا اشتراک برخی از قسمت‌های سیستم عاملِ هسته، سرعت سرور را بالا می‌برند و با این کار دیگر کاربر نمی‌تواند به طور اختصاصی نرم افزار روی سرور خود نصب کند. مخصوصاً نرم افزارهایی که به نوعی با هستۀ سیستم عامل گره خوردند؛ مثل دیوار آتش (Firewall).

همانطور که گفتم این جزء تجربۀ شخصی خودم است که با خرید یک سرور از نوع OpenVZ، با اینکه سرعت خوبی داشت، اما امکان کارکرد صحیح دیوار آتش CSF روی آن وجود نداشت. البته نصب CSF روی این گونه سرورها دارای تفاوت‌هایی است. حتی Selinux آن غیرفعال بود و امکان فعال کردنش وجود نداشت که این به دلیل همان غیر اختصاصی بودن سیستم عامل است. این نوع سرور از نظر امنیتی هم قابل اعتماد نیست و اگر می‌خواهید سایت‌های مهمی را روی آن برپا کنید، اصلاً این کار به شما پیشنهاد نمی‌شود.

در نتیجه، با انتقال سایت روی VPS ای که دارای منابع بی‌کیفیت و قیمت ارزان است، شاهد این خواهید بود که نه تنها به افزایش کیفیت سایت‌های خود کمک نکردید، بلکه ممکن است باعث قطعی‌های پی در پی سایت به دلیل ایجاد مشکلات در سرور و انجام پیکربندی‌ها باشد. حتی این گونه سرورها برای آموزش و یادگیری هم فرد را دچار مشکل می‌کنند و با مسائلی روبرو می‌گردد که دلایلش را نمی‌داند و پس از مدتی دلسرد می‌شود و دست از کار می‌کشد. پس در خرید سرور مجازی به مجازی ساز دقت کنید.

پس درست است که همیشه قیمت بالای یک کالا، دلیل بر با کیفیت بودن آن نیست؛ اما هر ارزانی هم بی علت نیست!

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!