هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

ماشین مجازی چیست ؟

ماشین مجازی (VM) سیستم عامل یا یک محیط نرم افزاری است که روی یک نرم افزار نصب می‌شود که دقیقاً کار سخت افزارهای اختصاصی را تقلید می‌کند. حالا کاربر نهایی که در حال استفاده از آن سیستم عامل است، دقیقاً همان تجربه‌ای را خواهد داشت که انگاری در حال کار کردن با یک سیستم اختصاصی است. به عبارت خیلی ساده اگر خواسته باشم پاسخی برای سوال ماشین مجازی چیست ارائه دهم، باید گفت؛ ماشین مجازی یک رایانۀ کامل با سیستم عامل مختص خودش، درون یک رایانۀ دیگر با سیستم عامل میزبان است.

حالا با این تعاریف، می‌توان گفت سرور مجازی یک ماشین مجازی است که روی یک سرور اختصاصی قرار دارد. منظور از سرور اختصاصی، رایانه‌ای است که سخت افزارهای آن به راحتی قابل تمایز است. یک سرور اختصاصی را می‌توان به چند سرور کوچکتر تبدیل کرد که به هر کدام از آنها یک سرور یا ماشین مجازی می‌گویند.

از ماشین های مجازی استفاده‌های گوناگونی می‌شود. یا می‌توان از آنها در محیط‌های عملیاتی مثل ارائۀ خدمات وب استفاده کرد. یا می‌توان برای آزمایش و آزمون و خطا با حداقل هزینه و خطر از یک ماشین مجازی که حتی روی رایانۀ شخصی نصب می‌گردد استفاده کرد. ما هم از یک ماشین مجازی برای یادگیری مدیریت و پیکربندی سرور لینوکس استفاده خواهیم کرد و آموزش‌های لازمه را خدمت شما خواهم داد.

دو نمونه ماشین مجازی روی ویندوز - ماشین مجازی چیست

دو نمونه ماشین مجازی روی ویندوز

همانطور که گفته شد، برای ساخت یک یا چندین ماشین مجازی، باید از یک نرم افزار مجازی ساز بهره ببریم. نرم افزارهای مجازی ساز روی سیستم عامل میزبان یا اصلی نصب می‌شوند و با اجرا شدن می‌توانند ماشین های مجازی با سیستم عامل‌های مختلفی را درون خود اجرا کنند. این ماشین مجازی دقیقاً کاربردی مثل یک رایانۀ اصلی دارد و در برخی از شرایط که نیاز به هماهنگ سازی بیشتری می‌باشد، حتی سخت افزارهای مجازی به کمک خواهند آمد.

نرم افزارهای مجازی ساز که به ما اجازۀ ساخت ماشین مجازی را می‌دهند، دارای انواع پولی و رایگان هستند. نوع پولی آنها VMWare نام دارد که شناخته شده‌تر از بقیه است. شما این مجازی ساز را حتی می‌توانید روی سرور نصب کنید و از یک سرور اختصاصی چندین سرور مجازی در بیاورید. یا حتی روی رایانۀ شخصی خود نصب نمایید و محیط‌های آزمایشی و کاربردی را درست کنید.

اما از انواع دیگر مجازی ساز، می‌توان به Oracle VM VirtualBox اشاره کرد که رایگان است و شما می‌توانید آن را از سایت سازنده دریافت کرده و به راحتی روی رایانۀ خود نصب نمایید و همزمان سیستم عامل‌های مختلفی را روی رایانه تجربه کنید. ما هم در این دورۀ آموزشی از این مجازی ساز استفاده می‌کنیم که هم ساده و گرافیکی و قدرتمند است و هم رایگان و بدون نیاز به کرک کردن قابل دسترس است. البته باید دقت داشته باشید که سایت اصلی به نشانی virtualbox.org امکان دریافت مستقیم این نرم افزار توسط ایرانیان را مسدود کرده است. برای رفع این مشکل می‌توانید از سایت‌های دانلودی ایرانی نرم افزار را دریافت کنید. همه جا پیدا می‌شود!

ماشین مجازی در اصل سخت افزارها را به صورت نرم افزاری از نظر کمیتی از همدیگر جدا کرده و هر کدام را به یک ماشین اختصاص می‌دهد. مدیر سیستم قادر به تعیین مقدار منابع سخت افزاری هر ماشین مجازی می‌باشد. اینکه هر ماشین مجازی چه مقدار RAM، حافظۀ سخت، پهنای باند کارت شبکه، CPU و … داشته باشد.

مجازی سازی در صنعت شبکه یک حرفۀ مستقل و پیشرفته به حساب می‌آید که در محیط های عملیاتی داشتن دانش کار مجازی سازی برای بهره بردن از ماشین های مجازی امری لازم و ضروری است. با این حال استفادۀ شخصی از یک یا چند ماشین مجازی روی رایانۀ شخصی، امری بسیار ساده است که با صرف چند دقیقه می‌توان اولین ماشین مجازی را ساخت، سیستم عاملی را روی آن نصب نمود و آن را راه اندازی کرد.

یکی از ویژگی‌های بسیار عالیِ ماشین مجازی، امکان جابه‌جایی آن است. یعنی از روی یک سیستم میزان می‌توان آن را به روی یک سیستم میزبان دیگر (سرور اختصاصی دیگر) منتقل کرد. که این موضوع برای امر نگهداری و همچنین یکپارچه سازی ماشین‌های مجازی به شدت به کار خواهد آمد.

با این تعاریف حالا فکر کنم بدانید ماشین مجازی چیست و چه کاربردی دارد. سعی شد توضیحات کامل داده شود که هم بتوانید دیگر قسمت‌های مجموعه آموزش‌های مدیریت سرور را دنبال کنید و هم اینکه اطلاعات‌تان افزایش یابد. فراموش نکنید که ما در این مجموعۀ آموزشی به یک ماشین مجازی روی رایانۀ خودمان نیاز داریم تا بتوانیم دستورات مدیریتی سرور لینوکس را اول روی آن به اجرا درآوریم. این برای امر یادگیری ما بسیار بهتر است.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!